AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Hei. Vil veldig gjerne fortelle dere her inne en helt vill historie, og spørre om deres synspunkter på om det er lovlig eller ikke? Her hvor jeg bor er det en person som har leid seg et kontor og bedriver terapi mot betaling (flere hundre kroner per time) uten noen form for utdanning innenfor emnet. Hun har treårig vgs - og thats it! Hun er ikke 20 år og nettopp gått ut av skolen, men har i flere år jobbet i butikk osv. før hun nå har tatt steget til å leke psykolog. Hun annonserer praksisen ved å henge opp reklameark hvor det står at hun tilbyr terapi, å være en person som lytter og gir tilbakemelding på andres problemer og historier og dermed hjelp til å bearbeide. Nærmest en form for venneprat mot betaling. Jeg tok det opp med min ektefelle og at sa at det umulig kan være lovlig men han var uenig og sa at man rent juridisk kan tilby samtaleterapi og å lytte/gi tilbakemeldinger til folk lovlig så lenge man opplyser om manglende utdanning og ikke falskt utgir seg for å være psykolog. Hva mener dere? Dette er jo sprøtt? Er jo ren svindel!
Kråkesaks Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Så lenge hun ikke kaller seg psykolog eller noe annet hun ikke er så er nok dette lov.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Dette er dessverre fullt lovlig, siden psykoterapeut ikke er noen beskyttet tittel i Norge. Jeg synes et er etisk tvilsomt ikke minst fordi mennesker lett forveksler dette med psykologi. Sannheten er snarere at psykoterapi svært ofte går hånd i hånd med alternativbevegelsen, og det er gjerne de samme menneskene som driver med psykoterapi, reiki, blomstermedisin og til dels også "verre" ting som kanalisering etc. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Apropos: Kom over en håndskrevet lapp på nærbutikken hvor det står "Jeg er en psykriater som er ledig for oppdrag, har lang erfraing innen yrket. Ring slik og sånn, for mer innformasjon." Trodde ikke psykiatere trengte å henge opp lapper på Rema for å få pasienter. Folk flest må jo stå på venteliste i lange tider for å få hjelp.
Gjesten Skrevet 25. april 2011 #5 Skrevet 25. april 2011 Så lenge hun er ærlig om manglende utdannelse og kompetanse. Hvis noen har lyst til å betale for å prate med henne, så må da det være greit. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #6 Skrevet 25. april 2011 Apropos: Kom over en håndskrevet lapp på nærbutikken hvor det står "Jeg er en psykriater som er ledig for oppdrag, har lang erfraing innen yrket. Ring slik og sånn, for mer innformasjon." Trodde ikke psykiatere trengte å henge opp lapper på Rema for å få pasienter. Folk flest må jo stå på venteliste i lange tider for å få hjelp. Er dette den jenta tråden handler om? I så fall er det neppe lov å utgi seg for å være en psykiater. En psykiater er en som er utdannet lege (6 år), med videreutdanning i psykiatri, og det er jo ikke denne jenta. Jeg hadde rådført meg med kommunens politikontor... 2
frøken_øst Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 psykiater er en beskyttet tittel, som man absolutt ikke har lov til å kalle seg om man ikke har utdanningen, det er et alvorlig lovbrudd. Man må ha autorisasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell til, brudd på dette kan meldes til de; http://www.safh.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Tilbake til trådens opprinnelige innhold (før det sporet av): Kan man ta betalt for å drive terapi og behandling når man ikke har noen utdanning eller faglig kompetanse? Er det ikke regler som beskytter eventuelle kunder?
Gjest Spinell Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Tilbake til trådens opprinnelige innhold (før det sporet av): Kan man ta betalt for å drive terapi og behandling når man ikke har noen utdanning eller faglig kompetanse? Er det ikke regler som beskytter eventuelle kunder? Så lenge man ikke kaller seg en beskyttet yrkestittel, og heller ikke påstår at man kurerer noe(n), er det etter hva jeg kan forstå ikke forbudt å praktisere som en eller annen form for "terapeut" (eller terapaut som hun her sikkert ville kalt seg ) Jeg mener; det er jo ingen formalkrav til healere, coacher, auralesere, tarot-spådamer eller andre mer eller mindre snuskete alternativ-behandlere. Kvakksalverloven er opphevet, og de faller definitivt ikke inn under helsepersonelloven. En kunde har friheten til selv å velge hvilken type "terapeut" en vil gå til, men det er derfor en ikke har lov å kalle seg ulike beskyttede yrkestitler.
Amélie E. Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 Det er ikke tillatt å utgi seg for å besitte en utdannelse man ikke har/beskyttet tittel. Avsporing: Tror det er mange som sitter og lurer penger av folk som kaller seg f.eks. ......analytiker, healer, spåkone, .........terapaut, psyko..."ett eller annet", klarsynt og behandler av det ene eller det andre. Det er ikke tillatt å kalle seg psykiater hvis man ikke er Psykiater (godkjent i det land man praktiserer).
Amélie E. Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Tilbake til trådens opprinnelige innhold (før det sporet av): Kan man ta betalt for å drive terapi og behandling når man ikke har noen utdanning eller faglig kompetanse? Er det ikke regler som beskytter eventuelle kunder? Jeg vet faktisk ikke, men jeg tror det er mange som bedriver "slik" virksomhet. Desverre. Det er kanskje fritt marked og gråsoner her. Forbruker må sjekke :-) Vet at psyko -ett eller annet- og terapaut -ett eller annet- er noen som tar seg til rette med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå