Gjest Abelone Skrevet 4. november 2003 #1 Skrevet 4. november 2003 Hva gjør du i ditt liv som kan karakteriseres som et opprør mot materialismen som vi ser rundt oss, og som styrer våre valg i hverdagen? Med det mener jeg at du velger en billigere løsning enn du kunne hatt mulighet til om du hadde valgt annerledes. Ikke fordi du må velge dette grunnet økonomi, men fordi du ikke ønsker å bli med på karusellen. Vi bor i et lite hus uten garasje. Ikke fordi vi må, men fordi vi ikke ønsker å jobbe full tid hele tiden, og fordi vi ønsker mer fridtid sammen med barna våre. Dette er faktisk ganske annerledes enn mange av våre venner og bekjente, som bygger egne, store, flotte hus, og ender med selvbyggermage, og har det kjempetravelt med å jobbe for å klare sine økonomiske forpliktelser. Jeg er veldig fornøyd med vårt valg, foruten når jeg irriterer meg over dårlig plass i gangen!
Suppoline Skrevet 5. november 2003 #2 Skrevet 5. november 2003 Mannen min jobber fulltid mens jeg jobber deltid. De to eldste barna våre er i park og minstemann er hjemme hos meg. Der sparer ihvertfall vi mye penger, dermed har vi råd til at jeg er mer hjemme. Syns det er nydelig å slippe å dra på jobb hver dag nå når ungene er så små. Dette prioriterer vi framfor jobbing og barnehageutgifter. Vi er desverre nødt til å ha to biler da vi bor så landlig til, men det er to gamle biler. Ungene arver klær til hverandre. Vi er nok en ganske så gjennomsnitts familie som hverken sløser eller bruker unødig med penger, vi koser oss med ungene uten at det koster noe, om du skjønner hva jeg mener Vi har flere vennepar som har kjempefine hytter, båter og hus i syden. Synes litt synd på de, tiden strekker ikke til så de får kost seg med det. Tror nok det er mest stas å si til oss at de har det og det. Helt ærlig så stikker det ikke i meg da, jeg ønsker meg ei campingvogn jeg :oops: ,da ler båtfolket rått av meg og spør om vi er tatere. Bedre det sier jeg enn å være en sjøpønk! Nei, man blir ikke lykkelig av all den materialismen, lykken er å nyte livet med de menneskene rundt oss.
Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2003 #3 Skrevet 5. november 2003 Jeg applauderer deg Abelone!!! Flere småbarnsforeldre burde tenke sånn - det er tiden med barna som viktigst, ikke stort hus og masse gjeld!!! Selv er jeg alene med mine "små", og har ikke noe annet valg enn å jobbe fullt, men jeg var hjemme da de var små, og helt til eldstemann var seksten. Mysanmannen tjente ikke like mye som to inntekter, men vi kjøpte ikke dyre ting, reiste ikke på dyre ferier og hadde ikke bil før alle barna var født. Da kjøpte vi en brukt liten Mazda. Det går helt fint an - mamma var alltid der da barna kom fra skolen. Og jeg mener faktisk at barna ikke har godt av det stresset de blir utsatt for i dag...(men det er en annen diskusjon, og den er tatt før)
Fru Fomle Skrevet 5. november 2003 #4 Skrevet 5. november 2003 Ingenting egentlig! Jeg har akkurat begynt i ny jobb i 100% stilling. For meg var det et enkelt og naturlig valg, ikke minst økonomisk! Vi har to barn i barnehage, vanligvis er de der fra ca. 8 til litt over 3 hver dag (begge har fleksitid, når den ene leverer henter den andre). Jeg er ikke typen som kunne tenke meg å være hjemme på heltid. Ideelt sett mener jeg at både mor og far burde jobbe litt redusert. Vi bor i et relativt lite rekkehus (2 soverom). Mange venner "maser" om at vi burde kjøpe hus, men vi har bestemt oss for å vente ca. 2 år til og forhåpentligvis få mer egenkapital. Dessuten vil vi ha råd til å kunne dra på ferie etc. Så det er ikke et valg tatt fordi vi tar avstand fra den materalistiske karusellen. Vi klarte oss i flere år med en bil (ny), men da jeg skiftet jobb måtte vi ha en til. Har da valgt å kjøpe relativt ny (liten) bil nå også, dette fordi det er mye sikrere enn gamle vrak (og mer miljøvennlig). Jeg er materialistisk, men ønsker at de tingene jeg først kjøper skal ha kvalitet og vare i mange år.
Reina Skrevet 5. november 2003 #5 Skrevet 5. november 2003 Ingenting - I'm a material girl! Men jeg klarer å leve primitivt hvis jeg må, for eksempel nå som jeg er hybelkanin som knapt har penger til nudler til middag.
Gjest Embla s Skrevet 5. november 2003 #6 Skrevet 5. november 2003 Altfor, altfor lite, desverre *ta meg sammen*
manji Skrevet 5. november 2003 #7 Skrevet 5. november 2003 Tror ikke jeg gjør noe jeg heller. Men mitt pengeforbruk er uansett veldig behersket, samme hvor mye penger jeg har. Forresten, Reina, sangen 'I'm a material girl' var ment ironisk.
Gjest Starya Skrevet 5. november 2003 #8 Skrevet 5. november 2003 Jeg er fattig student, så da gjør jeg nok en hel del..
CeNedra Skrevet 5. november 2003 #9 Skrevet 5. november 2003 jeg sitter nok litt fast et sted mellom hatet mot materialismen og ønske om å ha ting. Så jeg kjøper en hel haug meg bøker selv om jeg burde lånt dem på biblioteket samtidig som jeg har verdens gamleste mobiltelefon fordi jeg ikke ser vitsen i å bruke mange penger på en ny stilig en. Skulle ønske jeg var så umaterialistisk at jeg faktisk bare eide en begrenset garderobe med klær, skolebøkene mine og de mest nødvendige ting. kanskje en knøttliten laptop siden jeg trenger det iforbindelse med ulike verv og skole. Men så om jeg skulle flytte kunne jeg ta med meg alt i en koffert og en veske og bare fly med alle tingene mine hvor en det skulle være. Sånt som det er nå måtte jeg nok hatt en gedigen flyttebil. usj.
ivanka Skrevet 5. november 2003 #10 Skrevet 5. november 2003 tja. sa opp jobben og begynte med noe gøy i stedet - studere et fag jeg alltid har hatt lyst til. før var jeg utbrent, ulykkelig, og hadde fast inntekt. nå er jeg fattig og tilfreds.
Pip Skrevet 5. november 2003 #11 Skrevet 5. november 2003 Vel, me er studentar begge to, så ein del kjem heilt naturleg... Men me gjer ein del ting bevisst òg. Har f.eks. masse møblar som er arva frå mamma og pappa - dei er faktisk stilige òg altså! Eg har ikkje mobil, mannen min har ein kjempegammal ein. Fjernsynet vårt er 14" (vert ikkje sett så mykje på heller - difor er det heilt OK) og arva frå svigers. Me tek bussen eller syklar overalt... Handlar konsekvent sånne små forbruksting på billigbutikkar (nesten på trass, etter at ei i klassen gjorde store auge ein gong eg ville inn på 'Nille' - der turde nemleg ikkje jo å gå. Tenk på flaut om nokon såg ho! :-? ), et svært lite kjøt... Ja, kjem ikkje på meir sånne handfaste ting - men å vere ein bevisst forbrukar er viktig altså - og då meinar eg ikkje først og fremst prisbevisst, men å vere bevisst på kva du kjøper - og kvifor...
Gjest gjesta Skrevet 5. november 2003 #12 Skrevet 5. november 2003 Etter x - antall tur på gjenbrukstasjonen med søppel, og like mange turer til Fretex med alt mulig så har jeg ihvertfall blitt bevisst på å ikke kjøpe boss! Prøver ihvertfall å unngå det, men det er nok fremdeles et stykke igjen..
Klips Skrevet 5. november 2003 #13 Skrevet 5. november 2003 har ikke så veldig sterkt forhold til at materialismen styrer mitt liv, har alltid hatt dårlig råd og ikke vært spesielt opptatt av status uansett. føler ikke behov for å "gjøre opprør". men vi har for eksempel valgt å ikke ha bil, fordi vi heller vil reise på ferie ofte for eksempel og dessuten blir veldig spreke av ikke å ha det. har en liten leilighet innredet av ikea, til og med ikeaservise, og garderoben min består av hm, men det er ikke fordi jeg ikke er materialistisk men fordi jeg kan bytte det ut fortere.
:-) anna Skrevet 6. november 2003 #14 Skrevet 6. november 2003 Jeg lager personlig julekalender for hele familien. Istedet for småting og sjokolade er det en oppgave som skal løses hver dag... og tanken er at den skal gjøre adventstida til en koseligere tid med mindre stress og mas. Og med litt mer fokus på kos og å ta vare på hverandre. For eksempel kan oppgaven en dag være å si noe fint til noen på jobben eller skolen. Også forteller vi om hva vi sa og hvordan de reagerte nåre vi spiser middag sammen på ettermiddagen. En dag forteller vi om noe av det første vi husker av jula. En dag lager vi kakao, fyrer i peisen og leser eventyr på kvelden istedet for å se på TV. En dag leser vi juleevangeliet. En dag forteller vi hverandre om en egenskap vi setter pris på ved hverandre. En dag ringer vi til noen vi ikke har snakket med på lenge. De fleste tingene er sånne koselige ting...
Gjest Sukkerert Skrevet 6. november 2003 #15 Skrevet 6. november 2003 * Plukker flasker. Når jeg har vært i byen om kvelden, og går hjem pleier jeg å ta med meg flaskene som står på veien. Kan bli opp til 60 kroner når jeg plukker sammen med typen, og bruker heller ikke noe særlig tid ekstra på det. Noen syns kanskje det høres litt bomsete ut:P Men jeg stikker den lille nesa mi i været og gjør det med stolthet. *Kjøper møbler brukt *Har ikke bil, og tar heller ikke buss. Sykler og går overalt jeg skal. Synes jeg er priviligert som bor så nær sentrum at jeg kan gå dit på rundt en halv time.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå