AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #1 Skrevet 23. april 2011 Lurer på hvordan man regner ut feriepenger om man ikke skal ha ferie ? blir det det samme som med ferie? hørt forskjell på 4 og 5 uker også, noen som vet?
Gjest Mynona83 Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 Det kommer an på om du har avtale om 5 uker eller 4 uker+1 dag. Hvis du har 4+1 regner du 10,2% av bruttolønna i 2010 (hvis du har fastlønn skal du ha 1/26 av brutto månedslønn i tillegg) Hvis du har 5 uker regner du 12% av bruttolønna i 2010 minus 4/26 av brutto månedslønn nå dersom du har fastlønn. Hvis du har timelønn/provisjonslønn skal du blåse i de 26-delen jeg skrev om. Du er pliktig å ta ut ferie, men du trenger ikke ta den nå i sommer.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Hva mener du at du ikke skal ha ferie? Feriepengene er opptjent fra året før. Om du velger å la være å ta ut ferie så får du feriepenger uten fratrekk av lønn for den tiden du skulle tatt ferie. Dette er imidlertid det kommet en lovendring på - arbeidsgiver skal oppfordre til / være restriktiv med å godta at den ansatte ikke tar ut ferietid. Unntaket er selvsagt ved oppsigelse og slike ting.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Det kommer an på om du har avtale om 5 uker eller 4 uker+1 dag. Det kommer an på om bedriften har tariffavtale med LO eller ikke. Den 5. ferieuken er tariffestet mellom LO og NHO.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 I utgangspunktet skal man ha lønn for den tiden man er på jobb og feriepenger for den tiden man har ferie. For lettvinthets skyld utbetaler de aller fleste bedrifter feriepengene til alle ansatte til samme tidspunkt f.eks i juni helt uavhengig av om man har ferie i mai eller august. En arbeidstaker har krav på ferie og en arbeidsgiver har plikt til å se til at arbeidstaker avvikler ferie.
Gjest Mynona83 Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Det kommer an på om bedriften har tariffavtale med LO eller ikke. Den 5. ferieuken er tariffestet mellom LO og NHO. Nei, min bedrift har ikke tariffavtale (ingen hos oss er organisert) - men vi har fortsatt 5 uker ferie. Og det er mange som har det slik.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 Nei, min bedrift har ikke tariffavtale (ingen hos oss er organisert) - men vi har fortsatt 5 uker ferie. Og det er mange som har det slik. OK, da skal jeg spesifisere dette litt bedre: Ferie i henhold til ferieloven: 4 uker og 1 dag (den berømte Gro-dagen) Ferie i henhold til tariffavtale mellom LO og NHO (evt. andre fagforbund utenfor LO): 5 uker Ferie i henhold til egen avtale på bedriften: X uker
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Det kommer an på om bedriften har tariffavtale med LO eller ikke. Den 5. ferieuken er tariffestet mellom LO og NHO. Herregud..behøver jo ikke være tariffavtale med LO! Det finnes da andre sammenslutninger enn LO! - UNIO - Spekter - YS - Akademikerne Nok å velge i, avhengig av type og lengde utdannelse.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Herregud..behøver jo ikke være tariffavtale med LO! Det finnes da andre sammenslutninger enn LO! - UNIO - Spekter - YS - Akademikerne Nok å velge i, avhengig av type og lengde utdannelse. Spekter er en arbeidsgiverforening (på linje med NHO). Unio er en arbeidsgiverforening (på linje med NHO). Akademikerne er et fagforbund utenfor LO. YS er et fagforbund utenfor LO. Jeg kjenner ikke til tariffavtalene til andre fagforbund enn LO, men som du ser av et senere innlegg har jeg tatt de med.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Lurer på hvordan man regner ut feriepenger om man ikke skal ha ferie ? blir det det samme som med ferie? hørt forskjell på 4 og 5 uker også, noen som vet? Enten du skal ta ut ferie eller ikke, feriepenger for 4 uker + grodag er 10,2 % av feriepengegrunnlag i 2010, feriepenger for 5 uker er 12 % av feriepengegrunnlag i 2010. Det som skjer i praksis dersom du ikke tar ut ferie vil jo være at du en måned får utbetalt både lønn og feriepenger. For de som sier at en må ta ut ferie, hvis en ikke har full opptjening av feriepenger er en ikke pliktig til å ta mer ferie enn det som er opptjent. Hvis du har 4+1 regner du 10,2% av bruttolønna i 2010 (hvis du har fastlønn skal du ha 1/26 av brutto månedslønn i tillegg)Hvis du har 5 uker regner du 12% av bruttolønna i 2010 minus 4/26 av brutto månedslønn nå dersom du har fastlønn.Hvis du har timelønn/provisjonslønn skal du blåse i de 26-delen jeg skrev om.Du er pliktig å ta ut ferie, men du trenger ikke ta den nå i sommer. De tilleggene/fratrekkene som du har angitt for fast lønn stemmer ikke. Feriepengesatsen er uansett 10,2 og 12 % av feriepengegrunnlag. Tillegg/fratrekk gjøres av ordinær fastlønn.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 De tilleggene/fratrekkene som du har angitt for fast lønn stemmer ikke. Feriepengesatsen er uansett 10,2 og 12 % av feriepengegrunnlag. Tillegg/fratrekk gjøres av ordinær fastlønn. Dette er selvfølgelig rett - men praksis blir helt lik, med mindre du har mye overtid, bonusutbetaling eller lignende som gjør at trekkgrunnlaget (lønnen) + feriepengene gir et høyere beløp enn det som skal trekkes. Det vanlige er nemlig at hvis man har 5 ferieuker så er 5 uker mer enn 1 måned og da blir det trekk i pengene som blir utbetalt den måneden fordi 5 uker er mer enn en måned.
Gjest Mynona83 Skrevet 24. april 2011 #12 Skrevet 24. april 2011 De tilleggene/fratrekkene som du har angitt for fast lønn stemmer ikke. Feriepengesatsen er uansett 10,2 og 12 % av feriepengegrunnlag. Tillegg/fratrekk gjøres av ordinær fastlønn. Ja, det er jo akkurat det jeg sier, 4/26 deler av fastlønnen - og i praksis gjøres dette vanligvis av feriepengeutbetalingen, slik at man ikke skal få en mye lavere utbetaling i juli (hvis man fikk FP i juni) Dette er selvfølgelig rett - men praksis blir helt lik, med mindre du har mye overtid, bonusutbetaling eller lignende som gjør at trekkgrunnlaget (lønnen) + feriepengene gir et høyere beløp enn det som skal trekkes. Det vanlige er nemlig at hvis man har 5 ferieuker så er 5 uker mer enn 1 måned og da blir det trekk i pengene som blir utbetalt den måneden fordi 5 uker er mer enn en måned. Nettopp!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Ja, det er jo akkurat det jeg sier, 4/26 deler av fastlønnen - og i praksis gjøres dette vanligvis av feriepengeutbetalingen, slik at man ikke skal få en mye lavere utbetaling i juli (hvis man fikk FP i juni) Det var ikke akkurat det du skrev. For TS er dette f.eks. ikke aktuelt dersom hun ikke skal ha ferie. Poenget mitt var at dette ikke må blandes med beregningen av feriepengene som uansett gjøres etter fastsatte prosentsatser.
Gjest Mynona83 Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Det var ikke akkurat det du skrev. For TS er dette f.eks. ikke aktuelt dersom hun ikke skal ha ferie. Poenget mitt var at dette ikke må blandes med beregningen av feriepengene som uansett gjøres etter fastsatte prosentsatser. Selv om hun ikke tar ut ferie, skal hun ikke få lønn for 1 uke ekstra. Det er 52 uker i året, og hun får betalt for 53 hvis hun ikke trekkes.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 Selv om hun ikke tar ut ferie, skal hun ikke få lønn for 1 uke ekstra. Det er 52 uker i året, og hun får betalt for 53 hvis hun ikke trekkes. Her tar du feil. Hvis en skal ha ferie på 5 uker får man lønn for 11 måneder og trekkes i tillegg 4/26 for den femte ferieuka. Dersom en ikke skal ha ferie får en sin faste lønn i 12 måneder, altså ikke noe ekstra. I begge tilfeller utbetales i tillegg feriepenger på 12 % av feriepengegrunnlaget fra foregående år. 1
Glitnir Skrevet 24. april 2011 #16 Skrevet 24. april 2011 Her tar du feil. Hvis en skal ha ferie på 5 uker får man lønn for 11 måneder og trekkes i tillegg 4/26 for den femte ferieuka. Dersom en ikke skal ha ferie får en sin faste lønn i 12 måneder, altså ikke noe ekstra. I begge tilfeller utbetales i tillegg feriepenger på 12 % av feriepengegrunnlaget fra foregående år. Riktig. Det er også det samme oppgjøret man får når man slutter på et arbeidssted.
Glitnir Skrevet 24. april 2011 #17 Skrevet 24. april 2011 Unio er en arbeidsgiverforening (på linje med NHO). Nei, Unio er en hovedsammenslutning på arbeidsTAKERsiden - en av de største.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2011 #18 Skrevet 24. april 2011 Nei, Unio er en hovedsammenslutning på arbeidsTAKERsiden - en av de største. Ok - beklager, leste feil.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2011 #19 Skrevet 24. april 2011 Selv om hun ikke tar ut ferie, skal hun ikke få lønn for 1 uke ekstra. Det er 52 uker i året, og hun får betalt for 53 hvis hun ikke trekkes. Eh ... lønn for en uke ekstra? Man har månedslønn når man ikke tar ut ferie. Får man ikke trekk for ferien betyr det at en får lønn for 12 måneder + feriepenger. Jeg forstår ikke helt hvor den ekstra uken kommer inn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå