Quinden Skrevet 4. november 2003 #1 Skrevet 4. november 2003 Har vært arbeidsledig i snart 1,5 år nå... og idag fikk jeg brev fra aetat for første gang siden jeg ble arbeidsledig, der jeg blir innkalt til møte, møtet skulle være langt ute i november, så noe jobb er det sikkert ikke snakk om. Noen som vet prosedyrene aetat har etter så lang arbeidsledighet som jeg har gått nå?? Er så spent om noe endelig er i ferd med å skje, etter et titalls negative svar på søknader...
manji Skrevet 4. november 2003 #2 Skrevet 4. november 2003 Får du dagpenger? I tilfelle, så kan det være at de stopper dagpengene dine, og at det er det de vil snakke med deg om. Er vel et og et halvt år som er lengden på hvor lenge en har rett på dagpenger, er det ikke?
Quinden Skrevet 4. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2003 Ja, får dagpenger, men det skal vare til 2005, fikk jeg beskjed om. Får en oversikt en gang i mnd om hvor lenge jeg har igjen av dagpengetiden og det er til sommeren 05. Håper ikke jeg har misforstått noe...
Saturn Skrevet 4. november 2003 #4 Skrevet 4. november 2003 Det står på aetat sine sider. Én og samme arbeidsinntekt gir bare rett til dagpenger i én stønadsperiode, dvs. i 78 eller 104 uker, se "Utregning". Dette betyr at dersom du har mottatt dagpenger i en full stønadsperiode, vil ikke samme arbeidsinntekt gi rett til en ny stønadsperiode, selv om inntekten ble utbetalt i løpet av de tre siste kalenderårene. http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=5664
manji Skrevet 4. november 2003 #5 Skrevet 4. november 2003 Nsh, nå kaster jeg selvfølgelig disse lappene etterhvert som jeg får dem, så jeg kan ikke sjekke hva det faktis står der. Men hvis det er klappet og klart at du skal ha dagpenger fram til 05 som er det jo ingenting å frykte Har ingen anelse hva prosedyrene deres er etter 1.5år, dog.
Quinden Skrevet 4. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2003 Får helt angst her nå... leste aetats sidene, men gresk for meg... Fant en gammel utskrift fra aetat, fra juni, der står det 108 uker igjen av stønadsperioden... hva forteller dette? Trodde det var 2 år til jeg da, men blir det noe endring nå kanskje, mindre utbetalt da eller... Håper dere svarer snart, sånn at jeg får sove
Saturn Skrevet 4. november 2003 #7 Skrevet 4. november 2003 Om det står 108 uker igjen i juni så stemmer vel det. Men hva mer står det? Det hørtes lenge ut syns jeg. Men ikke for å skremme deg, men du er helt sikker på at det ikke står 108 dager. For det stemmer jo med juni til november.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #8 Skrevet 4. november 2003 108 uker står det, dette var i juni i år (gammel utskrift som jeg fant), så jeg regner med at det stemmer. Kanskje noe annet de vil snakke med meg om. Jeg ble arbeidsledig før 1.1.2003 og da gjelder perioden i 3 kalenderår, 2 om jeg hadde blitt arbeidsledig etter 1.1.d.å. såvidt jeg forstår. Håper jeg kommer meg i jobb snart, tenk å få en jobb og full inntekt, da slipper en dette styret.
Quinden Skrevet 4. november 2003 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2003 Det var meg ovenfor, glemte å logge meg på :oops:
Saturn Skrevet 4. november 2003 #10 Skrevet 4. november 2003 Ja da stemmer nok det og det er noe annet de vil snakke med deg om
Quinden Skrevet 4. november 2003 Forfatter #11 Skrevet 4. november 2003 Ja da stemmer nok det og det er noe annet de vil snakke med deg om Takk for hjelpen, får ta kveld nå, skal sove godt nå tror jeg :D
Atmi Skrevet 4. november 2003 #13 Skrevet 4. november 2003 tenker at de nok vil ha deg ned for å sette deg inn i et tiltak eller noe slik. De pleier gjøre det når du går lenge ledig
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #14 Skrevet 5. november 2003 tenker at de nok vil ha deg ned for å sette deg inn i et tiltak eller noe slik. De pleier gjøre det når du går lenge ledig Ja, det var jo på tide det da... :D Takk for svar!!
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #15 Skrevet 5. november 2003 Det er da helt vanlig at Aetat innkaller til samtale. Som regel bare for å høre hva dine planer er, hvilke jobber du har søkt osv.
ivanka Skrevet 5. november 2003 #16 Skrevet 5. november 2003 det er helt normal prosedyre at de innkaller deg til samtale for å få vite hvordan det går med deg og jobbletingen, hvordan du planlegger å komme deg i arbeid osv. det er liksom aetats oppgave å få deg tilbake i jobb, og kanskje du trenger hjelp fra dem, men da må de vite det og derfor må dere snakke sammen. de vil også forsikre seg om at du er reell jobbsøker, som er kriteriet for at du får utbetalt dagpenger.
Jellyfish Skrevet 6. november 2003 #17 Skrevet 6. november 2003 Aetat får stadig nye signaler fra politikerne om hva som skal prioriteres, og aldri nok ressurser til å prioritere alle sine oppgaver. Akkurat nå er det "oppfølging av langtidsledige" som er i skuddet, og alle Aetats kontorer telles hver måned på hvor godt arbeide de gjør med dette - dvs hvor mange ledige de kaller inn til samtale. Du kan regne med at de vil snakke med deg om hvordan det går med jobbsøkingen, og hva de kan gjøre for deg for at det skal gå lettere. Hvis de ville stoppe dagpengene dine ville de ikke innkalt deg til samtale for det, men rett og slett bare stoppet dem da de ville regne med at du vet når dagpengeperioden din går ut.
Lise79 Skrevet 26. november 2003 #18 Skrevet 26. november 2003 Jeg synes oppfølgingen fra aetat er helt elendig jeg. Min samboer har gått arbeidsledig i et halvt år snart og søker aktivt på jobber hver dag. Men ikke en eneste gang har aetat kontaktet har for å høre hvordan det går osv. Trodde det var normalt at man fulgte opp jeg. Iallefall de som viser interesse for å få seg en jobb.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå