Gå til innhold

Ned 15-20 kilo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har lagt på meg mye det siste året pga. sykdom og inaktivitet, og veier nå 78 kilo. Jeg er ganske høy, men har veid alt fra 47 (som var aaalt for lite) til det jeg veier nå. Jeg vil gjerne ned igjen til 60 kilo, som var da jeg var mest fornøyd. Hvor lang tid bør jeg bruke på å gå ned såpass mye?

Ellers noen som har noen tips?:) Vet jo hvordan jeg trener og spiser riktig, men sliter ofte litt med motivasjonen underveis, noe som ofte resulterer i at jeg stopper å trene eller spiser mer usunt. Vil gjerne ha en varig livsstilsendring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bruke så lang tid du og kroppen din trenger. :)

Skal du venne deg til en varig livsstilsendring, er det lurt å bruke tid. Laaang tid. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra 75kg til 60kg for et par år siden etter en graviditet! Det var "kjempelett", fordi jeg klarte å holde oppe motivsjonen hele veien.. jeg brukte 2,5-3 måneder og fulgte grete roede- prinsippet med å telle kalorier. det var jo litt tidkrevende i begynnelsen, men etterhvert visste jeg sånn ca hvor mye jeg kunne spise til hvert måltid.

Jeg gikk nesten aldri sulten,så lenge jeg spiste riktig. hvis jeg hadde lyst på noe, unnet jeg meg heller det og kuttet heller ut kveldsmat eller spiste litt mindre middag den dagen.

Man må jo trene også, jeg liker ikke å jogge, så jeg gikk rask gange 5 km 3 ganger i uka og hadde litt situps og pushups i stua etter gåturen. . .

Nå fikk jeg barn nr 2 for 3 uker siden, og skal straks begynne på veien ned mot idealvekta igjen.. håper det er like lett denne ganga!! Jeg har kjøpt meg tredemølle for anledningen:D

lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Å, tusen takk for raske svar folkens!:) Motiverende å lese AB, vi har faktisk tredemølle her i huset, så det er jo en kjempe fordel. Er heller ikke super glad i å jogge (i hvertfall ikke mens formen er laber), og nå har jeg også et lite proplaps i ryggen, men gåturer er jo kjempegreit.

AnonymBruker
Skrevet

*prolaps skulle det stå der.

Gjest *Maja*
Skrevet

Hei!

Jeg har lagt på meg mye det siste året pga. sykdom og inaktivitet, og veier nå 78 kilo. Jeg er ganske høy, men har veid alt fra 47 (som var aaalt for lite) til det jeg veier nå. Jeg vil gjerne ned igjen til 60 kilo, som var da jeg var mest fornøyd. Hvor lang tid bør jeg bruke på å gå ned såpass mye?

Ellers noen som har noen tips?:) Vet jo hvordan jeg trener og spiser riktig, men sliter ofte litt med motivasjonen underveis, noe som ofte resulterer i at jeg stopper å trene eller spiser mer usunt. Vil gjerne ha en varig livsstilsendring!

Hmmm...vel; Da jeg endret livsstil og kosthold var motivasjonen min en sunnere og friskere kropp. Å få en bedre helse og bedre kondisjon. Det er viktig å huske på at å ha en sunn livsstil ikke skal handle om en evig slankekur eller en livslang diett. Det er å endre tankegang.

Hva er kos? Kos før for meg var lørdagskvelden med mannen og spise et halvt kilo lasagna, en 200 grams sjokoladeplate, chips og smågodt som gjerne skulle skylles ned med 1 1/2 liter Pepsi Max...etterpå lå jeg i sofaen og var alt for mett, kvalm og uggen for noe som helst aktivitet...Digg? Nei...

Jeg tok et valg og ville føle meg vel i min egen kropp...Jeg begynte å lage all mat fra bunnen av, for da kunne jeg kontrollere at maten jeg spiste var sunn og næringsrik. Jeg lagde alltid med meg matpakke(selv på cafeturer) så jeg aldri trengte å bli sulten og småspise ute. Etterhvert ble kroppen min sulten til faste tider, og siden jeg spiste små måltider så tilpasset magesekken seg slik at jeg ikke trengte å sprenge meg selv, spesielt til middag og i helgene...jeg kuttet ut sukker og raske karbs i hverdagen, og etterhvert ble det naturlig å ikke spise så mye av det i helgene heller...

Fikk jeg anfall iblandt og trengte en dag der jeg spiste alt mulig rart, så var det ikke noe stress da det bare var til å spise sunt dagen etterpå igjen.

Å spise raske karbs, junk og sjokoalde er som å røyke...Behovet ligger i hjernen. Endrer en mentalitet og holder seg unna så vil cravingsene etter disse tingene bli mindre og etterhvert forsvinne. Men ikke tenk på noe av det som "forbudt". Jeg tenker heller på det som et onde...som at dette ikke er noe jeg faktisk trenger.

Så jeg sluttet å røyke og spiser aldri slike ting lenger. Har aldri følt meg friskere og bedre enn i dag :jepp:

Gjest Serena
Skrevet

Jeg har/ hadde 20 kg å ta av, og jeg regner -0,5 kg i uka i snitt. Jeg er opptatt av å endre livsstil, ikke 'slanking'. Dritt lei av å være helt ute av form, ikke orke dagligdagse ting, bli andpusten av alt, sliten av å bære handleposer med mat, ikke orke danse på byen. Jeg vil være sterk i min egen kropp. Min definisjon på digg var ganske lik Maja sin ved at det gikk kun på å bøtte ned mat og cola. Dt er viktig å finne noe jeg kan leve med, og det er også viktig å finne ut hvorfor jeg lot kroppen min bli så forfalt både i form og utseende.

Så jeg regner med at med 20 kg å miste med en fart på -0,5 kg i uka vil det ta 10 måneder. 4 måneder har gått av disse. På de første 9 ukene mistet jeg 6 kilo, siden det har jeg ikke hatt tilgang til vekt. For å være ærlig, så er jeg fristet til å ta en 'slankekur' å spise dritlite kalorier og trene masse, for å kunne gå i bikini i sommer, for det synes fortsatt godt på meg at jeg trenger å miste kiloer. Men jeg bare gjør mitt beste for å unngå å falle for slankekur fristelsen, da en slankekur ikke er noen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...