Gå til innhold

Hund med mye 'øyevåg'

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa
Skrevet

Har lagt merke til at valpen vår på litt over 4 mnd. har en del øyevåg i øynene, spesielt etter han har sovet eller slappet av.

Jeg har aldri hatt en valp før så jeg vet ikke hva som er normalt, men med hunden vi hadde før (voksen) var det i hvert fall ikke så mye.

Dette er nesten lange strimler som kan legge seg over øynene og innpå slik at det irriterer. Jeg fjerner det flere ganger om dagen.

Er dette normalt eller kan han ha fått en form for øyebetennelse?

Begge øynene er like.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har valpen pels som kommer inn i øynene og irriterer??? I såfall kan du klippe vekk pelsen/hårene.

Ellers kan det siden den er så ung være medfødte problemer, på eldre hunder får man ofte tette tårekanaler. Kan også være øyebetennelse.

1. ville sjekket for hår som kan irritere og fjernet dem

2. skylt med øyebadevann/fysiologisk saltvann

3. dratt til veterinær og fått sjekket opp (så lenge ikke problemet var hår inn på øyet, som du fikk fjernet og problemet løste seg..)

Gjest Elyssa
Skrevet

Har valpen pels som kommer inn i øynene og irriterer??? I såfall kan du klippe vekk pelsen/hårene.

Ellers kan det siden den er så ung være medfødte problemer, på eldre hunder får man ofte tette tårekanaler. Kan også være øyebetennelse.

1. ville sjekket for hår som kan irritere og fjernet dem

2. skylt med øyebadevann/fysiologisk saltvann

3. dratt til veterinær og fått sjekket opp (så lenge ikke problemet var hår inn på øyet, som du fikk fjernet og problemet løste seg..)

Takk for svar!

Kunne kanskje sagt at det handler om en Staffordshire bull terrier, så den har ikke mye hår rundt øynene. Den forrige vi hadde var en Bichon og den hadde problemer med det, så dette fjernet vi jevnlig.

Har vurdert å kjøpe noe øyerens, vet at de blant annet har en på FK, tror du det kan hjelpe eller burde jeg kjøpe noe saltvann på apoteket?

Den har i hvert fall 'plettfri helsehistorie', men jeg vet ikke om de sjekker sånt jeg? Ellers kan det jo selvfølgelig være øyebetennelse.. Kan jo nevne at slimet er hvitt i fargen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...