Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma jobber ikke, hun har epilepsi og får ikke så mye penger. Og nå som jeg er 18 år, så får hun ikke en dritt av penger for meg lenger.. Min far døde av kreft når jeg var liten.

Jeg får stipend på 1600 i mnd, men med bil osv så tror jeg neppe dette strekker til. Har jeg ikke noe som helst krav på litt ekstra? fra nav eller hva enn nå det er.. Er ikke så flink på sånt, kan noen gi meg litt info? Forstå egentlig ganske lite om det som står på nett om sånne ting :fnise:

Jobb er ikke aktuelt siden jeg skal gå påbygg neste år, og må konsentrere meg om skolen. Snakker nå om støtte.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Andre må jobbe selv om de må konsentrere seg på skolen. Eventuelt ta studielån.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

kvitt deg med bilen. skaff deg en jobb der du jobber annenhver helg og gjerne en kveld i uka. det er helt vanlig å ha ekstra/helgejobb når man er 18 og går på vgs. bil er ikke nødvendig, vil du ha den må du iallfall jobbe for det.

• Liker 13
Skrevet

jeg tror du har krav på livsopphold fra nav?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noe krav når det gjelder nav.

Moren din kan muligens søke om utvidet barnepensjon dersom hun forsørger deg etter fylte 18 år.

Mine unger ble 18 år og da var det helt stopp på barnebidrag. Da yngste fylte 18 så mistet jeg resten av barnetrygden, barnebidrag og skatteklasse 2. Allikevel så forsørget jeg et barn. Det kostet, men det gikk.

Du sier at du ikke kan jobbe pga almenn påbygning. Da er det faktisk et valg du tar og da må du forholde deg til det. At du har valgt å ha bil med den kostnaden det er er også ditt valg. Velkommen til den virkelige verden. Du må faktisk velge.

• Liker 6
Skrevet

Du er myndig, frisk og arbeidsfør. Skaff deg en jobb som alle andre!

• Liker 12
Skrevet

Jeg fikk kun fullt stipend. Har også bare en forelder med lav inntekt som ikke hadde råd til å forsørge meg. Jeg er så heldig å ha en rik familie, men siden jeg ikke ville snylte på familien min skaffet jeg meg en deltidsjobb :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du går på skole har du tid til å jobbe en kveld eller to i uka, evt. på lørdager. Dersom du ikke har råd til bil, har du ikke det. Jeg jobber fulltid pluss studerer deltid og har også en ekstrajobb annenhver fredag og lørdag, og har fremdeles ikke råd til å ha bil. Sånn er livet.

• Liker 5
Skrevet

Faktisk, så likte jeg en del av svarene her.

Sånn er verden og vi lever i den absolutt beste delen av den.

Deler av livet er knapt økonomisk. For mange veldig knapt også.

Men det går sakte fremover etter hvert, for de aller fleste. Men man må yte. Kanskje jobbe veldig hardt også. Samt forsake mye på veien.

• Liker 5
Gjest Raindrops
Skrevet

Det går fint an å komme seg igjennom påbygging med en ekstrajobb i tillegg. Det året jeg gikk påbygg så hadde de aller aller fleste i klassen min og i paralellklassen jobb.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke til å komme fra, at en som kommer fra et hjem med alenemor som tjener lite, starter med et mer ufordelaktig utgangspunkt. fattigdom arves ofte. jeg forstår at du synes det er tøft, jeg synes du har fått en del krasse svar her,slik er det alltid hvis man spør etter rettigheter man har hos nav. du har nok ingen rettigheter hos nav dessverre. en del av det å bli voksen er nok dessverre det å innse at det er store forskjeller på folk, og ta ansvar for eget liv. man må jobbe for å prøve å unngå å bli bitter

• Liker 5
Skrevet

De aller, aller fleste studenter jobber ved siden av studiene selv om man karakteriseres som en heltidsstudent. Det er bare vissvass at det er umulig for deg så lenge du er frisk. Tror du at du kommer til å sitte med nesa plantet i skolebøkene 15 timer daglig, samt hele lørdag og søndag?

Finn deg en deltidsjobb, ta opp studielån og selg bilen hvis du ikke har råd til å ha den. Sånn er realiteten, og det må man bare infinne seg med. Studeitida er for de færreste en tid med romslig økonomi, men det er faktisk noe man må leve med dersom man velger å studere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke få mer enn stipend fra Lånekassa? Jeg vet ikke hvor mye en har rett på som videregående elev, men det kan høres ut som du bør undersøke dette. Ellers må du vurdere å selge bilen. Det er dyrt å ha bil, og uten jobb er det få som har råd til det. Du kan kjøre moped/lett motorsykkel hvis du har lang skolevei og det ikke går buss. Det er også mange som jobber mens de går på videregående, og selv en jobb annenhver helg eller 1-2 dager i uka gir flere tusenlapper, i tillegg til at du får arbeidserfaring og kanskje mulighet for full sommerjobb.

AnonymBruker
Skrevet

det er ikke til å komme fra, at en som kommer fra et hjem med alenemor som tjener lite, starter med et mer ufordelaktig utgangspunkt. fattigdom arves ofte. jeg forstår at du synes det er tøft, jeg synes du har fått en del krasse svar her,slik er det alltid hvis man spør etter rettigheter man har hos nav. du har nok ingen rettigheter hos nav dessverre. en del av det å bli voksen er nok dessverre det å innse at det er store forskjeller på folk, og ta ansvar for eget liv. man må jobbe for å prøve å unngå å bli bitter

I tillegg har ikke ts noen far i live, noe som gjør at h*n ikke kan søke om utvidet bidrag.

Jeg synes også at ts har fått endel krasse svar. Det er ingen enkel situsjon h*n er i.

Ts, jeg syns du skal undersøke litt hos nav for å finne ut mer, om det er noen slags støtteordninger du kan få.

Ellers er jeg enig i de som sier at du kan ha en jobb ved siden av studiene, men ikke la de krasse svarene du har fått gå innpå deg.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg jobbet på Rema 1000 nesten hele vgs, og gikk ut med toppkaraterer. Så å jobbe ved siden av skolen er fullt mulig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet under hele VGS også da jeg tok påbygg. Det burde du klare, det er VGS... Klarer du ikke jobbe ved siden av skolen nå, kan du glemme å jobbe ved siden av studier... Jeg jobba MYE under VGS og påbygg, nå som jeg studerer kan jeg bare glemme det samme kjøret og heller jobbe ekstra mye i ferier...

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet ved siden av studiene på allmenn påbygg, var kronisk syk, og gikk ut med 4,5 i snitt. De aller, aller fleste rundt meg jobbet også.

Har du ikke råd til bil, må du heller ikke ha bil........

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også bare hatt en forelder siden jeg var 15, og jeg har jobbet deltid siden jeg var 15. Jeg har også gått vgs og hatt egen bil siden jeg var 18. det er fullt mulig, og en selvfølge og jobbe litt når man er "myndig".

• Liker 2
Skrevet

Eg jobba også då eg tok allmenn påbygg (tok faktisk eit par fag som privatisk i tillegg). Jobba ca 3 ettermiddagar i veka på matbutikk + ca annankvar laurdag. Ein kan jo ikkje forvente å bli forsørga av foreldrene med lommepengar når ein er over 18!! Og du bur vel heime rekna eg med? Då har du iallefall ingen utgifter til leilighet...

Viss alle myndige over 18 som ikkje får pengar frå foreldra sine (er faktisk mange som ikkje får det sjølv om foreldra har råd -av den grunn at dei skal lære seg å greie seg sjølv) skulle kunne motta stønad frå NAV, hadde det blitt eit ufattelig stor utgiftspost for staten!! Kva skulle kriteria vert liksom...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes også du har fått en del krasse svar her:) Ser det er et par som forklarer hvordan de kunne jobbe og allikevel få gode karakterer på påbygg, nå er det en gang sånn at ikke alle lærer like fort. Jeg vet ikke hvilket mål du har med å gå påbygg, men dersom målet i fremtiden er feks et profesjonstudie i medisin eller noe annet med høye opptakskrav kan det jo faktisk være nødvendig å sitte rundt 12 timer med skole hver dag. Hvertfall hver hverdag og søndag, også muligens ta seg litt fri på lørdag. Men dessverre vil jo somregel ikke det å ta seg fri på lørdag si at man faktisk har fri. Har man en forelder med manglende kapasitet til å ta vare på seg selv forsvinner jo fort denne "fritiden" til oppgaver som må gjøres i hjemmet.

Det er fint at mange av dere har klart alt. Men noen lærer senere enn andre, og må faktisk bruke det som er av krefter på skole for å nå sine mål. Dersom dette er tilfellet for deg, vil jeg anbefale å se på studielån :) og ellers ta kontakt med Nav.

Endret av Trolll
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...