AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #21 Skrevet 24. april 2011 Hva om man synes bunad er penere enn festdrakt, da? :gjeiper: Det kan man da vel gjerne synes
Amélie E. Skrevet 24. april 2011 #22 Skrevet 24. april 2011 Jeg er utlending og har ikke bonad. Tidligere følte jeg meg helt utenfor og nesten ukomfortabel hvis jeg befant meg i en gruppe der det ble mye "bunadssnakk". I dag bryr jeg meg ikke. Men jeg undres: Er bunaden litt blitt et statussymbol? Hadde bunadspolitiet kommet hvis jeg som utlending hadde plukket ut en bunad fra en norsk lokalitet og trukket den på meg? Personlig tror jeg at jeg hadde følt meg ukomfortabel i bunad, dels fordi at jeg hadde vært redd for å bli uglesett av de som mener at man ikke "fortjener" å gå i drakten hvis den ikke er sydd av oldemor på slekts-bygda for 150 år siden, og dels fordi jeg ikke er så glad i kostymer. Fra mitt hjemland (som de fleste land) har vi også folkedrakter, men de er ikke så kostbare som den norske bunaden. Det er ikke statussymbol å eie en, og jeg tror at alle i hjemlandet mitt hadde synes at det var søtt og smigrende hvis en utlending bar drakten, ja, en heder til landet/lokaliteten, faktisk! Er det noen "bunadspoliti" som kan uttrykke hva de ville følt hvis jeg som utlending møtte opp i, la oss si, en fullt utrustet telemarksbunad eller liknende, ferskinnkjøpt fra et tilfeldig utvalgt sted, ettersom jeg ikke har så meget som en norsk grandttante engang? Og "Gud forby", men hva hadde skjedd hvis jeg møtte til et norsk 17. mai tog i en folkedrakt fra et annet land? (Det er jo forbutt med flagg fra andre nasjonaliteter i norge denne dagen.) Heder og lykke til alle stolte folkedraktinnehavere - men er det flere enn meg (utlending eller ikke) som synes at bunadsklubben (og kanskje enkelte element ved 17. mai feiringen) kan være litt ekskluderende for de som ikke har en slekt fra norske bygdum? Jeg har en teori: Norge har ingen Adel, bøndene var overklassen. Bøndene hadde bunad, dermed ble bunaden et statussymbol. De fleste andre europeiske land har adel. adelen bar ikke FOLKEdrakter, det gjorde derimot tjenere og, som navnet tilsier, folket. Dermed er folkedrakten her ikke et statussymbol. Nygjerrig på bunadskulten!! Håper på svar :-) 2
Gjest Ruccola Skrevet 24. april 2011 #23 Skrevet 24. april 2011 Jeg har bunad fra der hvor min bestemor vokste opp Er en helt annen en hvor jeg vokste opp, men den passer ikke kroppen min syns jeg! Puppene bare tyter utover, og den skjorten som er til den er åpen helt ned og jeg føler meg rett og slett ukomfortabel i den siden man fra enkelte vinkler ser rett inn! (Har ingenting med passform å gjøre, dette er en bunad som rett og slett ER sånn på da ALLER fleste damer som har litt pupper! ) Så da valgte jeg å ta fra nabofylket, hvor min bestemor vokste opp. Jeg bor også i dette fylket selv nå, og jeg syns den bunaden sitter mye penere på min kroppsfasong. Liker også tilbehøret bedre. Jeg har lagt ut over 20.000 på dette plagget, og hvorfor skal jeg da føle meg tvunget til å ta et plagg jeg ikke kler? Mine tre søstre har også bunad. To av dem har fra hjemstedet vårt, og en av dem har kystdrakten. Så vi er fire søstre med tre ulike bunader. Helt greit, da vi hver og en har valgt den vi liker best, og vi "sogner" til alle tre bunadene. Mor hadde ikke latt oss velge fra andre enn de tre tenker jeg, om det skulle blitt aktuelt (Ja, jeg vet at kystdrakten ikke er en bunad med en festdrakt, bare presiserer det her siden jeg ikke klarte å flette det inn på noen naturlig måte )
