Fanta Exotic Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 (endret) Her om dagen så jeg en mann på gata som hadde et stort kors tatovert på kinnet. Jeg ble veldig nyskjerrig på hva dette korset egentlig betyr.. Jeg har sett flere har det som smykker o.l også. LINK Har det flere betydninger? Føler jeg er den eneste som ikke vet hva det betyr Edit: Skrivefeil Endret 24. april 2011 av Fanta Exotic
Gjest Fikira Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Ankh Du klarer å finne fram et bilde, som også har navnet på smykket, også finner du ikke ut hva det er? ; D
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 Det er et ankh/hankekors/henkelkors/nilnøkkel. Du kan lese om det her. Hva slags opprinnelse symbolet egentlig hadde, er noe usikkert. Det har vært fremholdt at det skal forestille en sandalrem, en oppgående sol, en livmor eller mannlig og kvinnelig kjønnsorgan i forening. På egyptisk, der man bare skrev ned konsonantene, ble «sandalrem» skrevet som nkh. Det er fullt mulig at korrekt uttale var ankh. I så fall var det naturlig å bruke bildet av en sandalrem (med løkken som det som omsluttet ankelen) som et bokstavtegn for andre ord som også ble uttalt ankh. Symbolet brukes i moderne tid i Den koptiske kirke, hvor løkken forklares som et symbol på evighet, mens T-en er en av de mange former for kors som brukes av kristne.
Fanta Exotic Skrevet 24. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Ankh Du klarer å finne fram et bilde, som også har navnet på smykket, også finner du ikke ut hva det er? ; D Jeg spurte en venninne om hun viste, og prøvde å forklare hvordan det så ut, så sendte hun meg link og spurte "dette?"... Det var sånn jeg fikk linken. Men nå ble jeg litt nyskjerrig på hvordan hun fant den, hehe.. Tusen takk for svar alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå