frk_fantasy Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Jeg har et enkelt lite spørsmål om feriepenger (er relativt ny i arbeidslivet). Der jeg jobber kommer feriepengene i juni. Vil det da si jeg ikke får vanlig lønn i juni, bare feriepenger? Har kun opparbeidet meg noe feriepenger fra sommeren i fjor fram til nyttår. Så da får jeg i såfall mindre penger i juni enn jeg ville fått med vanlig lønn Og hvis man da har ferie i f.eks juli, må man da spare feriepengene fra juni for å ha noe å bruke i juli? Eller får man vanlig lønn i juli selv om man er i ferie? Jeg jobber i staten, og har egentlig 5 uker ferie, men har kun opparbeidet meg 3 uker siden jeg begynte sommeren i fjor..
Nalla Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Vil det da si jeg ikke får vanlig lønn i juni, bare feriepenger? ... Jeg jobber i staten, og har egentlig 5 uker ferie, men har kun opparbeidet meg 3 uker siden jeg begynte sommeren i fjor.. Som du selv sier har du bare jobbet opp feriepenger tilsvarende 3 uker (og tar dermed kun tre uker ferie). Dette betyr at du selvfølgelig vil få lønn for de dagene du jobber, og vil få utbetalt en blanding av feriepenger og lønn. Du står fritt til å ta ut full ferie, men siden du ikke har full opptjening vil det bli en noe trang ferie økonomisk. Ferieloven åpner derfor for at man kun er pliktig til å ta ut ferie for det man har opptjent. Det samme gjelder hvis du f.eks skal gå kraftig opp i lønn før neste ferie. Jf. ferieloven § 5-5 om arbeidstaker uten ful opptjening.
Zzyzx Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Hvis du bare skal ha de tre ukene, så husk å gi beskjed på forhånd slik at du ikke blir trukket for fem uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå