Bernardette Skrevet 23. april 2011 #1 Skrevet 23. april 2011 17 mai nærmer seg, og mange begynner å stelle med bunaden for å ha den klar til den store dagen. Og i den anledning lurer jeg på en ting jeg har lurt på en stund; Hva er det som får så mange til å kjøpe seg en bunad fra et sted de slettes ikke har tilknytning til? Eller i beste fall kan smelle i bordet med at "tanta til pappa bodde faktisk i Rogaland et år på sekstitallet, derfor tok jeg bunaden derfra for den er så vakker!" Selvsagt er alle her frie til å bruke pengene sine på akkurat det de vil, og jeg mener ikke at en fra Telemark har mer rett på en av de nydelige bunadene derfra, enn en med alle røtter i Kristiansand. Likevel skjønner jeg ikke hvorfor noen kjøper en bunad kun fordi den er aldeles nydelig. Kan noen forklare det? 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 De har vel ikke vokst opp med den tilknytningen som mange føler ift. bunad fra hjemstedet. Så de ser bare på bunad som en pen festdrakt, og ikke noe mer. Kjenner flere som tenker sånn. Selv fikk jeg bunad fra mitt distrikt til konfirmasjonen, sydd av min bestemor, i likhet med samtlige av jentene i min familie inkl. mamma og tanter. Så for meg har bunad noe med identitet å gjøre. Jeg kunne ikke kjøpt en bunad fra et helt annet distrikt og følt at det var "min bunad". 2
Antlers Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Jeg tror det har mye med penger å gjøre. Noen får bunad i konfirmasjonsgave, og da er det vel logisk at man får en "relevant" en. Om man derimot kjøper bunad selv i voksen alder, koster det en liten formue, noe som lett kan føre til at man velger den man synes er finest. Jeg har ikke bunad selv, men om jeg etterhvert kjøper en vil det ikke bli den jeg "egentlig skulle hatt", siden jeg synes det er den desidert kjedeligste bunaden av alle. De fleste i området her har forresten Telemarksbunad i en eller annen variant, selv om fåtallet har noen som helst tilknytting til stedet
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Mange arver bunad, da kan man fort ende opp med en fra et annet sted.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 17 mai nærmer seg, og mange begynner å stelle med bunaden for å ha den klar til den store dagen. Og i den anledning lurer jeg på en ting jeg har lurt på en stund; Hva er det som får så mange til å kjøpe seg en bunad fra et sted de slettes ikke har tilknytning til? Eller i beste fall kan smelle i bordet med at "tanta til pappa bodde faktisk i Rogaland et år på sekstitallet, derfor tok jeg bunaden derfra for den er så vakker!" Selvsagt er alle her frie til å bruke pengene sine på akkurat det de vil, og jeg mener ikke at en fra Telemark har mer rett på en av de nydelige bunadene derfra, enn en med alle røtter i Kristiansand. Likevel skjønner jeg ikke hvorfor noen kjøper en bunad kun fordi den er aldeles nydelig. Kan noen forklare det? Gjør de det? Hva vet du om slekten deres? Her jeg bor,og er oppvokst er ingen av mine foreldre ifra. Ikke mine besteforeldre eller oldeforeldre. Min slekt har røtter fra to andre plasser i landet,og skal jeg ha bunad,så blir det fra en av de plassene. Hvorfor? Jeg vil markere hvor jeg har mine røtter,og hvor fam kommer fra. Sikkert ikke noe de som kjenner meg vet, for det er aldri noe tema.
Bernardette Skrevet 23. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. april 2011 Jeg refererer da til folk som svarer "Det er ****-bunaden, og jeg kjøpte den fordi det er den fineste jeg vet om". Til du andre over, ja det finnes utrolig mange telemarkbunader igrunn! Mange fler enn det finnes folk med den minste rot i Telemark. Fin bunad, såvisst, men mange ser tydeligvis ikke på bunad som noe som har med tilhørighet å gjøre. Det gjør jeg, og heldigvis for meg er bunaden fra området mitt fin! Flaks med den, kanskje.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #7 Skrevet 23. april 2011 Mange av bunadene er jo bare en oppkostruksjon og har ikke så veldig mye med området de knyttes til, annet enn at det er kopiert noen broderier eller et sjal fra området - ellers er de fri fantasi eller basert på andre drakttradisjoner. Bunadene som vi kjenner de i dag er jo uansett et produkt av nasjonalromantikken fra tidlig 1900-tall, ut fra datidens standarder og noe selektive meninger om hva som var vakkert og representativt. De har ikke lengre røtter som "bunad" enn hundre år, selv om elementer av dem selvfølgelig kan gå lengre tilbake. Men en så kort og selektiv tradisjon ser jeg ikke helt at det er et poeng i å følge slavisk. 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Jeg ser ikke helt poenget med å at man MÅ være fra det stedet bunaden kommer fra om man skal bære den. Bunadpolitiet er der med en gang om man gjør en liten feil. Man vil da ha den fineste, og da er det ikke alltid det er den som er fra bostedet sitt. Jeg kan virkelig ikke forstå at det spiller noen rolle. La folk få gå med det de vil. Jeg har ikke bunad, synes ikke det er så lekkert. Finere på menn faktisk. 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Noen av oss har flytta mange ganger i løpet av livet. Enkelte av oss kan ha flyttet 10 ganger +- når man er rundt konfirmasjonsalder. Da kan det bli slik at man velger en bunad som tilhører stedet man likte seg best på. Selv om det da kanskje bare er to år man har bodd i det området er det likevel der man har best minner fra. Eventuelt også at man har slekt som stammer derfra. 1
kaprifolen Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 (endret) Jeg har bunad fra mors hjemsted, en av de vakreste jeg vet om. Og det er bare en håndfull mennesker uten om mor, meg og søs som har det i byen de bor i, og jeg har vokst opp i. Jeg ville aldri hatt bunaden som hører til mitt hjemsted, da den ikke er noe fin, og i forhold til identitet og tilhørighet, er hjembyen min bare et sted jeg foreløpig har bodd lengst i mitt liv. Det er ikke "hjem" i hjertet mitt. Ellers er jeg helt enig i at bunad bør velges utfra tilhørighet, men tilhørighet handler ikke bare om hvor man er født for alle. Jeg ble veldig lei meg da jeg forstod at min ene bestefar var fra Nordland. Jeg har aldri møtt han, og har følt på sorgen over det fra jeg var liten. Nirdlandsbunaden har en delt førsteplass med min over de jeg synes er aller vakrest, og det hadde betydd mye for meg å få hedre han ved å velge den. Siden jeg stammer VELDIG fra den siden av slekta (som vi aldri har kjent), hadde det også vært et fint personlig symbol på den følelsen jeg alltid har hatt over å skille meg ut fra den slekta jeg har vokst opp med. Oi, dette ble langt... Viser vel at jeg har mange følelser rundt bunaden min! Endret 24. april 2011 av kaprifolen
Rayanne Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Fordi at når man bruker 30.000 eller mer på et plagg er det jo greit at man synes det ser bra ut? Og bunad er jo bare konstruert nasjonalromantikk fra de siste 150 åra, og når tradisjonen i seg selv er såpass fersk og lite dokumentert ser jeg ingen grunn til at man skal stille så harde krav til bærerne av den. At nasjonalisme er sivilisasjonens barnesykdom bekreftes i hvert fall her i Norge, det er bare en så ung nasjon som oss som kan være så usikker på seg selv at vi klamrer oss til oppkonstruerte nasjonalsymboler på denne måten. 3
Gjest Emera Skrevet 24. april 2011 #12 Skrevet 24. april 2011 At tradisjonen er ny betyr da ikke at man skal gi en god dag i den? Alle tradisjoner har begynt en gang, og skal det bli en tradisjon må den som kjent følges. Nasjonalisme? Usikker på seg selv? Det handler om drakthistorie og tilknytning. Jeg er ikke tilhenger av et detaljkritisk bunadspoliti, men synes så absolutt at man bør ha en tilknytning til stedet bunaden er fra.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Jeg har ikke noe til overs for "bunadspolitiet", bærer min bunad akkurat sånn jeg selv ønsker å bære den. Jeg er veldig knyttet til bunaden min, men hadde nok ikke vært like glad i den hvis den ikke hadde vært fra et sted jeg har tilhørighet. Nå er jeg jo heldig og kommer fra et sted med fin bunad (Nordland), og jeg må nok innrømme at jeg neppe hadde valgt å bære bunad hvis jeg kom fra et sted med en bunad jeg ikke liker. Nå har jo jeg til kun ett sted, men hadde jeg følt tilhørighet flere steder ser jeg ikke noe galt i å skulle velge bunad fra et av de andre stedene, uansett om jeg hadde bodd der eller ei. Om folk velger den bunaden de synes er finest, kun for at den er fin, er for meg ikke sammenlignbart med de som velger bunadet de synes er finest, fra et av flere steder de føler varierende tilhørighet. Har man null tilhørighet til stedet man velger bunad fra, synes jeg det blir rart, men jeg bryr meg ikke nevneverdig. Jeg synes bunad er en kjempefin, ny tradisjon, men folk må få ta del i tradisjonen på den måten de selv er mest komfortabel med.
Matty Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Synes det handler om tilknyttning jeg. Selv om jeg kanskje hører til bunadspolitiet, er det jo ikke slik at alle skal ha bunad akkurat der de kommer fra. Tilknyttning er der du bor, der du vokste opp, der foreldrene dine kommer fra, eller der du har bodd perioder i livet for den del. Jeg gleder meg veldig til å ta på meg bestemors broderte bunad, selv om jeg bare har besøkt hennes hjemsted ett par ganger. Men for meg å dra på en Rogalandsbunad, hadde blitt helt feil. For ejg har jo ikke vert der en gang. (nå valgt jo Mette-Marit den, selv om hun kommer fra Kristiansand, nettopp fordi hun hadde røtter der) Når folk kommenterer bunaden din, er det jo fint å kunne si. - Faren min kommer fra Trøndelag, derfor har jeg denne bunaden. - Jeg har bodd i Sogn. - Jeg har røtter i Vestfold. Heller enn at den bare er pen. Om man graver litt, har jo de fleste tilknytning til ett område med fine drakttradisjoner! 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 Skal man ha bunad bare fordi den er pen, så bør man heller kjøpe festdrakt. Er kommet mange fine nye festdrakter og de passer nettopp til folk som ikke kjøper bunad ut fra tilhørighet. 2
Antlers Skrevet 24. april 2011 #16 Skrevet 24. april 2011 Skal man ha bunad bare fordi den er pen, så bør man heller kjøpe festdrakt. Er kommet mange fine nye festdrakter og de passer nettopp til folk som ikke kjøper bunad ut fra tilhørighet. Hva om man synes bunad er penere enn festdrakt, da? :gjeiper:
Gjest Lille-pus Skrevet 24. april 2011 #17 Skrevet 24. april 2011 (endret) Enig med Matty jeg Klarer innimellom ikke å "dy meg" når jeg møter andre i beltestakk. Må bare hilse på og kommentere "så hyggelig at det er flere Telemarkinger her" En sjelden gang stråler de da opp, og dermed er praten i gang. Andre ganger (ganske ofte faktisk) er svaret at "Telemark ? Å er det der den er fra ? Det sånn som Dronning Soja har !" (og det er det når jeg ser nærmere etter. Broderi, bånd og farger. Ren blå-kopi). Men, for all del. Folk må få velge fritt. Selv hadde jeg vel syntes det ville bli "litt" rart å gå med en drakt som tydelig demonstrerte tilhørighet til et område jeg hverken hadde bodd eller hatt slekten min i..... Men, det er nå bare meg det da Edit: Fått med alle bokstavene... tror jeg. Endret 24. april 2011 av Lille-pus 1
Gjest Doh Skrevet 24. april 2011 #18 Skrevet 24. april 2011 Jeg har lært at man skal ha bunad fra der mor kommer fra. Jeg er fra Drammen, men mamma er fra Lier og derfor har jeg Lier-bunad. Mamma har fra Aust-Agder siden mommo er derfra. Hadde vært veldig unaturlig for meg å ha bunad fra et annet sted enn der slekta er fra, da hadde den mistet all betydning.
odah Skrevet 24. april 2011 #19 Skrevet 24. april 2011 Jeg har telemarksbunad, ikke beltestakk - men den andre! Den er veldig fin synes jeg. Bestemor og bestefar kommer derfra, og bestemor har laget den. Jeg har ingen tilknytning til telemark utenom dette, men jeg tror de fleste tok det som en selvfølge at jeg skulle ha denne siden alle damene på morsiden har den! Men det var jo forsåvidt ikke noen som spurte meg hvilke bunad jeg ville ha heller så.. Jeg er 15, og det skal sies at jeg er ganske rotløs - har bodd mange steder og mange år i utlandet i løpet av de 15 årene her så.. Jeg er veldig fornøyd med bunaden min da, elsker den!! 1
Kråkesaks Skrevet 24. april 2011 #20 Skrevet 24. april 2011 Mamma holder på å lage lofotbunad til meg. Hun er derfra og jeg synes det er fint med bunad fra mammas hjemsted. Jeg synes det blir litt sært å ha bunad uten å ha tilknytning til stedet den er fra. Det handler om identitet og tradisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå