Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for tredje gang på et år, de to siste endte i SA i uke 6-7. Igår begynte jeg å blø igjen (Er på 6+5). Enda har jeg blødd for lite for at det kan være en SA, men jeg går bare rundt å venter på å blø mer, da magesmertene har kommet oftere etter jeg fant ut at jeg hadde blødd, har idag sjekket ganske ofte med q-tips, og av og til er det ingenting, andre ganger litt lyserødt eller brunt. Jeg føler meg helt grusom, jeg aner ikke hva som skjer. Jeg har legetime på tirsdag (Ble faktisk bestilt 1. april. da jeg ønsket å få kontakt med legen min fordi jeg hadde ujevne sykluser, så ble jeg gravid..), og alt av privat i nærheten er stengt. Da jeg hadde min første SA ringte jeg legevakta, men fikk bare beskjed om at "det høres ut som en spontanabort", så ble liksom ikke beroliget av det, så jeg vil ikke ringe legevakten.

HVIS dette er min 3 spontanabort, så er det en habituell abort (har jeg lest meg fram til..). Jeg har da rett til utredning.

Hvor mange av dere som har opplevd habituell abort har faktisk fått det til? Og hva var "feilen"?

Jeg trenger litt støtte her nå kjenner jeg. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
:klemmer: :klemmer: :klemmer:
Skrevet

Først en stor, stor :hug: Jeg føler med deg.

Jeg har opplevd primær habituell abort - 3 aborter i løpet av ca. 7 mnd, to ved 9-10 uker og én rundt uke 6. Vi ble utredet (de tok en mengde blodprøver i tillegg til innvendig UL), og alt de fant var én prøve (TSH, stoffskifteprøve) som var såvidt utenfor referanseverdien. Det var egentlig ikke nok til at legen umiddelbart tenkte stoffskifteproblemer, men siden min mor har lavt stoffskifte, og jeg hadde hatt symptomer på det i noen år (og til og med hadde vært til legen for å ta stoffskifteprøver noen år tidligere), fikk jeg stoffskiftemedisiner. Etter at stoffskiftet mitt var regulert, begynte vi å prøve igjen, og så satt spiren som nå er en aktiv krabat på 10 mnd. :rodmer:

Vi fikk dessuten høre av ene overlegen på fertilitetsseksjonen at de aller, aller fleste som blir gravide, faktisk ender opp som foreldre til slutt. Det hjalp oss veldig å ha det i bakhodet da vi begynte å prøve for fjerde gang.

Jeg vil dessuten tipse om disse sidene fra legeforeningen om spontanabort og habituell abort.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Her er forresten en liste over blodprøver som ble tatt av meg under utredningen:

kromosomprøve (av både meg og mannen)

antitrombin (ATIII)

TSH

fritt tyroksin (FT4)

prolaktin

protein C

akt. protein C res

Leiden mutasjoner

protrombingenmutasjon

protein S

lupus antikoagulant

cephotest

anti-cardiolipin (lgG/lgM)

Det er ikke sikkert listen er lik på alle sykehus, men dette var standardprøvene på St Olavs for 2 år siden. De fleste er prøver knyttet til blodet og dannelse av blodpropper, og jeg har sett at en nokså vanlig behandling av habituell abort'ere er med blodfortynnende medisiner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange av dere som har opplevd habituell abort har faktisk fått det til? Og hva var "feilen"?

Jeg trenger litt støtte her nå kjenner jeg. :)

Jeg visste ikke at jeg har opplevd habituell abort før jeg leste her, men det har jeg tydeligvis...

2 spontanaborter før nummer 1 ble båret fram, og enda 3 spontanarborter før nummer 2 ble værende. Jeg hadde noen SA og MA etter nummer 2 også, men da var det nok for min del.

Jeg fikk forklart at årsaken til abortene var "delt livmor", eller "hjertelivmor" (kjært barn har mange navn).

Jeg hadde ingen problemer med å bli gravid, men hadde litt vanskeligheter med å bære fram barnet.

Jeg har båret fram to flotte barn til tross for mange SA og MA, noe jeg er veldig glad og takknemlig for. :)

Skrevet

Dette er veldig godt å høre, at dere begge har barn! :)

Dreia: Jeg kjenner meg godt igjen i din diagnose. Min mor har lavt stoffskifte, og da jeg ble utredet for det for rundt 5 år siden (Da var jeg 16 år), så var stoffskifte litt lavt, men "innenfor normalen". fikk likevel begynne på stoffskiftetabl., men ble så svimmel at jeg sluttet.

Dette var gode nyheter for meg, og sikkert flere andre også, å lese! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...