Spent... Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Hei, jeg håper noen kan forklare meg dette: -Sykmeldt 100 % i 6 mnd i fjor -Er nå i mammapermisjon -Min arb. giver utbetaler min lønn, og får tilbake fra Nav (samme da jeg var sykmeldt) -Har 5 uker ferie Vil jeg få 12% av opptjent lønn (feriepenge grunnlag som det står i min lønnstrekk oppgave) i Juni? Flere som sier at man kun får redusert feriepenger ved sykmelding/mamma permisjon...
Illuminati Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Du får feriepenger som normalt pga at arbeidsgiver forskutterer. Mange får direkte fra NAV og får dermed begrenset med feriepenger.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Du får feriepenger som normalt pga at arbeidsgiver forskutterer. Mange får direkte fra NAV og får dermed begrenset med feriepenger. Dette er slett ikke sikkert. Det kommer an på hva som er avtalt med arbeidsgiver, eventuelt i tariffavtale dersom TS er omfattet av en slik. Arbeidsgiver plikter ikke å utbetale mer en det som er angitt i folketrygdloven, med mindre arbeidsavtale eller tariffavtale sier dette. Feriepenger etter folketrygdloven er 10,2 % av de første 48 dager. I tillegg må arbeidsgiver betale 12 % av arbeidsgiverperiode som er de første 16 dagene av sykemelding. Men dersom du har fått en lønns- og trekkoppgave der feriepengegrunnlag er angitt, kan du nok ganske sikkert regne med å få utbetalt 12 % av dette i juni.
Illuminati Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 Stemmer nok det, litt hastig fra min side da jeg har en slik ordning. Sjekk med fagforeningen i fht tariffavtalen din.
Spent... Skrevet 25. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2011 Ts her. takk for svar. Jeg vil tro at jeg vil få 12 % (- 4/26) av feriepengegrunnlaget i feriepenger. Jeg krysser fingrene for det. Hørte om eei som var sykmeldt, og så fikk en baby og hun fikk kun 6-7000 kr utbetalt, og det skulle vare hele ferien. Dette gikk jo dårlig da de fleste sitter med lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå