Gå til innhold

Sjøkkregning på toll /moms

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest agregat

Jeg har det siste halve året bestilt pakker fra strawberrynet. Alltid rundt 200 kroner. Har vel bestilt for en tusenlapp tilsammen.

I dag fikk jeg regning på 1000 kroner for toll/moms. Jeg ble helt sjokkert og skjønte ingenting.

Leste full fart nedover arket som fulgte med og der hadde de oppgitt et grunnlag på 3500 kroner. Så de mente jeg hadde bestilt for ca 270 pund.

Så de har antagelig lest verdien utenpå pakken (enten stod det bare 270 og ingen valuta, eller så har de flyttet et komma) og regnet toll /moms utfra det. Så i morgen må jeg rote frem gamle kvitteringer for å faxe harde fakta til dem.

Noen andre som har opplevd noe lignende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ojsann det hørtes ikke bra ut.

Jeg sparer aldri på kvitteringene fra strawberrynet...

Ser ut som om jeg bør gjøre det heretter.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig rart ut! For hver pakke du har fått som har vært under kr. 200,- grensen har jo da blitt "godkjent" før den ble sendt ut? Slik trodde i hvertfall jeg det var, på mine pakker pleier det å være klistrelapper som viser at de har vært innom for fortolling, men at pakken er tollfri. Hvis de er usikre på om pakken er tollfri pleier de å sende ut et fortollingsbrev hvor du må gi dem fullmakt til å fortolle for deg, hvis du ønsker det! Dette fordi det finnes andre alternativer, du kan f.eks. fortolle selv via internett. Har du tidligere fått slike fortollingsbrev som du ikke har svart på? De pleier å sende ut slike hvis det ikke ligger en tilfredsstillende kvittering inne i pakken. Da må man fakse/sende den kvitteringen man har fått på mail. Dette er veldig vanlig, har selv opplevd det flere ganger (p.g.a. at strawberrynet vil "hjelpe" kunden skriver de ned verdien utenpå pakken og legger derfor ikke noen faktura oppi pakken). Er det det som har skjedd med deg? At du ikke har svart på fortollingsbrevene og at de derfor har samlet opp?

Hvis ikke høres dette veldig rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agregat

Takk for svar

Det som har skjedd er rett og slett at de har lest summen stod utenpå pakken som pund, ikke kroner (272 kroner = ca £3500) Så jeg har fått en ansiktsvask til 3500 kroner !!

Men nå må jeg rote frem kvitteringer og sende at summen var i kroner, ikke pund.

Det er ikke det at de har samlet opp "gamle pakker". For jeg har svart på alle fortollingsbrev og jeg har enda ikke bestilt for mer enn en tuse lapp totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...