AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #21 Del Skrevet 23. april 2011 Nei, jeg er overhodet ikke store jenta. Jeg er veldig slank, men dessverre har jeg gått opp rundt 3 kg. siden februar. Det går veldig innpå meg. Dessverre synes det litt, ettersom alt legger seg på rumpe og lår. Takler ikke denne utviklingen og er livredd for å legge på meg ytterligere. (nei, har ikke anoreksi, men er veldig opptatt av kropp og utseende, og disse 3-4 kiloene gjør meg virkelig vondt) Hva er annerledes med kostholdet ditt nå enn før februar? Hvis du justerer det tilbake til sånn det var før, vil du miste de kiloene i løpet av relativt kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 23. april 2011 #22 Del Skrevet 23. april 2011 Ja? Ser på det som viktig å få i meg mest mulig næring, til tross for lavt kaloriinntak. Har dere noen forslag? Det bør mette ganske bra. Kan strekke meg til 1100 kcal. Bør inneholde frokost, mellommåltid 1, evt. mellommåltid 2, middag, (kvelds ELLER mellommåltid 3 og mellommåltid 4 - pga. trening). Kan lavkarbo være lurt? Riktig nok mer kaloririkt, men metter også bedre. Noen med peiling? Legger til at dette ikke er en langvarig diett. Hvor har du det fra at lavkarbohydratkosthold er mer kaloririkt? Har det nå aldri vært, er grunnleggende ernæringskunnskap læren om at et slikt kosthold i realiteten bare er en skjult lavkalorikur... Er få kostholdsendringer som senker kalori-inntaket like kraftig, og det er derfor man går ned i vekt med en slik kur. At det åpnes for fløte, nøtter og annet fettrikt kompenserer ikke for den kraftige kalorireduksjonen et slikt kosthold representerer. Om du tror at et lavkarbohydratkosthold er mer kaloririkt fordi det består av en større andel fett så tar du grundig feil angående det. De mest kaloririke matvanene er ofte dem med karbohydrater, ikke fett selv om fett i seg selv er mer kaloririkt (dog betyr ikke det at fordi ett gram fett er mer kaloririkt enn ett gram sukker så får man mer kalorier i seg om man spiser karbohydratsk). Hvofor bestreber du et så kalorifattig kosthold i det hele tatt? 1100 kalorier er ikke mye og jeg ser ingen grunn til at du skal sikte mot så lite om det ikke er for å pine deg selv såpass mye at jeg tror du på sikt vil sprekke. Og klarer du å pine deg gjennom en slik ekstremkur, hva da? Du kan ikke leve resten av ditt liv på bare 1100 kalorier for å si det slik... Altså, lykkes du i å pine deg ned i ønsket vekt, så står du tilbake uten å ha lært eller innført en ny livsstil der du har vent deg til nye vaner. Da må du starte helt på nytt med noe ganske annet igjen, for du vil vel opprettholde vekten. Det blir helt tullete, for om du klarer deg gjennom denne pinslen med sult grunnet en ekstrem kur - ja så kan du når du er i mål ikke fortsette å spise 1100 kalorier og ikke kan du gå tilbake til det gamle... Du står der uten å ha lært en dritt eller innført noen nye vaner. Bare tullete å endre vekt slik, og de fleste som gjør det slik smeller på jojo-effekten. Gå nå heller for å endre livsstil på en måte så du innarbeider nye vaner og lærer noe underveis, gjør det på en måte som er mulig å leve med i lengden og som ikke er en slik pinsle. Da vil jeg i alle fall ha litt tro på deg, det eier jeg ikke nå fordi du slik du ønsker det må lykkes gjennom flere epoker og fordi all statistikk viser at det er elendig tankegang som er lite planlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #23 Del Skrevet 23. april 2011 Hvor har du det fra at lavkarbohydratkosthold er mer kaloririkt? Har det nå aldri vært, er grunnleggende ernæringskunnskap læren om at et slikt kosthold i realiteten bare er en skjult lavkalorikur... Er få kostholdsendringer som senker kalori-inntaket like kraftig, og det er derfor man går ned i vekt med en slik kur. At det åpnes for fløte, nøtter og annet fettrikt kompenserer ikke for den kraftige kalorireduksjonen et slikt kosthold representerer. Om du tror at et lavkarbohydratkosthold er mer kaloririkt fordi det består av en større andel fett så tar du grundig feil angående det. De mest kaloririke matvanene er ofte dem med karbohydrater, ikke fett selv om fett i seg selv er mer kaloririkt (dog betyr ikke det at fordi ett gram fett er mer kaloririkt enn ett gram sukker så får man mer kalorier i seg om man spiser karbohydratsk). Hvofor bestreber du et så kalorifattig kosthold i det hele tatt? 1100 kalorier er ikke mye og jeg ser ingen grunn til at du skal sikte mot så lite om det ikke er for å pine deg selv såpass mye at jeg tror du på sikt vil sprekke. Og klarer du å pine deg gjennom en slik ekstremkur, hva da? Du kan ikke leve resten av ditt liv på bare 1100 kalorier for å si det slik... Altså, lykkes du i å pine deg ned i ønsket vekt, så står du tilbake uten å ha lært eller innført en ny livsstil der du har vent deg til nye vaner. Da må du starte helt på nytt med noe ganske annet igjen, for du vil vel opprettholde vekten. Det blir helt tullete, for om du klarer deg gjennom denne pinslen med sult grunnet en ekstrem kur - ja så kan du når du er i mål ikke fortsette å spise 1100 kalorier og ikke kan du gå tilbake til det gamle... Du står der uten å ha lært en dritt eller innført noen nye vaner. Bare tullete å endre vekt slik, og de fleste som gjør det slik smeller på jojo-effekten. Gå nå heller for å endre livsstil på en måte så du innarbeider nye vaner og lærer noe underveis, gjør det på en måte som er mulig å leve med i lengden og som ikke er en slik pinsle. Da vil jeg i alle fall ha litt tro på deg, det eier jeg ikke nå fordi du slik du ønsker det må lykkes gjennom flere epoker og fordi all statistikk viser at det er elendig tankegang som er lite planlagt. Du som vet alt, hva anbefaler DU da? Noen tips til hva jeg kan spise? Og det anbefales et vekttap på 0,5 til 1 kg i uken, 1 kg går vel greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 23. april 2011 #24 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg vet absolutt ikke alt, men om dette emnet kan jeg ganske mye ja. --- Nå vet jeg ikke så mye om din situasjon, men det vet jeg, at et vekttap på 1 kilo pr uke representerer en slankehastighet av 52 kilo i året. Mange er ikke klar over hva det vil si, å slanke bort så mye som 1 kilo i uken. Akkurat det er KNALLHARDT og vesentlig vanskeligere enn du tror. Man leser om det utroligste flere steder, men glem alt du har lest nå... Ett kilo i uken er utrolig mye og selv hva gjelder de mest vannvittige solskinnshistoriene så er noe slikt intet mindre enn imponerende. Jeg tror ikke du helt fatter hva som skal til for å klare noe så ekstremt, for ekstremt er det. Ikke lytte til historier om at naboen gikk ned 5 kilo på en mnd. etc., jeg vet jo at slike historier finnes. Dog lyver badevekten veldig ofte, så selv om badevekten vider kanskje 4 kilo mindre etter en mnd. så betyr ikke det nødvendigvis at så mye som fem kilo fettvev er borte. Kanskje har naboen bare slanket seg 2,5 kilo fettvev selv om badevekten leder til å tro at tallet er fem kilo? Dette fordi under en slankekur er gjerne glykogenlagrene ikke like fulle grunnet kaloriunderskuddet, enn når personen ikke er på kur. Ett glykogen binder til seg to molekyler vann, og som kjent har vann tyngde, når personen så er ferdig med kuren fylles lagrene mer og kroppen binder mer vann og de 1,5 kiloene med veske kommer tilbake og da ser man at vedkommende ikke har slanket seg så mye som antatt likevel. Andre faktorer kan her også spille inn, så selv om badevekten viser 4 kilo mindre så er det reelle tapet av fettvev bare 2 kilo. Og det er fettvev du vil miste, ikke veske selv om det også skjer. Å tape 1 kilo fettvev i uken vil jeg si er ganske så urealistisk for deg, så enorme forventninger kan og bør du absolutt ikke ha. Skal du ned 5 kilo, så må du kanskje slanke deg 7-8 kilo på badevekten for at det reelle fetttapet skal utgjøre 5 kilo fett mindre på din kropp. 1/2 kilo i uken er mye det også, og knallhardt det og, i alle fall for jenter. Jeg vil gå så langt som å si at de færreste burde ha et så hardt mål også. Igjen så må du ikke se mot historier der f.eks. Kari slanket seg 3,7 kilo på tre uker, da det reelle vekttapet hennes kanskje bare var på 1,4 kilo (snakker da om tapt fettvev - det andre kommer jo tilbake raskt etter en kur da det ofte er vesketap som er et resultat av enhver kur). Du bør definitivt jekke dine forventninger, er det jeg vil frem til - og det er der du må starte. Hvorfor sier jeg så det? Jo... Fordi du vil bare bli skuffet over resultatene om du ikke jekker dine forventninger ganske kraftig til et mer realistisk nivå, og skjer det er jeg redd du blir oppgitt og nedbrutt og gir opp. Mange gjør nemlig det, selv om dem kunne vært inne på noe som var veldig bra og kunne gitt dem et ganske annet liv om de bare fortsatte og så alt i et lengre perspektiv. Ville være synd om du avsluttet noe som var en bra start, fordi det ikke levde opp til dine forventninger. Å tape 200-400 gram i uken kan være realistisk for deg, og er hardt nok bare det. Kan følge opp dette innlegget senere og belyse alt dette bedre for deg, så kan jeg ytterligere forklare hvorfor selv det er en krevende prosess som vil være mer enn hard nok bare det. Fortsettelse følger når jeg har bedre tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 23. april 2011 #25 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg sa ett glykogen, det blir jo feil, jeg mente ett molekyl glykogen... Men samme det, trenger ikke å bli så riktig fortalt bare du skjønner meningen med det jeg kom med. Vimser av og til jeg for å si det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #26 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg sa ett glykogen, det blir jo feil, jeg mente ett molekyl glykogen... Men samme det, trenger ikke å bli så riktig fortalt bare du skjønner meningen med det jeg kom med. Vimser av og til jeg for å si det slik. Tusen takk for utfyllende og godt svar, synes du har mange interessante innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 23. april 2011 #27 Del Skrevet 23. april 2011 Her er fortsettelsen... --- Å ta av 1 kilo i uken er fysiologisk mulig, men det krever et kaloriunderskudd på mer enn 1000 kcal hver dag. I teorien høres dette kanskje levlig ut, i praksis er det dog et lite helvete for å si det mildt. Tenke på at en jente normalt spiser over det dobbelte av dette, og da snakker vi om normalvektige... Skal man ta av så mye som 1 kilo i uken så må man altså spise mindre enn halvparten så mye som normalt. For en dag kan jo det gå, kanskje to også... Men på sikt så vil noe så knallhardt ta kraftig på og vil resultere i mye sult og ubehag, man måtte ha en vilje av stål. Det jeg derimot vil anbefale deg, er å endre til en livsstil du kan leve med. Ikke bare nå, men resten av ditt liv: Det er nemlig slik, at den samme livsstilen som skal opprettholde en ny vekt (for du vil vel endre vekten for godt og ikke bare midlertidig), den livsstilen kan også bringe deg til målet. Fordelen med det er jo at mens du slanker deg, så lærer du også rutinene i din nye livsstil. Det tar nemlig sin tid, i alle fall noen måneder, før vaner begynner å sitte. Ved å velge en slik løsning så lærer du etter hvert, og den dagen du har oppnådd ønsket vekt så har du alt levd en god stund med din nye livsstil mens du slanket deg. Om du velger 1000 kcal om dagen, så kan du ikke fortsette å leve på det resten av livet. Ei heller kan du gå tilbake til ditt gamle kosthold og må derfor starte på noe helt nytt etter vektreduksjonen. Akkurat dette er veldig vanskelig og en stor utfordring for dem som slanker seg med en annen livsstil enn en dem kan ha med seg videre. Bakdelen er at det selvfølgelig ikke går like raskt nedover i vekt. Men det bør man forvente, å legge på seg er ikke gjort på kort tid, slik er det også ved å ta av. Det er absolutt størst suksess med å velge en ny livsstil fremfor midlertidige løsninger man ikke innarbeider og lærer nye vaner med. --- Når det er sagt så er det å redusere vekten med 0,5 kilo i uken også ganske hardt, spesielt for jenter og dem som ikke har alt for mye å slanke bort. Annerledes ville det vært om du hadde 30-40 kilo for mye å slanke bort, da kan du også forvente noe raskere vektnedgang. Man må redusere kalori-regnskapet så man har mer enn 500 kalorier i minus hver dag, dersom man skal klare å redusere vekten med 0,5 kilo. Høres kanskje masse ut det, men det betyr i praksis at du bare kan spise mindre enn 75% av normalt. Noe som er en tøff utfordring bare det, tro meg når jeg sier at de fleste ville strevd med en så tøff ambisjon over tid. Tenk vaner du, og de positive endringene du gjør. Positive endringer til det bedre vil alltid gi deg resultater til eller fra over tid. Ikke ta utgangspunkt i badevekten i det hele tatt, strengt tatt trenger ingen den for å gå ned i vekt. Og som sagt kan denne til en viss grad lure enn... --- Du kan klare å endre ditt liv, alt er opp til deg selv egentlig. Men for at jeg skal ha tro på deg, i alle fall over tid og med tanke på en varig endring, så må jeg se det slik at jeg ikke føler du har for store forventninger (for da tror jeg du blir skuffet og at det tar motivasjonen fra deg og du gir opp), og jeg må føle at du begir deg ut på noe som ikke er så vanskelig og knallhardt at de fleste ikke ville klart det (det tror jeg ikke du holder ut i lengden og jeg vet at knallharde programmer som du ikke kan leve med på sikt gir utfordringer siden)... Så tenke nøye gjennom hva du vil og ikke minst hva du kan leve med, dette skal føles godt og gi deg vellbehag og ekstra energi så du sprudler - det klarer jeg ikke å se at en livsstil på 1000 kcal pr dag kan gi deg, for da vil du ha det vondt og det vil føles veldig vanskelig. Derfor skriver jeg dette svaret... Er jo så få som virkelig lykkes, men så tar de fleste seg vann over hodet også og gir seg i kast med for ekstreme slankeprosjekt dem har alt for store forventninger til. Du kan virkelig endre ditt liv, oppnå en vekt du er fornøyd med. Det trenger ikke å gå raskt heller, alt det er avhengig av er at det er noe som er såpass greit å leve med at dette ikke blir vanskelig for deg. --- Ser man på de få som lykkes, så sier de nesten samtlige at det gikk som en lek og at det var enkelt. Fascinerende å høre på dem som lykkes i så måte, for de fremstiller slankingen nesten som at alt var så enkelt og at dem umulig kan gå på smell i fremtiden fordi alt føltes så enkelt for dem. Veldig ofte ser man at det er slankehistorier der dem som har slanket seg har brukt god tid, noe som bare bekrefter at dem ikke har begitt seg ut på noe så knallhardt at de til slutt ikke har orket mer og gitt opp og blitt innhentet av jojo-effekten. Så velg noe som ikke blir for tøft i lengden, tenk moderat og at det å kanskje bare justere ned inntaket med 20% kan være mer enn tøft nok bare det. Og da vil du ta av kanskje 1.5 til 2 kilo i mnd. Men det betyr at klarer du dette så er du 9-12 kilo lettere om 1/2 år, og det er et fantastisk resultat. Tro meg, det ville vært et fantastisk resultat og du hadde slanket deg sakte men sikkert med noe du kunne leve med - og hadde du klart å leve med kostholdet 1/2 år, ja da kunne du klart det resten av livet også for det hadde bare blitt enklere og enklere når kroppen omstilte seg og tilpasset seg et lavere kaloribehov. Jeg har tro på deg dersom du stiller med lavere forventninger og en klar strategi for hvordan å gjøre endringer. ---- Har du noen planer for hva du vil endre? Altså, vet du om årsakene til hvorfor du har kilo for mye? Er disse årsakene du bør gjøre noe med i så fall... Glem å gjøre noe med alt det du gjør bra i dag, som ikke er årsaken til dine ekstra kilo. De vanene kan du ha med deg videre. Ha fokus på de matvanene som gjør at du har ekstra kilo i dag, altså de matvanene som ikke er bra for deg. Det er disse du må se på og endre... Ikke ved å kutte ut å spise mat, men å bytte usunt ut med sunt og slik justere det hele. Å kutte ut betyr jo å spise mindre, er ikke det du bør gjøre, det utgjør mye å bare spise annerledes og bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #28 Del Skrevet 24. april 2011 Synes 0,5 kg høres så lite ut! haha.. Slik blir jeg utålmodig av, og får lyst til å ty til raskere løsninger. 0,5 kg i uka frem til sommeren blir da en del. Vi er faktisk bare i april, selv om landet har hatt strålende sol i det siste. Strandlivet er vel mest fra slutten av juni til august, og du trenger ikke gå ned mer enn 0,5 kg i uka for å nå målet ditt. Uansett er 1000 kalorier idioti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 26. april 2011 #29 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Jeg har prøvd hurtigslanking for å komme inn i brudekjole. Trodde virkelig ikke på alle som sa at jeg kom til å gå opp med en gang, men det gjorde jeg. Helt latterlig fort også.. Men om du VIL gå ned på en sunn og rask måte ville jeg satset på grønnsaker. Massevis av grønnsaker til alle måltider. Frokost: Brokkolismoothie av MYE brokkoli, litt rismelk, et halvt eple og en kiwi. Sunt og godt :D Havregrøt er også ganske kalorifattig om du koker på vann. Putt blåær eller bringebær eller kanel oppå for ekstra smak. (havre er ikke lavkarbo da) Lunsj: Egg/avokado/el med salat (det du liker) Middag: Rent kjøtt/fisk med MASSE grønt Kvelds: Gulrot og litt nøtter. Knask rå grønnsaker i løpet av dagen om du blir sulten.. Er du sugen på noe søtt- spis bær Frossenbær er ikke dyrt en gang.. (Frukt har ganske mye kalorier, så begrens inntaket på det.) Har du juicemaskin er det lett å lage gode grønnsaksjuicer. Godt til frokost i stedet for smoothie. Epler gjør seg veldig godt og lager god smak på nesten alt du finner på å putte oppi :D Husk å la grønnsakene utgjøre ca 3/4 av måltidet til alle måltid, så vil kalorimengden passe seg selv.. Og pass på at du ikke går rundt og er sulten, et par nøtter (seriøst) er ofte nok. Kutt i tillegg ut all ferdigmat og alt godteri. Mye gjemt salt og sukker i posemat. Lykke til Endret 26. april 2011 av solsolsol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aeikina Skrevet 27. april 2011 #30 Del Skrevet 27. april 2011 Kroppen din vil gå i sparemodus om du spiser så lite, og du kommer ikke til å gå ned stort. Det er ikke noe som heter sparemodus.. BS.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #31 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hei, litt sent svar men. Først av alt, det er stor forskjell på å slanke seg når man er overvektig, og når man kun vil ta av de fem aller siste kiloene. Når man er har litt å gå på (BMI fra 22 og oppover) kan man lett slanke seg ved å ligge på et kalori inntak på litt over 1200 kcal. Derimot om man allerede er tynn, men ønsker å slanke seg litt ekstra (for å passe inn med dagens kroppsidealet) er det en helt annen sak. De siste kiloene er naturlig nok mye hardere, and a whole different game! Man kan være enig eller uenig med at noen velger å slake seg ned til et minimum av kropps-fett, men nå er det nå engang sånn at noen ønsker det, og måten å oppnå det på er dessverre ikke å spise 1500 kcal om dagen. Prøv å hold 1000 - 1100 kcal pr. dag, men de dagene du trener eller er ekstra aktiv bør du spise mer. (jeg legger til ca 250 de dagene jeg trener) Legg også inn en spisedag i uken. Obs! Sunn mat, ikke sukker og chips! Et forslag til meny er: Havregrøt med eple eller banan biter til frokost (ikke tilsett sukker) (150 kcal) Proteindrikk til lunsj: 250 kcal (eller du kan lage deg en omelett, linsesalat etc) Eple (50 kcal) og to store glass skummet melk (150 kcal) som mellommåltider. En lav GI middag med fisk, grønsaker og belgfrukter (300 kcal) Omelett med grønsaker til kvelds. 180 kcal All mat du spiser på en slik kur må være sunn og full av næringsstoffer. F.eks. aldri spis hvit ris, velg grov brun ris hver gang. Få i deg masse grønsaker. Spis mye fisk eller kylling. Og husk, dette er ikke en diett du kan leve på i lang tid. Tren regelmessig for å holde forbrenningen oppe, (litt mosjon hver dag!!) og trapp sakte opp kcal inntaket når du har nådd ditt mål! Gjør oppmerksom på at dette ikke er bra for helsa, vi er ikke ment til å være så tynne som dagens kropps ideal, og det er en god grunn til at slik slanking er vanskelig, tidkrevende og smertefull. Det er ikke sunt og kroppen kjemper imot med alle midler. Hvis du allikevel, slik som mange andre, inkludert meg selv, velger å gjøre det, er det knallhardt regime som teller. Dette er med utgangspunkt i meg selv, 165 høy, 60 kg når jeg starter kuren, går ca 1 time pr dag og trener i tillegg 3 ganger pr. uke. Ellers stillesittende kontorjobb. Er du høyere, trener mer, veier mer må du naturlig nok øke kcal inntaket. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå