Gå til innhold

Hvordan fordele leiekostnadene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg ser etter et nytt sted å bo sammen. Per i dag har vi ikke leiekostnader da vi bor i kjellerleilighet hos familie. Han er student og har ca. 100 000 å rutte med i året (fra jobb, tar ikke opp lånekasselån lenger) mens jeg akkurat har fått meg fulltidsjobb og tjener ca. 17 000 i måneden etter skatt, pluss noen få tusen i mnd. på en ekstrajobb jeg har (har ikke faste vakter, så blir mellom 0,- og fire-fem tusen i mnd) I området hvor vi bor er det nærmest umulig å få en toroms for under 10 000 i måneden. Mine spørsmål er; Kommer vi til å klare en slik leiepris, og hvordan skal vi fordele husleiekostnadene på en mest mulig rettferdig måte?

Samboers inntekt varierer fra mnd. til mnd., og jeg har lagt inn høyt skattetrekk for å forsikre meg mot baksmell på skatten neste år.

I tillegg til husleieutgifter må jeg sette av ca. 1500,- i mnd. til å betale ned studielånet, mens samboer må betale ca. 3000,- i mnd. Vi har ca. 200 kr. i samlede mobilutgifter, og har ikke tv eller andre utgifter (utover mat osv.), men ønsker internett og innboforsikring. Kan dette gå med de leieprisene vi har her i byen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt OT, men du skriv at samboaren din er student, og ikkje har studielån lenger. Samtidig skriv du at han betalar 3000 kr i mnd i studielån? Dersom han er student, bør han søkje om utsettelse og rentefritak på studielånet fram til han er ferdig som student. Dette går automatisk dersom han søkjer stipend/lån, men om ikkje har Lånekassa ikkje oversikt over at han er student, men han har rett på utsettelse.

Fordeling av utgifter må de sjølve bli enige om. Kva som er rettferdig i dei ulike sine auger varierer veldig! Om de har økonomi til å betale kr 10.000,- i mnd til husleige kjem an på anna forbruk. Det blir kanskje litt trangt, men vil tru det går fint :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bodd der dere bor nå, jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det meste kan gå, men jeg ville definitivt valgt å heller se etter leilighet i et annet område av byen, eller helst utenfor byen. Eventuelt nøye dere med en ettroms med sovealkove til han er ferdig med studiene.

10.000 kroner for en toroms, når man ikke har stabil inntekt, det synes jeg er for mye.

Skrevet

Litt OT, men du skriv at samboaren din er student, og ikkje har studielån lenger. Samtidig skriv du at han betalar 3000 kr i mnd i studielån? Dersom han er student, bør han søkje om utsettelse og rentefritak på studielånet fram til han er ferdig som student. Dette går automatisk dersom han søkjer stipend/lån, men om ikkje har Lånekassa ikkje oversikt over at han er student, men han har rett på utsettelse.

Fordeling av utgifter må de sjølve bli enige om. Kva som er rettferdig i dei ulike sine auger varierer veldig! Om de har økonomi til å betale kr 10.000,- i mnd til husleige kjem an på anna forbruk. Det blir kanskje litt trangt, men vil tru det går fint :)

Samboeren har søkt om utsettelse på studielånet dette semesteret og forrige, men må betale fra høsten av. Hver gang han fikk utsettelse fikk han et brev fra lånekassa som sa at rentene på studielånet økte med omtrent like mye som avdraget var på, pga. utsettelsen, så syntes det er liten vits i å utsette det mer med mindre vi må. Han fikk ikke rentefritak siden han ikke har fullført graden sin, og det er mulig han aldri gjør det pga. feil studievalg og lav motivasjon :/ Ingen av oss har fulgt normert studietid, ergo situasjonen med lånekassa.

Jeg ville bodd der dere bor nå, jeg.

Er nok ikke noe alternativ å fortsette med å snylte på familien nå som jeg er i fast jobb.

Det meste kan gå, men jeg ville definitivt valgt å heller se etter leilighet i et annet område av byen, eller helst utenfor byen. Eventuelt nøye dere med en ettroms med sovealkove til han er ferdig med studiene.

10.000 kroner for en toroms, når man ikke har stabil inntekt, det synes jeg er for mye.

Vi har alt bestemt oss for å bosette oss utenfor byen av økonomiske årsaker, men det er ikke så mye billigere der. Det eneste er at man får litt bedre standard for pengene enn i byen. Har sett en del på finn de siste månedene, og ser litt tvilsomt ut at vi kommer særlig under 10 000,- dersom vi bosetter oss innen gangavstand til buss/tog, noe vi er avhengig av for å komme oss på jobb. Vil helst unngå ettroms, da vi begynner å bli "godt voksne" og føler oss ferdige med å bo i trange leiligheter/kollektiv. Men alt kommer selvsagt an på økonomi. Har sett svært få ettroms leiligheter til under 8000,- i mnd. her.

Glemte forresten å nevne at samboer må betale 1330 kr. i måneden på kollektivtransport for å komme seg på jobb. Jeg må betale 870 kr. i mnd., men kan sykle i vår/sommer/høst-månedene. Ser nå at vi kommer til å slite for å få dette til å gå rundt økonomisk.

Skrevet

men selv om du er i fulltidsjobb, så går det vel kanskje an og vente litt til dere finner noe til en grei leiepris? det dukker jo opp avogtil..

ellers ville jeg fordelt det slik at den som tjener mest også betaler litt mer på leiekostnadene.

med mindre de dere bor hos er veeeeldig på og få dere ut da.

Skrevet

Er nok ikke noe alternativ å fortsette med å snylte på familien nå som jeg er i fast jobb.

Om de kan fortsette å bo der, er jo eit alternativ å betale for seg der...? Det høres ut som det kan bli knapt å leige, om leigeprisane er så høge som 8-10.000 for leiligheit sjølv om det ikkje er sentralt...

Skrevet

Kan dere ikke bosette dere et sted i nærheten av samboeren din sin jobb slik at han slipper å betale 1330,- i kollektivtransport?

Skrevet

Vi må flytte innen vinteren/senhøsten.

Samboeren jobber i byen, jeg jobber utenfor byen, ca. 5-6 km. fra området vi ønsker å bosette oss i. Flytter vi til byen blir leieprisene høyere (evt. standarden dårligere) og kollektiv transport for meg blir like dyr som samboers blir nå, evt. litt dyrere. Men samboer kan klare seg med et litt billigere månedskort i vintermånedene, og sykle om våren/sommeren/høsten. Tviler på at det blir noe billigere, samt at jeg da blir avhengig av trikk/bane, tog og buss for å komme meg til og fra jobb, noe som blir litt tungvint når jeg begynner 07.30. Flytter vi til området hvor jeg jobber må samboer ta buss, så tog og gå i ca. 15 min for å komme seg på jobb (i hvertfall i vintermånedene, og trolig også i sommermånedene, siden det koster kr. 50 hver vei å ta med sykkel på toget) Men det er jo en mulighet, siden han begynner en del senere enn meg. Det er heller ikke mye leiligheter til leie i området hvor jeg jobber, så vi har vurdert det dithen at det mest praktiske er å bo i nærheten av både tog og buss (altså max 20 minutters gange unna) slik at vi begge har mulighet til å komme oss på jobb uten å bruke for mye tid på reise.

Det er også en faktor at samboer ikke er hjemme fra jobb før tidligst 19.00-19.30, mens jeg slutter halv fire, og dersom jeg blir nødt til å bruke to timer på å komme meg på jobb så må jeg også legge meg tidligere, og vi får desto mindre tid sammen.

Skrevet

Vi må flytte innen vinteren/senhøsten.

Då ville eg prøvd å spare tilsvarande sum som de seinare må regne med å betale i husleige fram til de flyttar. Då får de både ein test på kor mykje de klarer å betale, og samtidig har ein bufferkonto når de skal flytte, både til kjøp av inventar e.l. og om det knip om ein månad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...