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #24 Skrevet 24. april 2011 Jeg er utlending og har ikke bonad. Tidligere følte jeg meg helt utenfor og nesten ukomfortabel hvis jeg befant meg i en gruppe der det ble mye "bunadssnakk". I dag bryr jeg meg ikke. Men jeg undres: Er bunaden litt blitt et statussymbol? Hadde bunadspolitiet kommet hvis jeg som utlending hadde plukket ut en bunad fra en norsk lokalitet og trukket den på meg? Personlig tror jeg at jeg hadde følt meg ukomfortabel i bunad, dels fordi at jeg hadde vært redd for å bli uglesett av de som mener at man ikke "fortjener" å gå i drakten hvis den ikke er sydd av oldemor på slekts-bygda for 150 år siden, og dels fordi jeg ikke er så glad i kostymer. Fra mitt hjemland (som de fleste land) har vi også folkedrakter, men de er ikke så kostbare som den norske bunaden. Det er ikke statussymbol å eie en, og jeg tror at alle i hjemlandet mitt hadde synes at det var søtt og smigrende hvis en utlending bar drakten, ja, en heder til landet/lokaliteten, faktisk! Er det noen "bunadspoliti" som kan uttrykke hva de ville følt hvis jeg som utlending møtte opp i, la oss si, en fullt utrustet telemarksbunad eller liknende, ferskinnkjøpt fra et tilfeldig utvalgt sted, ettersom jeg ikke har så meget som en norsk grandttante engang? Og "Gud forby", men hva hadde skjedd hvis jeg møtte til et norsk 17. mai tog i en folkedrakt fra et annet land? (Det er jo forbutt med flagg fra andre nasjonaliteter i norge denne dagen.) Heder og lykke til alle stolte folkedraktinnehavere - men er det flere enn meg (utlending eller ikke) som synes at bunadsklubben (og kanskje enkelte element ved 17. mai feiringen) kan være litt ekskluderende for de som ikke har en slekt fra norske bygdum? Jeg har en teori: Norge har ingen Adel, bøndene var overklassen. Bøndene hadde bunad, dermed ble bunaden et statussymbol. De fleste andre europeiske land har adel. adelen bar ikke FOLKEdrakter, det gjorde derimot tjenere og, som navnet tilsier, folket. Dermed er folkedrakten her ikke et statussymbol. Nygjerrig på bunadskulten!! Håper på svar :-) Nå anser jeg ikke meg selv for å være bunadspoliti, heller bunadsentusiast. Der jeg kommer fra er ikke bunad noe statussymbol, og jeg tviler egentlig for at "folk flest" synes at bunad er det heller. Det er bare noe mange har, og mangge ikke har. Jeg har ikke brukt ei krone på mi bunad, den har jeg arva. Det tror jeg er ganske vanlig, og at den egentlig er dyr er liksom ikke noe man går å snakker om. Jeg har flere utenlandske venner som bor i Norge som har bunad. Kjenner ei rumensk jente og ei thaijente som begge har samme bunad som meg, synes det bare er kjempefint og ser ingen grunn til at de ikke skulle bære den. De har jo også tilhørighet her! Ang. utelandske folkedrakter på 17. mai ser jeg heller ikke noe problem, en drakt symboliserer ikke det samme som et flagg. Det er jo ikke alle nordmenn som har bunad heller, mange har bare vanlige finklær (eller helt vanlige klær), kanskje en festdrakt. En utelandsk folkedrakt kan i mine øyene sammenlignes med en norsk festdrakt, fordi de er pene og pyntelige. Så jeg synes absolutt at det skal være greit å gå i! :-)
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #25 Skrevet 24. april 2011 "Bunadspolitiet" er vel mer opptatt av at sjal og søljer er de som faktisk hører til bunaden, og at de er festet på riktig måte. Og så har vi den evige problematikken rundt sko, strømper og hodeplagg. Som Anne Bamle sa: «Ein kan ikkje væra nasjonal på midten og byfin i bå`e endar». 1
cyanid Skrevet 24. april 2011 #26 Skrevet 24. april 2011 Jeg synes setesdalbunaden er finest (er det ikke den korte snaisne, skjønner dere hvilken jeg mener?), men kommer ikke til å bruke den før jeg eventuelt skulle bli født og oppvokst på seteren der oppi en annen gang ;D 3
Gjest Harriet Skrevet 24. april 2011 #27 Skrevet 24. april 2011 Jeg er en av de få kvinnene i Norge som har valgt i ikke ha bunad. Det var rett og slett ikke vanlig da jeg stod konfirmasjon og senere har jeg ikke priortert å bruke penger på et plagg jeg ikke føler noe tilhørighet til. Er vokst opp i en skikkelig norsk bondefamilie, men ingen har bunad her hos oss. Av redsel for å banne i kirken er det sjeldent jeg sier det - men jeg synes ærlig talt at det er svært få som kler bunad. Voksne kvinner ser omtrent dobbelt så gamle ut og dobbelt så brede ut i en bunad enn i et fin kjole eller buksedress. Bunad kan være fint på unge jenter med langt lyst hår Sånne skikkelige "Synnøve Solbakken-jenter" ... Menn i bunad ser som regel veldig utilpass ut - som om de er blitt tvunget i en drakt totalt mot sin vilje ... 1
Amélie E. Skrevet 24. april 2011 #28 Skrevet 24. april 2011 "Bunadspolitiet" er vel mer opptatt av at sjal og søljer er de som faktisk hører til bunaden, og at de er festet på riktig måte. Og så har vi den evige problematikken rundt sko, strømper og hodeplagg. Som Anne Bamle sa: «Ein kan ikkje væra nasjonal på midten og byfin i bå`e endar». Der lærte jeg noe nytt - visste ikke hva som lå i begrepet "bunadspoliti", ser jeg! -Så mere for meg en gruppe kvinner, og menn for den saks skyld, som var klar til å rive tøyet av den som bar drakten uten "rette ett". Koselig svar fra AB over her og :-) Så, ingen som synes at det hadde vært krenkende med en utlending i "slektsfolkedrakten" som ikke riktig har "fortjent" den? Spør kun pga at jeg er nygjerrig og vil forstå mer om bunadskulturen. Glemte å si det over, men dere i Norge har virkelig vakre og nasjonalromantiske drakter, og de er jo ofte "et stykke kultur"! Forstår at det ligger mye flid bak et slikt plagg. Men vil gjerne forstå mer om enkeltes "pedantisme" rundt kostymet. -Og hva hvis jeg som utlending hadde kjøpt en bunad og ikke kan referere til norske røtter på bygden; kunne jeg kommet i en pinlig situasjon da ... og i tillegg kanskje bli uglesett av bunadspolitiet pgr feil valg av strømper, sko eller annenn feilaktig dekolitasje? Blir man da gjort til latter? Jeg har lest en bok om bunader, og forstår det å være et praktisk så vel som pyntet antrekk. Beunaders bruksevne, allt fra fest, barnedåp, bryllupp og begravelse (forstår sistnevnte var mer vanlig før, og at men da benyttet sørgesjal i sort) er bemerkelsverdig praktisk. Bunadsbruder kan være noen skikkelig flotte damer! Brudeferd over hardanger :-) Kjempekoselig å lese positivitet i svar til utlending, men er også nygjerrig på de som ugleser en slik en bruk, og hvorfor? (Jeg inbiller meg at det finnes nagativitet og, men kanskje jeg tar feil:-) Kan man vaske bunaden?
Amélie E. Skrevet 24. april 2011 #29 Skrevet 24. april 2011 Jeg er en av de få kvinnene i Norge som har valgt i ikke ha bunad. Det var rett og slett ikke vanlig da jeg stod konfirmasjon og senere har jeg ikke priortert å bruke penger på et plagg jeg ikke føler noe tilhørighet til. Er vokst opp i en skikkelig norsk bondefamilie, men ingen har bunad her hos oss. Av redsel for å banne i kirken er det sjeldent jeg sier det - men jeg synes ærlig talt at det er svært få som kler bunad. Voksne kvinner ser omtrent dobbelt så gamle ut og dobbelt så brede ut i en bunad enn i et fin kjole eller buksedress. Bunad kan være fint på unge jenter med langt lyst hår Sånne skikkelige "Synnøve Solbakken-jenter" ... Menn i bunad ser som regel veldig utilpass ut - som om de er blitt tvunget i en drakt totalt mot sin vilje ... Den var god og interessant å lese :-) Jeg vil selvfølgelig ikke som utlending her si noe krenkende om det ganske lands nasjonaldrakter - men de kan i enkelte tilfeller være mindre flaterende - og spesielt da de bæres med en ærbødighet - på enkelte. Ps: mener ikke å såre :-) .....men hva med disse stakkene også da? Men forstår godt at hvis bestemor har sydd drakten at den har stor affeksjonsverdi, og da er det jo en heder for den som bærer den :-) Ps: nyter denne diskusjonen, for her kommer det frem ting jeg har hatt lyst til å spørre nordmenn om, men simpelthen ikke turt i frykt for å virke ulærd eller krenkende i min ukunnskap :-) Litt lettere på nett enn i "det virkelige livet", faktisk!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #30 Skrevet 24. april 2011 En ting er at hvite nordmenn velger bunad fra et sted der familien har tilknytning. Men jeg reagerer når jeg ser en svart neger ellerpakistaner osv med norsk bunad. Det synes jeg ikke passer i det hele tatt, og de har jo sine egne nasjonaldrakter. Skulle tatt seg ut om vi nordmenn hadde begynt å bruke deres nasjonaldrakter. Lurer på hvor lenge dette får stå før det blir fjernet. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 24. april 2011 #31 Skrevet 24. april 2011 Jeg er utlending og har ikke bonad. Tidligere følte jeg meg helt utenfor og nesten ukomfortabel hvis jeg befant meg i en gruppe der det ble mye "bunadssnakk". I dag bryr jeg meg ikke. Men jeg undres: Er bunaden litt blitt et statussymbol? Hadde bunadspolitiet kommet hvis jeg som utlending hadde plukket ut en bunad fra en norsk lokalitet og trukket den på meg? Personlig tror jeg at jeg hadde følt meg ukomfortabel i bunad, dels fordi at jeg hadde vært redd for å bli uglesett av de som mener at man ikke "fortjener" å gå i drakten hvis den ikke er sydd av oldemor på slekts-bygda for 150 år siden, og dels fordi jeg ikke er så glad i kostymer. Bunad har nok, for mange, blitt et statussymbol ja. Det tror jeg nok mange kan si seg enige i. Men jeg tillater meg å være "frekk nok" til å påstå at status-delen for enkelte er knytet til det å kunne ha en bunad som er maken til den en av de kongelig har, eller en av de bunader som har blitt kåret til Norges fineste/vakreste. For de aller fleste er det lite status knytttet til bunad. Dette da nær de fleste fikk bunad som konfirmasjonsgave. Og mange har arvet enten hele eller deler av bunaden sin Andre, som meg, hadde ingen å arve bunad fra (tross at min mormor gikk i stakk og liv inntil hun døde på -70 tallet). Min mor har alltid hatt lyst på beltestakk (og som tjukke slekta til Myllarguten så burde hun nok hatt en, men det var nok ikke det som ble prioritert er jeg redd). Med andre ord så måtte jeg bekoste min egen bunad selv (og kostet gjorde det også). Jeg legger ingen status i min bunad, men den demonstrerer min tilhørighet på morssiden, den viser mine sterke blodsbånd til Myllarguten, og jeg er stolt av den fordi den viser min tilhørighet Jeg har ingen problemer med at den som føler seg Norsk, har Norske svigerforeldre, har bodd et sted i Norge og trives der bærer bunad med den største selvfølgelighet .... men jeg ville nok synes det var litt stusslig dersom bæreren (uansett opprinnelse) ikke bar sin bunad med stolthet... Fra mitt hjemland (som de fleste land) har vi også folkedrakter, men de er ikke så kostbare som den norske bunaden. Det er ikke statussymbol å eie en, og jeg tror at alle i hjemlandet mitt hadde synes at det var søtt og smigrende hvis en utlending bar drakten, ja, en heder til landet/lokaliteten, faktisk! Er det noen "bunadspoliti" som kan uttrykke hva de ville følt hvis jeg som utlending møtte opp i, la oss si, en fullt utrustet telemarksbunad eller liknende, ferskinnkjøpt fra et tilfeldig utvalgt sted, ettersom jeg ikke har så meget som en norsk grandttante engang? Og "Gud forby", men hva hadde skjedd hvis jeg møtte til et norsk 17. mai tog i en folkedrakt fra et annet land? (Det er jo forbutt med flagg fra andre nasjonaliteter i norge denne dagen.) Heder og lykke til alle stolte folkedraktinnehavere - men er det flere enn meg (utlending eller ikke) som synes at bunadsklubben (og kanskje enkelte element ved 17. mai feiringen) kan være litt ekskluderende for de som ikke har en slekt fra norske bygdum? Føler du en tilknytning til Telemark (hytte, mann, ferier, svigerforeldre el.l.) så "kjør på" Men en "kina-kopi på postordre" ville skuffe meg, men alle står fritt til selv å velge hvor man kjøper det man ønsker seg. 17. mai tog med folkedrakt fra et annet land enn Norge ? Å ja ! Gjerne, vær så snill :) Jeg er så gammel at jeg ennå husker en da god venninne som jobbet med barn, tidlig på -80 tallet fortalte at hun ikke syntes de mørke barna skulle gå i toget, - fordi de hørte ikke hjemme der siden de ikke var Norske ! Jeg takker min skaper for at den typen holdninger er utdøende ! Jeg har en teori: Norge har ingen Adel, bøndene var overklassen. Bøndene hadde bunad, dermed ble bunaden et statussymbol. De fleste andre europeiske land har adel. adelen bar ikke FOLKEdrakter, det gjorde derimot tjenere og, som navnet tilsier, folket. Dermed er folkedrakten her ikke et statussymbol. Bunaden, eller rettere; rekonstruerte folkedrakter (med enkelte hederlige unntak som faktisk var i bruk) ble en del av den Norske nasjonalromantikken og frigjøringen fra unionsveldet Litt historie er ganske greit samlet her 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #32 Skrevet 24. april 2011 Jeg har flere utenlandske venner som bor i Norge som har bunad. Kjenner ei rumensk jente og ei thaijente som begge har samme bunad som meg, synes det bare er kjempefint og ser ingen grunn til at de ikke skulle bære den. De har jo også tilhørighet her! Ang. utelandske folkedrakter på 17. mai ser jeg heller ikke noe problem, en drakt symboliserer ikke det samme som et flagg. Det er jo ikke alle nordmenn som har bunad heller, mange har bare vanlige finklær (eller helt vanlige klær), kanskje en festdrakt. En utelandsk folkedrakt kan i mine øyene sammenlignes med en norsk festdrakt, fordi de er pene og pyntelige. Så jeg synes absolutt at det skal være greit å gå i! :-) Synes ikke det er fint om utlenningene kommer i norske bunader. At de bruker egne folkedrakter på 17 mai eller andre anledninger synes jeg er fint. Synes om at de viser fram sine vakre folkedrakter når de har anledning til det. En ting er at hvite nordmenn velger bunad fra et sted der familien har tilknytning. Men jeg reagerer når jeg ser en svart neger ellerpakistaner osv med norsk bunad. Det synes jeg ikke passer i det hele tatt, og de har jo sine egne nasjonaldrakter. Skulle tatt seg ut om vi nordmenn hadde begynt å bruke deres nasjonaldrakter. Enig. Utlenning i norsk bunad er fy fy...
Gjest Lille-pus Skrevet 24. april 2011 #33 Skrevet 24. april 2011 En ting er at hvite nordmenn velger bunad fra et sted der familien har tilknytning. Men jeg reagerer når jeg ser en svart neger ellerpakistaner osv med norsk bunad. Det synes jeg ikke passer i det hele tatt, og de har jo sine egne nasjonaldrakter. Skulle tatt seg ut om vi nordmenn hadde begynt å bruke deres nasjonaldrakter. Jaja.... en av den typen ja Adopterte barn da "vennen" hva med dem ? De med Norsk pass og Norske foreldre, de med Norsk slekt (om ikke genetisk så kulturelt) ? Hva er problemet ? Du må presisere ? 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #34 Skrevet 24. april 2011 En ting er at hvite nordmenn velger bunad fra et sted der familien har tilknytning. Men jeg reagerer når jeg ser en svart neger ellerpakistaner osv med norsk bunad. Det synes jeg ikke passer i det hele tatt, og de har jo sine egne nasjonaldrakter. Skulle tatt seg ut om vi nordmenn hadde begynt å bruke deres nasjonaldrakter. Har en bekjent som ble adoptert fra Bangladesh da hun var 3 måneder gammel. Hun fikk bunad til konfirmasjonen, som tilhører stedet hun vokste opp. Skal hun ikke få lov til å bruke den da, bare fordi hun ikke "ser norsk ut"? Hun har ingen tilknytning til Bangladesh eller eventuelt folkedrakter derfra. Har hørt enkelte si at "det er forskjell på å være adoptert og innvandret". Hvorfor det? Har man norsk statsborgerskap så har man også rett til å ta opp norske skikker. Folk maser om dårlig integrering, men samtidig skal man bare få lov til å integreres inntil en viss grense? Hva er logikken i det? Og hva gir andre rett til å avgjøre hvor grensen går? (F.eks. når det gjelder bunad) 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #35 Skrevet 24. april 2011 Jaja.... en av den typen ja Adopterte barn da "vennen" hva med dem ? De med Norsk pass og Norske foreldre, de med Norsk slekt (om ikke genetisk så kulturelt) ? Hva er problemet ? Du må presisere ? Har en bekjent som ble adoptert fra Bangladesh da hun var 3 måneder gammel. Hun fikk bunad til konfirmasjonen, som tilhører stedet hun vokste opp. Skal hun ikke få lov til å bruke den da, bare fordi hun ikke "ser norsk ut"? Hun har ingen tilknytning til Bangladesh eller eventuelt folkedrakter derfra. Har hørt enkelte si at "det er forskjell på å være adoptert og innvandret". Hvorfor det? Har man norsk statsborgerskap så har man også rett til å ta opp norske skikker. Folk maser om dårlig integrering, men samtidig skal man bare få lov til å integreres inntil en viss grense? Hva er logikken i det? Og hva gir andre rett til å avgjøre hvor grensen går? (F.eks. når det gjelder bunad) Jeg synes rett og slett ikke det ser fint ut. Det må jeg da få lov til å mene. 1
Teriyaki Skrevet 24. april 2011 #36 Skrevet 24. april 2011 Bunaden mister sin mening dersom den som bærer bunaden ikke har noen form for tilknytning til den annet enn at "den er fin". Jeg har blå Nordlandsbunad, og er veldig fornøyd med den. Er fra Nordland, og har familie i Nordland. Stolt av å ha en bunad som viser hvor jeg kommer fra!
Gjest Lille-pus Skrevet 24. april 2011 #37 Skrevet 24. april 2011 Jeg synes rett og slett ikke det ser fint ut. Det må jeg da få lov til å mene. Aha ? Ehhh.... hva med brune øyne ? Går det greit ? Synes du det er pent nok til bunad ? Eller... hva med litt overvektige damer ? Ser det ikke fint nok ut det heller ? Er det en øvre aldersgrense også kanskje ? Er det "lov" å ha etternavn som ikke slutter på "sen" (Hansen, Olsen, Larsen)? Du mener kanskje at bunad er bare for Norske konfirmanter med langt lyst Synnøve Solbakken hår og klar-blå øyne ? Er det viktig å se helt germansk ut for at du skal synes det ser pent ut ? 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #38 Skrevet 24. april 2011 Jeg synes rett og slett ikke det ser fint ut. Det må jeg da få lov til å mene. Den blir litt for enkel i forhold til det du sa. "Det synes jeg ikke passer i det hele tatt, og de har jo sine egne nasjonaldrakter. Skulle tatt seg ut om vi nordmenn hadde begynt å bruke deres nasjonaldrakter." Her ligger det åpenbart mye mer enn bare hva som ser fint ut og ikke. Har du f.eks. sett noen av "oss nordmenn" i alle utenlandske nasjonaldrakter som finnes, slik at du vet at det ikke ser fint ut? Eller har du bare ingen argumenter? 1
Gjest strykebrett Skrevet 24. april 2011 #39 Skrevet 24. april 2011 Jeg syns det er utrolig snålt men folk som har bunader se ikke har noen tilhørighet til. Det blir litt som om jeg skulle troppe opp på fotballkveld på puben med Arsenal-skjorte og Liverpool-skjerf bare fordi jeg syns de var finest (er QPR-supporter).
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #40 Skrevet 24. april 2011 I Hardanger var tradisjonen at konen tok "bunadsvarianten" til den bygden hun flyttet til når hun giftet seg. Så ekteskap gir også en form for tilhørighet. Hvordan kan du egentlig se på en person hvor vedkommende kommer fra eller hvem han/hun er gift med? Mange på vestlandet som går rundt med spansk blod i årene, disse er jo også opprinnelig innvandrere. Eller hva med svensker? *grøss*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå