AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Jeg har altså blitt 2 kilo lettere på ei uke, og jeg lurer på hva jeg kan forvente meg de neste ukene
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Hvordan i all verdens land og rike går det an å gi deg svar på det når du ikke skriver noe om din vekt, hva du spiser, hvor mye du trener...osv
Gjest made4u Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Du har neppe tapt 2 kilo fettvev, er nok mest veske som er tapt heller enn fettvev (noe som er vanlig i starten av en slankekur). La meg si det slik, skal du ha tapt 2 kilo fettvev så må du i realiteten ha hatt et underskudd på en del mer enn 2000 kcal pr. dag. Det har jeg ikke tro på at du har hatt, i så fall skal du ha spist ekstremt lite og ha vært voldsomt fysisk aktiv da vi jo snakker om negativ energibalanse ikke mye under en jentes daglige behov som helhet. Så selv om badevekten viser 2 kilo mindre, så tror jeg neppe du i fettvev har tapt mer enn ca 1/2 kilo av dette - vesken kommer tilbake den. Sagt på en annen måte, hadde du spist normalt igjen fra i dag så hadde vekten vært tilbake i neste uke (noe den ikke hadde dersom du virkelig hadde tapt 2 kilo fettvev). Vekten lurer deg altså, og forventningene dine bør ikke en gang være i nærheten av noe slikt som dette for da blir du alvorlig skuffet. Visste du f.eks. at et molekyl glykogen binder til seg to molekyler vann (som kjent er vann tungt), og at man ved alle slankekurer uansett sammensetning så lenge man har negativ kaloribalanse så vil kroppen ha mindre glykogen i kroppen (hvor mye varierer opp og ned påvirket av dagens måltider, når vi spiser etc., veier du deg om morgenen så har kroppen gitt slipp på mye vann grunnet at kroppen har mindre glykogen da)... Har ikke noe med slanking å gjøre de to kiloene, er bare hva badevekten viser det (tror du i beste fall bare har tapt 1/2 kilo fettvev noe som er imponerende i seg selv det)... Hva du kan forvente fremover, et reelt tap av fettvev på ca 1/2 kilo i uken (maksimalt). Og skal du klare det så skal du være veldig flink også. Er lett å oppnå et mye lavere tall på badevekten på kort tid, uten at det nødvendigvis er representativt for hvor mye fettvev man reelt har tapt og således hvor mye man virkelig har slanket seg. Det er tap av fettvev som må sees som slanking, ikke hva badevekten viser da den lurer mennesker trill rundt. Det tar nemlig tid å miste fettvev, og det krever at man er bevisst sine vaner.
Gjest made4u Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 La meg statuere et eksempel: Du er trolig ikke en mann, og trolig ei heller ikke så mye som 100 kilo. Om dette stemmer, ja så har du ikke like gode forutsetninger for å slanke deg som en mann på 100 kilo. Det er nemlig slik, at vi menn er utstyrt med mer muskelvev og pyntligere fettprosent (altså mer muskler og mindre fettvev) enn hva dere damer er. Dessuten er det slik, at dess større man er jo mer vekttap kan man forvente. Dette er to faktorer som gjør det enklere å tape vekt. Se for deg at denne mannen på 100 kilo endere sitt liv, han skal endre det vesentlig for å komme ned i 74 kilo i løpet av ett år. I så fall går han ned 1/2 kilo i uken (0,5 kilo x 52 uker = 26 kilo vekttap). Dette ville vært hardt for han og en kolossal forandring for den det gjaldt. Du snakker om 2 kilo vekttap, dog er det absurde tall, og som sagt ikke et reelt tap av fettvev. Kanskje har du bare tapt 254 gram fettvev for alt jeg vet? Skulle du tapt 2 kilo fettvev så måtte du kanskje forbrent 3500 kcal pr. dag om du skulle spist ca 1000-1200 kcal om dagen (som er veldig lite og knallhardt i seg selv). Velkommen til en kraftig mann som er litt aktiv sin verden, du må ha hatt en like stor forbrenning som han. Det vil si, du måtte ha spist lite energi og kjørt på med voldsomt masse trening for at vi virkelig skulle snakket om et reelt vekttap på 2 kilo (fettvev vi da snakker om). Badevekten ville nok måttet vise en nedgang på mer enn de 2 kiloene det er snakk om også. Så du har urealistiske forventninger om du på noen som helst måte ser på hva badevekten nå viser, da vil du bli voldsomt skuffet i fortsettelsen for å si det slik. Kanskje viser badevekten oppgang alt neste uke? Tross du fortsetter på det sporet du er i... Dette betyr ikke nødvendigvis at du har gjort noe ille eller har lagt på deg, det bare bekrefter hva jeg sier at man ikke skal stole blindt på tallet badevekten viser da det den viser alene er innenfor svingningene av det normale selv om man har akkurat like mye fettvev som man hadde forrige gang man veide seg. Man har ikke slanket seg to kilo fra en dag til en annen, selv om mange opplever slike forandringer på badevekten fra en dag til en annen dag. Som sagt, ca 1/5 kilo i uken er det maksimale du skal kunne forvente - det er hardt i seg selv og du skal ha måtte gjort til dels store og gode forandringer for å kunne oppnå et så fantastisk resultat. Glem alt du har lest i ukeblader og ekstremhistoriene du har hørt om, dem er lite representative for hva du bør forvente og er unntaker heller en pekepinner.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Bare så du ikke misforstår så skal du altså bruke badevekta og den kan du stole på den, men ikke etter en uke. Det ble litt mye detaljer her "made4u" Vi kan forklare TS i enkle trekk hvordan det fungerer. -Fettceller som fettvevet ditt består av, lagrer fettsyrer fra maten du spiser. -Når du ligger i kalorioverskudd over lengre tid så lages det flere fettceller slik at kroppen kan lagre mer fett, og da blir du større -Fettceller som allerede eksisterer kan man ikke "slanke bort", men fettinnholdet i dem kan bli mindre. -Det er viktig å senke inntaket av mat, slik at forbruket av energi blir større enn inntaket. -Med fysisk aktivitet 3-4 ganger i uka så vil du etter hvert merke vektnedgang. -Spis ofte, det gjør at du ikke spiser så store porsjoner og det holder forbrenningen i gang. -Det å slanke seg er absolutt ikke så lett som det man tror, derfor er det også mange som gir opp når de ikke ser raske resultater.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 TS her. Jeg fortsetter med godt mot, men vet at det kan komme noen vanskelige dager. Jeg spiser sunt og prøver å gå tur/sykkle hver dag. Jeg er veldig forsiktig med sukker. Bruker nå fullkorn produkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå