Lisemor Skrevet 5. november 2003 #1 Skrevet 5. november 2003 Hvordan skal jeg bli god i ryggen? Hatt smerter i korsryggen i 4 uker nå-og det blir bare verre og verre. Har noen tips om trening ol.? Vil ikke ende opp sykemelt.Vil bli god i ryggen
punkyB Skrevet 5. november 2003 #2 Skrevet 5. november 2003 Hvis du ikke har vært til legen ville jeg gått dit - h*n kan henvise deg til en fysioterapeut som igjen kan lage treningsopplegg for deg i tillegg til å gi behandling. Lette gåturer i ulendt terreng er bra - lett styrketrening for rygg OG mageparti kan du selv gjøre. Dette er noe du bør drive med hele tiden - også etter at 'vondtet' forhåpentligvis forsvinner.
14062003 Skrevet 5. november 2003 #3 Skrevet 5. november 2003 Jeg har også hatt vondt i korsryggen til tider. 2 turer til kiropraktor og jeg har vært som ny igjen :-) PS: Å sitte og å stå er det værste du kan gjøre for ryggen når du har vondt. Å gå i ulent terreng er noe av det beste du kan gjøre.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #4 Skrevet 5. november 2003 Jeg går til kiroprator pga. korsryggsmerter etter fødselen, og det hjelper mye.
ekstasa Skrevet 5. november 2003 #5 Skrevet 5. november 2003 Jeg har også hatt store ryggsmerter de siste fire årene.... Jeg har vært hos fire fysioterapeuter og det hjelper en liten stund.....Men det kan være en ide å be dem om å sjekke bekkenet ditt, om du har store smerter i korsryggen, siden dette kan være knyttet sammen....
Lisemor Skrevet 6. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2003 Takker for svar Får komme meg ut i utmartka. Må gå og stå på jobb,men heldigvis har jeg fri i helga og kan pleie ryggen.Vil ikke gå til legen enda-vil prøve å fikse selv først. Hvordan trener man ryggen best? Hvilka øvelser?
chimp Skrevet 6. november 2003 #7 Skrevet 6. november 2003 For 1 1/2 år siden pådro jeg meg lumbago, fellesbenevnelse for smerter i korsryggen. Oppsøkte kiropraktor og han konstaterte leddlås! Han trykket på og herjet m den stakkars ryggen min i over en måned, og jeg behandlet den to ganger daglig m ispose uten at noenting hjalp. Ble anbefalt massasje, og det var jo deilig, men de låste leddene forble låste. Betalte tusenvis av kroner for dette gjorde jeg også….Og det som gjorde meg skikkelig deppa var at jeg fikk ikke lov til å trene heller. På 17.mai, en og en halv måned etter at jeg merket symptomene første gang, skjedde det noe rart: Jeg hadde vel på sko som var litt glatte under. Jeg løp ut i gata og skulle fiske opp noen russekort til avkommet foran russebilene…Så skled jeg og fikk en brå bevegelse forover, slik at jeg ble sittende på huk, klappet sammen lissom, som en sandwich. Kjente smerteilingene gjennom ryggen, og tenkte ’Oh, shit! Nå blir jeg enda verre…..men det som skjedde var at smertene ble helt borte etter et par minutter…..Ved det lille uhellet der hadde jeg klart å løse opp leddlåsen… Nevner bare dette som et eksempel..........Hvis det skulle vise seg å være låste ledd, er det ikke alltid den mest nærliggende behandlingen som viser seg å funke best!
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #8 Skrevet 6. november 2003 Lett trening - og god uttøyning er viktig!! Gå rask tur, men du merker fort om det ikke er bra, for da klarer du rett og slett ikke gå.. (har erfaring fra et par skiveprolapser..) Varier treningen - det viktigste er at den er lystbetont. Stram opp magen. Øvelser der du ligger på magen og bare løfter overkroppen styrker ryggen etc. Jeg ville gått til en fysioterapeut. Ellers er det bare å holde seg i bevegelse eller slappe av i en stressless (halvveis liggende, halvveis sittende..) Ikke stå eller sitt unødvendig, for det fører fort til at du venner deg til å stå skjevt for å unngå vondten, og så blir du plaget ekstra lenge fordi du må løse opp de musklene som du har strammet unødvendig pga den vonde ryggen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå