Gå til innhold

Ta med hunden til Danmark

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa
Skrevet

Mannen min kommer fra Danmark og har hele sin familie der, så vi ferierer der en del. Nå har vi fått valp og vil vite hva vi må gjøre for at den kan være med til Danmark.

Har hørt snakk om pass og rabies-vaksine, men er det noen som vet noe sikkert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Minst 6 mnd i forveien må man ta rabiesvaksine. Gjerne to. Og så må man ta blodprøve etter 6 mnd for å sjekke om det er nok antistoffer i blodet. Om ikke, så må man ta ny prøve og vente nye 6 mnd på at det er nok antistoffer.

Gjest Elyssa
Skrevet

Minst 6 mnd i forveien må man ta rabiesvaksine. Gjerne to. Og så må man ta blodprøve etter 6 mnd for å sjekke om det er nok antistoffer i blodet. Om ikke, så må man ta ny prøve og vente nye 6 mnd på at det er nok antistoffer.

Oi, såpass.. Hvor lenge varer en slik vaksine da? For da bør vi jo få tatt den så fort som mulig i hvert fall.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg tror den varer livet ut. Så er det først gjort, så er det i orden.

AnonymBruker
Skrevet

rabies vaksinen varer i 1 år (Norge), denne vaksinen må da taes innen 1 år siden forrige vaksine hvert år. Om du venter 366 dager og tar den, må du ta ny blodprøve etter 120 dager (6 mnd England).

Reglene er som følgende:

-Valpen må være id merket med chip før rabiesvaksinering

-Rabiesvaksine (helst fulgt opp med 2 vaksiner med 3-4 ukers mellomrom etter valpen er 12 uker, 2 vaksiner for å øke sjansen for at valpen/dyret danner nok antistoffer og vil få godkjent antistoff blodprøve.). Man lager pass til valpen om den ikke allerede har det ved første rabies vaksinering.

- Blodprøve 120 dager etter siste rabiesvaksine, denne sendes inntil godkjent lab. og tar ca 14dager å få svar på...

- Om blodprøven blir godkjent (ved to vaksiner godt over 90% sjanse), tar man med blodprøve svar + pass til veterinær og får signatur på godkjent blodprøve. Anbefaler at blodprøve svaret allikevel følger med passet.

- Dyret kan nå reise ut.

- Ved innreise til Norge skal dyret innen 10 dager før det kommer til Norge gies ormekur hos veterinær i utlandet mot revens lillebendelorm - middel praziquantel, og innen 7 dager hos veterinær etter ankomst til Norge. Årsaken er for å hindre revens lillebendelorm i Norge, dette er en zoonose som kan gi alvorlig sykdom hos mennesker.

Skal dere lenger syd enn Danmark vil jeg også anbefale leptospirose (også zoonose) vaksine og middel mot sandfluer (finnes i kombinasjon med flåttmiddel).

Forbredelsene for utreise med påfølgende innreise tar som regel 6 mnd. Husk at England har egne spesille regler for blodprøven, om det er aktuelt å reise hit. Reglene til Danmark er ganske greie, men skal dere reise videre anbefaler jeg å sjekke med ambassadene i landet dere skal til for deres krav.

Ellers se mattilsynet for oppdaterte regler for Norge.

For alle dere som "bare" skal til Sverige, husk at det nå er påbudt med ormekur der også... Reglene rundt dette og egenerklæringskjema som skal følge dyret finner du her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt noe om at kravet om rabiesvaksine skal bortfalle på reiser mellom de skandinaviske landene, pga. at rabies ikke finnes i Norge, Sverige og Danmark. Jeg tror den skulle forsvinne en gang i 2011.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg tror den varer livet ut. Så er det først gjort, så er det i orden.

Nei, man må ta den en gang i året og ALDRI la det gå over ett år mellom hver gang (ikke med noen dager engang), for ellers må man starte hele prosessen på nytt.

AnonymBruker
Skrevet

det finnes rabies i Danmark, kravet om rabies vaksinering gjelder ikke til Sverige som er rabiesfritt...

Jobber som dyrehelsepersonell og ikke hørt noe om at de kravene vi har skal reduseres... Det er en god grunn til å ha dem...

Skrevet

Det er vel snakk om at kravet om blodprøve kanskje skal forsvinne etterhvert. Dagens vaksiner har vist seg å være såpass gode at de fleste hunder får tilstrekkelig titer ved vaksinering, og derfor vurderes det å droppe kravet om blodprøven.

Men det vil bare bli mer og mer aktuelt å rabiesvaksinere sine hunder, for de utsettes stadig for mer smittepress. Jeg er jaggu ikke sikker på at alle turister har gyldig rabiespapirer på sine hunder.....

Gjest Consensio
Skrevet

Ta rabiesvaksinen, men droppe blodprøven?

Aldri hørt at de har planer om det og vil ikke tro at det noen gang kommer til å skje.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hørte akkurat på NVH nå at èn vaksinesprøyte ant ikke var nok til å gi nok antistoffer, så kan ikke skjønne da at blodprøven skal utgå?

Skrevet

Ta rabiesvaksinen, men droppe blodprøven?

Aldri hørt at de har planer om det og vil ikke tro at det noen gang kommer til å skje.

Det er jo slik de fleste gjør det i Europa... De vaksinerer hundene, men tar bare blodprøve hvis de skal reise til land med krav....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...