Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2003 #1 Skrevet 5. november 2003 Mer pensjonspoeng for å være hjemme med barn under skolepliktig alder Kjempeforslag fra Sigbjørn Johnsen.
Rachel Skrevet 5. november 2003 #2 Skrevet 5. november 2003 Hvor mange menn tror du vil benytte seg av dette?
Gjest Hilde K S Skrevet 5. november 2003 #3 Skrevet 5. november 2003 Det spørs hvilken standard man er vant til i forhold til inntekt. Dersom en som har jobbet i en stilling som gav utbetalt ca 10 - 12.000,- i full stilling ) hadde tatt et dagbarn kr 3600,-, sitt eget barn ikke i barnehage ca 3000,- i tillegg til egen kontantstøtte kr 3600,- er det jo ikke så langt fra normal lønn... Dette skulle til sammen bli kr 10.400,-. Om livet mitt hadde vært slik hadde i alle fall JEG hadde valgt å vært hjemme til barnet var rundt tre år. Da hadde jeg gått over i halv stilling.
Gjest Indianlady Skrevet 5. november 2003 #4 Skrevet 5. november 2003 Ja hvorfor ikke Mysan,det er jo jobb å være hjemme også vettu. Under krigen var hustruene ført opp på BNP og det er de ikke lenger.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #5 Skrevet 5. november 2003 Hvor mange menn tror du vil benytte seg av dette? forhåpentligvis en del.. min mann i alle fall.. vår plan er -få ett barn -jeg er hjemm i vanlige fødselspermisjon (jeg tar den pga amming) -jeg går ut i arbeid og han er hjemme med barn nr 1 -vi får ett barn til -jeg er hjemme i vanlige fødselspermisjon (jeg tar den pga amming) -han er hjemme et år så får vi se.. på dette viset blir vi like mye borte fra jobben begge to.. jeg tar det gjennom fødselspermisjon, mens han jobber i det offentlige og har rett på å få et års permisjon med barn på dette viset.. vi unngår også å måtte bekymer oss for at jeg skal ha jobbet nok mellom barna for å ha full rett på vanlig permisjon jeg tjener best, så dette taler også for at vi heller "går glipp av" hans lønn enn min etter min manns 2. hjemmeværende periode, kan det hende at jeg forsøker å få et års permisjon også (om jobben tilllater det) og etter den til er vår drøm å kunne jobbe ca 70-80% begge to slik at vi har mye tid med bara begge to.. dette innebærer at de må i barnehage en 3 dager i uka, men det tror jeg kaskje de vil syens er morro.. (minst vil da være 3 år!)
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #6 Skrevet 5. november 2003 Ja hvorfor ikke Mysan,det er jo jobb å være hjemme også vettu. Under krigen var hustruene ført opp på BNP og det er de ikke lenger. fordi da hadde svært mange norske menn og kvinner hatt minst 1,5 jobber.. (de fleste av oss har jobb og i tillegg tar halvparten av husarbeidet når vi kommer hjem) dessuten er jo husarbeid ikke det samme nå som på 50 tallet.. Da var det myyyye mer jobb.. (ingen ferdigmat, ikke oppvaskmaskin, ikke tørketrommel osv)
Gjest Hilde K S Skrevet 5. november 2003 #7 Skrevet 5. november 2003 En slik ordning med flere pensjonspoeng gjør nå i alle fall at kårene for de som velger å være hjemme med banrna blir bedre. Uansett om det er mamma eller pappa som er hjemme !
blå Skrevet 5. november 2003 #8 Skrevet 5. november 2003 Jeg synes det er flott jeg. Jeg kunne godt tenkt meg å vært hjemme i noen år med barn....(om jeg hadde hatt noen). Om menn ikke ønsker dette.....synd for dem, det må jo være mer meningsfylt det enn mye annet.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #9 Skrevet 5. november 2003 En slik ordning med flere pensjonspoeng gjør nå i alle fall at kårene for de som velger å være hjemme med banrna blir bedre. Uansett om det er mamma eller pappa som er hjemme ! jepp!!! håper det blir mulighet til å få 20-30% hjemmepoeng også.. (siden jeg helst vil jobbe 70-80%) jeg har nemlig stoor tro på deltid for begge foreldre.. da får begge beholde kontakten med arbeidslivet og begge får bruke tid på barna... vinn-vinn sitausjon for begge
Suppoline Skrevet 5. november 2003 #10 Skrevet 5. november 2003 En slik ordning med flere pensjonspoeng gjør nå i alle fall at kårene for de som velger å være hjemme med banrna blir bedre. Uansett om det er mamma eller pappa som er hjemme ! Veldig enig! Vi har tatt at valg som innebærer at jeg jobber deltid natt mens mannen min jobber fulltid dag. Han har fleksitid så jeg får muligheten til å sove litt etter nattevakt. Vi har kun park til de to eldste og dette fungerer kjempebra for oss. Syns det er på tide at hjemmearbeidende får litt lønn for strevet også for det er en like krevende jobb som å jobbe "ute", nei enda viktigere spør du meg. Å oppdra sine egne barn er krevende utfordring. Man skal da ikke tape pensjonspoeng på å gjøre en så viktig jobb?
Ling Skrevet 5. november 2003 #11 Skrevet 5. november 2003 -jeg er hjemm i vanlige fødselspermisjon (jeg tar den pga amming) Siden du presiserer at du ville være hjemme i fødselspermisjonen pga. amming, frister det å spørre om hva du hadde gjort hvis du ikke måtte amme....
Linemor Skrevet 5. november 2003 #12 Skrevet 5. november 2003 Hvis jeg har mulighet til å være hjemme med barna mine til de begynner på skolen, så er det klart jeg gjør det. vil gjerne være hjemme mens han er på jobb jeg. men det vil ikke si at alt skal være ved det gamle for det. og pensjonspoengene er ikke det som kommer i første rekke.
Cawarra Skrevet 5. november 2003 #13 Skrevet 5. november 2003 Jeg kunne virkelig tenkt meg å være hjemme noe lengre enn en fødselspermisjonen tillater, men dessverre er vi avhengig av min inntekt også.
Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2003 #14 Skrevet 5. november 2003 Kjempeflott forslag! No er dette aktuell problemstilling i min livssituasjon enno, men den tid vil da komme - og då håpar eg at både eg og mannen min (vekselsvis) har høve til å vere heime med barna medan dei er små.
Fru Fomle Skrevet 5. november 2003 #15 Skrevet 5. november 2003 jepp!!! håper det blir mulighet til å få 20-30% hjemmepoeng også.. (siden jeg helst vil jobbe 70-80%) jeg har nemlig stoor tro på deltid for begge foreldre.. da får begge beholde kontakten med arbeidslivet og begge får bruke tid på barna... vinn-vinn sitausjon for begge Helt enig! Men den samme gruppen som fremmer dette forslaget vil også gjøre at man taper enda mer på å jobbe deltid i forhold til pensjon enn det man gjør i dag.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #16 Skrevet 5. november 2003 Siden du presiserer at du ville være hjemme i fødselspermisjonen pga. amming' date=' frister det å spørre om hva du hadde gjort hvis du ikke måtte amme....[/quote'] da ville vi delt likt på den tiden vi var hjemme uavehengig av alder på barnet (ammingen førte kun til at jeg var den som var hjemme først.. når barnet var yngst)..
Gjest Hilde K S Skrevet 5. november 2003 #17 Skrevet 5. november 2003 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det kommer opp spørsmål om hvorvidt mennene skal / ønsker å være hjemme eller ikke. Helt ærlig ; om vi fikk et barn til ville jeg vært hjemme hele permisjonstiden og faktisk blitt litt skuffet dersom mannen min insisterte på at han skulle ha halve permisjonen. Klart han skulle fått den, men jeg synes det er koselig å være hjemme etter fødselen jeg. ( Dessuten hadde det vært ganske stort økonomisk tap for oss om han skulle vært hjemme ). Og dette sier jeg til tross for at jeg har utdanniong og karriereplaner. Ambisjoner har jeg også, LIKEVEL vil barna alltid være viktigst for meg. Jobbe - det kan man gjøre hele livet mens barna har man ikke så lenge ! Synes ikke det gjør noe om jeg går glipp av noen år i jobb - sett i et livsløpsperspektiv. Så ja takk til at de som velger å være hjemme med barn får de samme rettighetene som foreldre som velger å være i annet lønnet arbeid.
blåveis Skrevet 5. november 2003 #18 Skrevet 5. november 2003 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det kommer opp spørsmål om hvorvidt mennene skal / ønsker å være hjemme eller ikke. ikke helt i kjernen av sprøsmålet kanskje.. men likevel rimelig relevant.. Helt ærlig ; om vi fikk et barn til ville jeg vært hjemme hele permisjonstiden og faktisk blitt litt skuffet dersom mannen min insisterte på at han skulle ha halve permisjonen.Klart han skulle fått den, men jeg synes det er koselig å være hjemme etter fødselen jeg. du ville bli skuffet fordi han også ønsket å gjøre det du synes er koselig? han må vel få lov til å kose seg med barna han også?? Dessuten hadde det vært ganske stort økonomisk tap for oss om han skulle vært hjemme det er det vel om du er hjemme også?uansett hvem som er hjemme ligger det jo et vist økonomisk tap.. om han tjener mer enn deg, så er det noe dere må forholde dere til.. men det vil jo varierer i de ulike hjem hvem som tjener mest..
Gjest Donna Skrevet 5. november 2003 #19 Skrevet 5. november 2003 Når/hvis jeg en gang får barn - så håper jeg at vi er sånn økonomisk stillt at jeg kan være hjemme iallefall når de er små. Jeg har selv alltid hatt mamma hjemme- og jeg har unger i barnehagen som nesten ikke ser foreldrene- og jeg vet hva jeg ville valgt. Men det kommer an på økonomien ....man kan ikke trylle - skal overleve også .... Jeg ser for meg en kombinasjon av hjemme med meg- og deltid i barnehage. Ikke fulltid. Det er masse man kan finne på hjemme - men litt ut av dørene er bra også. Håper bare det går økonomisk sett. *tenker langt frem i tid* *ler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå