Gjest imli Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 Viss barnets mor er gift når ho får barn, vil mannen hennar aut. bli registrert som far, uansett om han er biologisk far eller ikkje (med mindre dei opplyser om noko anna). Er mora ikkje gift, må faren skrive under på at han er far. Viss ein ikkje veit kven som er far, eller faren ikkje ynskjer å ha noko med barnet å gjere, blir det "far ukjend". Viss biologisk far ikkje er registrert som far ("far ukjend"), har barnet/barna juridisk sett ikkje nokon far, sjølv om han finnes ein plass. Då kan ein evnt stefar adoptere barna. Sjølvsagt også viss barnas far er død. Viss barna derimot har ein registrert far i live, kan ingen andre adoptere barna utan hans samtykke. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Hvis den biologiske faren frivillig gir sitt barn til adopsjon så kan han vel strengt tatt ikke kreve noe. Likedan kan da heller ikke moren kreve bidrag, og jeg antar at barnet heller ikke har krav til arv hvis adopsjonen er fullført. 10
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 ? Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du spør om hva biologisk far har krav på dersom stefar adopterer barna. Hvis biologisk far sier ok til stebarnadopsjon har han ikke krav på noe som helst. Men i noen av tilfellene jeg kjenner til, har det vært en privat avtale mellom partene om at far og besteforeldre skal holde kontakten med barna, men uten fast samværsavtale. Dette er ikke en rettighet, men en avtale som partene kan gjøre seg imellom. 4
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 Stebarnadopsjon Kanskje du finner svar på spørsmålene dine der.
Raven Emerald Skrevet 23. april 2011 #6 Skrevet 23. april 2011 Dersom barnet har "far ukjent", kan stefar påta seg farsskapet, slik at stebarns-adopsjon ikke i praksis er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Viss barnets mor er gift når ho får barn, vil mannen hennar aut. bli registrert som far, uansett om han er biologisk far eller ikkje (med mindre dei opplyser om noko anna). Er mora ikkje gift, må faren skrive under på at han er far. Viss ein ikkje veit kven som er far, eller faren ikkje ynskjer å ha noko med barnet å gjere, blir det "far ukjend". Viss biologisk far ikkje er registrert som far ("far ukjend"), har barnet/barna juridisk sett ikkje nokon far, sjølv om han finnes ein plass. Då kan ein evnt stefar adoptere barna. Sjølvsagt også viss barnas far er død. Viss barna derimot har ein registrert far i live, kan ingen andre adoptere barna utan hans samtykke. Det er ulovlig å skrive far ukjent så lenge man vet hvem faren er. 4
Gjest imli Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Det er ulovlig å skrive far ukjent så lenge man vet hvem faren er. Mange gjer det likevel. Enten fordi mor ikkje vil at faren skal ha noko med barnet å gjere, eller fordi faren ikkje vil ha noko med barnet å gjere. Seier mor at far er ukjend, eller far nektar å skrive under på at han er far, er det jo ikkje så mykje å gjere med det...
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Mange gjer det likevel. Enten fordi mor ikkje vil at faren skal ha noko med barnet å gjere, eller fordi faren ikkje vil ha noko med barnet å gjere. Seier mor at far er ukjend, eller far nektar å skrive under på at han er far, er det jo ikkje så mykje å gjere med det... Og de som gjør det fratar barnet sitt retten til å vite hvem som er biologisk far, og snylter samfunnet for barnebidrag som faren skulle betalt!! 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Mange gjer det likevel. Enten fordi mor ikkje vil at faren skal ha noko med barnet å gjere, eller fordi faren ikkje vil ha noko med barnet å gjere. Seier mor at far er ukjend, eller far nektar å skrive under på at han er far, er det jo ikkje så mykje å gjere med det... Hva mener du med "at det ikke så mye å gjøre med det?" Hvis mor sier at faren er ukjent, mens en mann mener at det er han som er faren kan han vel kreve dna-test for å bevise sitt farskap, eller omvendt, at en mor krever test for å bevise farskap? (En annen ting blir det jo hvis ei dame har blitt gravid med en mann som ikke får vite om dette, da kan jo barnet evt. holdes ukjent for ham og dermed skrive "far ukjent", men om en mann tror han e far til et barn og ønsker å få vite dette sikkert, må han vel ha lov til å kreve test, vil jeg tro?) 3
Piper Skrevet 24. april 2011 #12 Skrevet 24. april 2011 Mange gjer det likevel. Enten fordi mor ikkje vil at faren skal ha noko med barnet å gjere, eller fordi faren ikkje vil ha noko med barnet å gjere. Seier mor at far er ukjend, eller far nektar å skrive under på at han er far, er det jo ikkje så mykje å gjere med det... Begge parter kan kreve dna, så far slipper ikke unna selv om han nekter å skrive under på papiret. Han kan bli registrert som far på papiret selv hvor liten lyst han har til det. Til ts: Om biologisk far går med på adopsjon, kan han ikke kreve noe. Da vil barnet ikke være hans lengre, og han har ingen rettigheter i forhold til barnet lengre. Barnet vil heller ikke ha noen krav med tanke på arv ol fra biologisk far, for da vil barnetarve adopsjonsfar. Adopsjonsfar får alle rettighetene, og biologisk far blir fritatt for alt 8
Gjest imli Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Og de som gjør det fratar barnet sitt retten til å vite hvem som er biologisk far, og snylter samfunnet for barnebidrag som faren skulle betalt!! Sjølvsagt, eg har vel ikkje sagt noko anna? Men det er jo eit faktum at enkelte veit kven far er, utan at dei vil informere nokon om det. Hva mener du med "at det ikke så mye å gjøre med det?" Hvis mor sier at faren er ukjent, mens en mann mener at det er han som er faren kan han vel kreve dna-test for å bevise sitt farskap, eller omvendt, at en mor krever test for å bevise farskap? (En annen ting blir det jo hvis ei dame har blitt gravid med en mann som ikke får vite om dette, da kan jo barnet evt. holdes ukjent for ham og dermed skrive "far ukjent", men om en mann tror han e far til et barn og ønsker å få vite dette sikkert, må han vel ha lov til å kreve test, vil jeg tro?) Ja, begge partar kan kreve DNA-test, viss dei vil. Poenget mitt var at det er fullt mogleg for ei kvinne å la ver å informere ein mann om at han skal bli/er blitt far, og skrive far ukjend. Det er og mogleg for ein mann og seie at han ikkje vil ha noko med ungen å gjere, og be mora skrive far ukjend. Om ho godtar det eller ikkje, er jo ein anna sak. Poenget var i alle fall at det finnes fleire barn med "far ukjend" der foreldra veit kven som er far. Uansett er dette på sida av diskusjonen...
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Begge parter kan kreve dna, så far slipper ikke unna selv om han nekter å skrive under på papiret. Han kan bli registrert som far på papiret selv hvor liten lyst han har til det. Til ts: Om biologisk far går med på adopsjon, kan han ikke kreve noe. Da vil barnet ikke være hans lengre, og han har ingen rettigheter i forhold til barnet lengre. Barnet vil heller ikke ha noen krav med tanke på arv ol fra biologisk far, for da vil barnetarve adopsjonsfar. Adopsjonsfar får alle rettighetene, og biologisk far blir fritatt for alt Takk for svar. Og takk til dere andre for svar også.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 Mange gjer det likevel. Enten fordi mor ikkje vil at faren skal ha noko med barnet å gjere, eller fordi faren ikkje vil ha noko med barnet å gjere. Seier mor at far er ukjend, eller far nektar å skrive under på at han er far, er det jo ikkje så mykje å gjere med det... Noen jeg kjenner viste ikke hvem faren var og det bele utsendt skriv til fem menn som kunne være far til barn. De alle ble pålagt og ta farstest. Om de ikke møtte opp var dette straffbart. Alle håpet at det ikke var dem som var faren. Trodde en måtte opplyse om hvem faren var jeg for hun dama ønsket ikke og ha noe med noen av disse og gjøre heller. (kan være hun øsnket det egentlig for hun laug om så mangt) Men har værtfall forstått det slik at det er pålagt for og få bidrag og at det ikke er så lett og få bidrag nå lenger om en bare skrive rfar ukjent..
Gjest imli Skrevet 24. april 2011 #16 Skrevet 24. april 2011 Noen jeg kjenner viste ikke hvem faren var og det bele utsendt skriv til fem menn som kunne være far til barn. De alle ble pålagt og ta farstest. Om de ikke møtte opp var dette straffbart. Alle håpet at det ikke var dem som var faren. Trodde en måtte opplyse om hvem faren var jeg for hun dama ønsket ikke og ha noe med noen av disse og gjøre heller. (kan være hun øsnket det egentlig for hun laug om så mangt) Men har værtfall forstått det slik at det er pålagt for og få bidrag og at det ikke er så lett og få bidrag nå lenger om en bare skrive rfar ukjent.. Eg er ikkje heilt sikker, har aldri vore i situasjonen før Men seier dama at ho ikkje veit (enten det er sant eller ikkje), må jo desse namna kome frå ein plass... Dama du kjenner, må jo ha nevnt desse fem mennane som kandidatar. Nevner ikkje dama kandidatar i det heile tatt, blir det jo litt verre? Eg har i alle fall ei veninne som veit kven far til ungen hennar er, men av mange grunnar (som for så vidt er ganske gode) ynskjer ho ikkje ha den mannen i ungens liv, og oppgav dermed far ukjend. Han veit ikkje at han har eit barn.
Sunchild Skrevet 25. april 2011 #17 Skrevet 25. april 2011 Har alltid trodd at det ble startet en undersøkelse dersom noen førte far som "ukjent", sett for meg at aktuell myndighet tok kontakt med barnemors nærmeste familie/omgangskrets for å høre om de hadde farskandidater å foreslå, og at disse så ble innkalt til avhør og blodprøve... Vet ikke om det er så strengt, men synes virkelig det burde være det. Alle barn har rett til å vite hvem foreldrene er (synes jeg, da). 2
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2011 #18 Skrevet 25. april 2011 Eg er ikkje heilt sikker, har aldri vore i situasjonen før Men seier dama at ho ikkje veit (enten det er sant eller ikkje), må jo desse namna kome frå ein plass... Dama du kjenner, må jo ha nevnt desse fem mennane som kandidatar. Nevner ikkje dama kandidatar i det heile tatt, blir det jo litt verre? Eg har i alle fall ei veninne som veit kven far til ungen hennar er, men av mange grunnar (som for så vidt er ganske gode) ynskjer ho ikkje ha den mannen i ungens liv, og oppgav dermed far ukjend. Han veit ikkje at han har eit barn. Nei, er ikke sikker men slik jeg forsto det måtte hun oppgi disse navnene. Kan å være hun oppga de frivillig for hun ville gjøre det beste for barnet, tror jeg, for hun er en god mor, tror jeg, enda hun var helt håpløs venninne, kjæreste og hadde en enda mer håpløs familie. Jeg er egentlig ikke interessert i dette enkelt tilfelle altså, bare lurer på hvordan reglene for farskap er
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2011 #19 Skrevet 26. april 2011 Det er ulovlig å skrive far ukjent så lenge man vet hvem faren er. Min bekjent er blitt pappa,men barnemoren har skrevet far ukjent. Min bekjent har ikke gått inn for å få bli registrert som barnefar. Kan man noe sted tipse myndighetene om far, vet jo at det er ulovelig å føre opp far som ukjent når man faktisk vet hvem det er. Bare lurer.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #20 Skrevet 26. april 2011 Min bekjent er blitt pappa,men barnemoren har skrevet far ukjent. Min bekjent har ikke gått inn for å få bli registrert som barnefar. Kan man noe sted tipse myndighetene om far, vet jo at det er ulovelig å føre opp far som ukjent når man faktisk vet hvem det er. Bare lurer. Ring NAv og tips de anonymt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå