Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den beste måten å ta seg fra Oslo til Røros på? Skal reise i sommer når det er buss for tog fra Oslo S, så det kompliserer det litt. Det frister ikke så mye med to bytter. Noen som har erfaring med bussene, er de noenlunde komfortable og presise? Kjøres det fortsatt krengetog :spy: på Rørosbanen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Rørosbanen er veldig komfortabel, og det har da aldri vært kjørt krengetog der? Det er bare på Dovrebanen. :)

Fly er jo også en mulighet, men det er vel ikke så alt for ofte de går? Buss sørfra har jeg ingen erfaring med.

AnonymBruker
Skrevet

Fly er nok absolutt den beste reisemåten. Raskt, komfortabelt og effektivt

Gjest padawan
Skrevet

sånn bortsett fra at selskapet som flyr fra Oslo til Røros bruker skikkelige dårlig fly. ;) det mest konfortable på den strekkningen er nok tog. toget fra Hamar venter uansett på toget fra Oslo så du trenger ikke være redd for at du ikke rekker det.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den beste måten å ta seg fra Oslo til Røros på? Skal reise i sommer når det er buss for tog fra Oslo S, så det kompliserer det litt. Det frister ikke så mye med to bytter. Noen som har erfaring med bussene, er de noenlunde komfortable og presise? Kjøres det fortsatt krengetog :spy: på Rørosbanen?

Jeg ville helt klart valgt fly, men det er fordi jeg har endt på de krengetoga litt for mange ganger.

Folk kan si de ikke bruker krengetog, men det gjør de helt klart, og det er godt mulig de kun brukes i forbindelse med ferier og martna, men jeg har havnet på de så mange ganger at jeg spyr bare jeg tenker på tog oslo-Røros.

Ikke pokker om jeg noensinne tar tog den strekningen igjen, ever ever!! Her går det kun i fly! De går ofte nok, og er du tidlig ute får du det så godt som til samme pris som togbilletten også.

Gjest padawan
Skrevet

at du er en av de få som blir sjøsyke av krengetog trenger ikke bety at TS blir det.

AnonymBruker
Skrevet

at du er en av de få som blir sjøsyke av krengetog trenger ikke bety at TS blir det.

Kjære da, når TS skriver følgende:

Kjøres det fortsatt krengetog :spy: på Rørosbanen?

så er det vel en aldri så liten fare for at hun IKKE synes krengetogene er komfortable hun heller eller???

At mange ikke sliter med krengetog på ikke-krengetog-skinner er jo fint og flott, men når en spesifikt viser at h*n blir syk av krengetog, så er det vel greit å kalle en spade for en spade?

Gjest Naenia
Skrevet

Det er diesellok. som kjøres på Rørosbanen. Dette er noe heeelt annet enn krengetogene som går på Dovre og andre steder i Norge! Så om dere mener at disse krenger, kommer dere til å dø på Dovrebanen. Og, ja, flyene til Røros er rimelig skranglete, har i hvert fall vært det tidligere.

Men det er da Østerdalsekspressen eller noe sånt og? Buss, altså?

Skrevet

buss tar nærmere 8 timer eller noe. ikke noe å anbefale.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Selv om flyene som brukes på denne ruten er propellfly, og dermed både mer bråkete og ikke så store som "vanlige" jetfly, ville jeg nok tatt fly, ja!

Flyreisen varer jo bare i 50 minutter fra Gardermoen, mens toget tar ca 5 timer, og bussen 6-7 timer fra Oslo. Riktignok må du regne reisetid til Gardermoen + innsjekking, men det vil sikkert være raskest uansett. Jeg ser forresten at flyselskapet annonserer med sommerkampanjebilletter nå.

Gjest padawan
Skrevet

Riktignok må du regne reisetid til Gardermoen + innsjekking, men det vil sikkert være raskest uansett.

først komme seg inn til Oslo, så reise Oslo -> Gardermoen -> Sjekke inn på Gardermoen og være xx minutter tidlig ute -> fly 50 minutter -> vente på bagasje, dette tar jo som regel en god stund -> Dra inn til Røros. Alt dette skal så gjentas på veien tilbake.

Gjest Spinell
Skrevet

først komme seg inn til Oslo, så reise Oslo -> Gardermoen -> Sjekke inn på Gardermoen og være xx minutter tidlig ute -> fly 50 minutter -> vente på bagasje, dette tar jo som regel en god stund -> Dra inn til Røros. Alt dette skal så gjentas på veien tilbake.

1. Komme seg inn til Oslo: må gjøres uansett reisemåte

2. Den dagen Oslo-Gardermoen (19 min vanligvis) + innsjekking (max 5 min) + være på flyplassen minst 30 minutter før flyavgang (45 min for å være raus) + 50 minutter flyreise + hente bagasje tar mer tid enn 5 timer, er det noe alvorlig galt.

Denne sommeren vil man måtte ta buss fra Oslo S til Lillestrøm uansett, og stige på toget der. Reisen vil derfor ta lengre tid, men det gjelder jo uansett, enten en tar rutetog eller fly.

3. Dra inn til Røros: vel, flyplassen på Røros ligger jo omtrent inni byen...

Å få bagasjen på Røros lufthavn tar ikke lange tiden, da det for det første er kun ett flyselskap som flyr på denne flyplassen, og for det andre tar disse flyene få passasjerer.

Skrevet

sånn bortsett fra at selskapet som flyr fra Oslo til Røros bruker skikkelige dårlig fly. ;) det mest konfortable på den strekkningen er nok tog. toget fra Hamar venter uansett på toget fra Oslo så du trenger ikke være redd for at du ikke rekker det.

Det er bare en ting, du kan ikke lenger reservere seter på Rørosbanen, og det er ikke uvanlig at folk må finne seg i å stå på deler av strekningen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en ting, du kan ikke lenger reservere seter på Rørosbanen, og det er ikke uvanlig at folk må finne seg i å stå på deler av strekningen.

Hvor store deler av strekningen da? Jeg tenker spesielt på returen fra Røros til Hamar, for da er det jo alt passasjerer på toget når man skal på. Risikerer man at det er fullt? Tåpelig at de har tatt bort plassreservasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...