AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Jeg lurer på hvordan jeg skal få råd til å skaffe meg et sted å bo når jeg begynner helt fra scratch. Samtlige av de jeg kjenner som eier bolig har fått hjelp av familien. Jeg kommer ikke til å få noe hjelp hjemmefra. Så hvordan har du/dere som også begynner fra scratch tenkt å gjøre det? ----- Fortell gjerne om du har lån og om du har egenkapital. F.eks. at du har 150.000,- i studielån og 90.000,- i BSU.
Gjest Spinell Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Jeg startet fra scratch. Hadde et studielån på 250.000, og leide den billigste (akseptable) leiligheten jeg fant i noen år. Da jeg kjøpte hadde jeg fylt BSU-en (100.000 den gangen), og hadde noen titusner oppspart utenom BSU også. Nå bor jeg heldigvis ikke i en av de største byene, så både leie- og kjøpepriser gjør inngangen til boligmarkedet litt mer behagelig. Samtidig ligger lønnsnivået også noe lavere, men ikke så lavt som gapet mellom boligprisene skulle tilsi. I spareperioden levde jeg temmelig normalt, og hadde råd til både bilhold og utenlandsferier.
Cata Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Jeg startet fra scratch. Først leide jeg og skaffet meg utdannelse og jobb. Deretter jobbet jeg i en del år og sparte opp egenkapital. Da jeg hadde fått meg en jobb på et sted der jeg så for meg at jeg ville bli i noen år, kjøpte jeg bolig. Hadde da ca. 200 000 i egenkapital, samt et delvis nedbetalt studielån på ca 150 000. Hadde vel ca. 30 000 på BSU (var så gammel da BSU ble lansert at jeg ikke fikk spart så mye).
Gjest Blondie65 Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Husk at med BSU og førstegangskjøp er det mye lettere å få lån og lavere krav til egenkapital enn for de som ikke har fordelaktig BSU. Din jobb fremover blir å fylle BSU hvert år og spare alt du kan i annen sparing. Sett deg inn i boligkostnadene og snakk gjerne med banken din også om hvordan du skal nå målet. Det er lettere - tro det eller ei - å starte fra scratch enn med la oss si negativ egenkapital i form av restlån fra skilsmisse eller skakkjørt økonomi. For å spare opp 250.000 i egenkapital kan du spare 5.000/mnd i 10 av årets måneder i 5 år. Hvis du har en normal inntekt burde 5.000/mnd være fullt mulig.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har ca. 250.000,- i egenkapital. Med oppspart studieLÅN har jeg ca.500.000,-. Jeg eier altså 250.000,- og har 250.000,- lånte kroner på konto (vil utnytte det å få renter). Har kjæreste. Jeg lurer på hvordan jeg skal få råd til et fint sted å bo? Er så redd for at alt jeg har råd til er et lite krypinn et sted i ingenmannsland... Det å kjøpe bolig har jo blitt så dyrt at det er skremmende. Finnes det noen ordninger for unge kjøpere? BLU har jeg hørt om, men det hjelper jo ikke på kvadratmeterprisen. Er det lurt å satse på et boligkrakk snart, og heller leie i noen år? Er det sannsynlig at boligprisene vil gå ned igjen snart? Hehe, det må være lov å drømme, sant? (((Da mamma og pappa var unge fikk de kjøpt en helt OK, mellomstor og nokså sentral leilighet for en årslønn. )))
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 (((Da mamma og pappa var unge fikk de kjøpt en helt OK, mellomstor og nokså sentral leilighet for en årslønn. ))) Mine foreldre fikk et helt hus som de bygde selv, inkludert tomt ferdig utskutt. Gjelden betjente de med en årslønn. Nei du må ikke vente på et boligkrakk. Mitt beste råd til deg er å begynne å følge med på Finn nå selv om det er et stykke frem i tid før du kan kjøpe. Da vet du hvordan prisene er i de forskjellige områdene og kan orientere deg mye lettere. Så ville jeg snakket med en rådgiver i banken og fått gode tips om hva slags ordninger som finnes og også hva slags lånerammer du kan få. Da er det også mye lettere å forholde seg til boligmarkedet slik det faktisk er.
Klematis Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Etter endte studier hadde jeg ca 100.000 på sparekonto, 100.000 i BSU (fullt) og 250.000 i studielån. Klarte å spare mens jeg studerte ved å ikke bruke opp studielånet og ha sommerjobb hele somrene hver sommer. Kjøpte meg en liten (42 m2), men sentral leilighet til 830.000 kr. Fikk førstehjemslån til gunstigste rente, uten kausjonister. 1
Zoë Castillo Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Jeg og mannen kjøpte vår første leilighet i 2007, uten hjelp fra foreldre. Vi kjøpte selveier for 1,3 mill, og fikk et fullfinansiert lån. Jeg var student, han hadde en årslønn på 350 000, og vi hadde ikke egenkapital. (Dette var med andre ord før finanskrisa!) Nå skal vi selge denne boligen, og regner med å gå 200 000 i overskudd etter å ha betalt meglerutgifter. Jeg er fortsatt student og tjener omtrent 150 000, han tjener 450 000, vi har til sammen 3 barn og bil. Vi får 90 % finansiering denne gangen, og har siktet oss mot et boliglån på maks 1,7. Vi har ingen oppsparte midler annet enn nedbetalt lån og småsummer i BSU, fond osv som blir omtrent 60 000. Min erfaring er at banken "din", hvis du bor på et lite sted, er greiere med lån enn en hvilkensomhelst bank i en by, hvor ingen kjenner deg. Men naturligvis: Det bør neppe være noe mål å få låne så mye som mulig. Vi tar utgangspunkt i at vi skal klare ei rente på 8 % (med da blir det trangt nok). Jeg er ferdig utdannet om 3 år, og kommer da til å tjene 350 000, mannen omtrent 500 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå