HopelessFear Skrevet 23. april 2011 #1 Skrevet 23. april 2011 Hva foretrekker du? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal ha til min unge collie tispe. Hun har for øyeblikket valpesele, men er litt usikker på hva jeg skal velge videre, siden den begynner å bli litt liten. Hvordan regner en ut størrelsen på halsbåndet?
kirstiJ Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 Vi bruker halsbånd, du får mye penere gange med det, enn om du skal bruke sele... Vår drar hvertfall mye mer når vi bruker sele. Vi har sele også, men den bruker vi når vi jogger, sykler og går på ski.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Sele, med halsbånd på. Sele for frihet og halsbånd når vi trente eller jeg trengte mer kontroll og hun trengte mer støtte fra meg.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Bruker for det meste sele for å forhindre nakkeskader på hunden. Om hunden eller jeg får penere gange av halsbånd bryr jeg meg ikke akkurat noe om. http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5113 Bruker halsbånd under trening innemellom, eller når vi er ett sted der det kreves at jeg har han under kontroll hele tiden
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 Størrelsen finner du ved å måle antall cm rundt halsen til hunden
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #6 Skrevet 23. april 2011 Lærer du hunden å gå pent så får den ikke nakkeskader av halsbånd. Vi brukte sele da hun var liten og bare halsbånd når vi trente, men nå er selen lagt på hylla:) 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. april 2011 #7 Skrevet 23. april 2011 Hunden vår går jo for det meste løs i skog og mark. Når vi derimot går på vei så bruker vi vanlig bånd. Hun er såpass liten, drar ikke i båndet og går pent så det er ikke noe problem. Men hvis jeg går tur med andres hunder som gjerne er litt større og drar litt mer i båndet, så foretrekker jeg sele Da føler jeg at jeg har mer kontroll over hunden og at min holdning er lettere for hunden å oppfatte. Når det gjelder størrelsen så tok vi hunden med på dyrebutikken da vi kjøpte halsbåndet. Det er dessuten regulerbart.
Havtorn Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 Men på den andre siden kan en også trene hunden opp til at en har bra god kontroll, også med sele. Selv bruker jeg sele mer til lengre turer ol. samt halsbånd ellers. Og omkretsen på halsen er størrelsen på halsbåndet. Hadde enten tatt hunden med til en dyrebutikk for å prøve eller kjøpt et halsbånd med reguleringsmuligheter. Er hun bare unghunden ennå kan hun vokse litt til.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #9 Skrevet 23. april 2011 Også lurt å velge et halsbånd hvor du kan stramme den til en av de innerste hullene nå, siden de vokser så fort så er det kjedelig å måtte kjøpe nytt om en måneds tid:) Kom på at når jeg har hunden min på langline så bruker jeg sele, så den er ikke helt lagt på hylla:)I disse båndtvangtider så er det langline som gjelder:D
HopelessFear Skrevet 23. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 23. april 2011 Hunden får forsåvidt ikke nakkeskader om den går pent vel? Blir litt vanskelig å bedømme hvor stort bånd hun skal ha når hun er fullvoksen. (Har tenkt å kjøpe et litt dyrere som passer da.) 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #11 Skrevet 23. april 2011 Nei, hunden får ikke nakkeskader om den går pent:) Mål halsen på hunden din, ta med målet i en dyrebutikk og få noen der til å hjelpe deg med å finne riktig størrelse, hvis du ikke kan ta med selve hunden dit. Kjøp et hvor du har noen huller å gå på så du kan ha halsbåndet en stund. Når hunden er voksen så kan du kjøpe et fint og dyrt et. Sånn gjorde jeg det med min:)
Gjest Elyssa Skrevet 25. april 2011 #12 Skrevet 25. april 2011 Hunden kan få nakkeskader hvis den drar veldig i båndet, pluss at musklene rundt halsen bygger seg opp til å dra enda hardere. Det ser også litt merkelig ut, og hunden blir unormalt sterk i halsområdet. Derfor er det greit med sele spesielt på valper. Ellers når hunden går pent er det jo ikke noe problem. Smak og behag
Sariaha Skrevet 25. april 2011 #13 Skrevet 25. april 2011 Hei. Det er bra at du tenker litt på hva som er best for hunden din. Jeg ville ha valgt sele siden det er bedre for hunden i forhold til at da slipper du som flere har skrevet over her at den får nakkeskader. De fleste hunder som har brukt halsbånd hele livet er stive i nakken og kan ha fått forkalkninger. Dette er ikke noe jeg bare sier. Flere dyrleger jeg har vært hos har sagt dette. I forhold til kontrollen du har på hunden din så går det bare på hvor mye du trener den. Jeg snakker av erfaring da jeg har en hund som hos forrige eier har brukt halsbånd fra hunden var liten og i hele 7 år og siden jeg fikk den så gikk jeg etterhvert over til sele. Hunden min er godt trent og hun hører like mye på meg uansett. Bruker man positiv forsterkning, belønning og ikke straff så vil hunden høre på deg. 1
Gjest Skrevet 25. april 2011 #14 Skrevet 25. april 2011 Jeg bruker halsbånd på valpen min, for bytter jeg til sele drar han konstant. Umulig å få han til å gå pent med sela hans, så jeg har rett og slett slutta å bruke den.
Maiava88 Skrevet 26. april 2011 #15 Skrevet 26. april 2011 Jeg bruker halsbånd på trening og sele på tur. Frøkna mi er kjiv på å bite i båndet, men med sele er det vanskeligere å komme til. Men på trening er det greit med halsbånd, da det er enkelere å styre henne. Desuten så er hun ikke like kjiv etter å bite på båndet på trening. Tar foresten alltid av halsbåndet når hun ikke trenger det. Vi driver med utstilling og halsbåndet gnager i pelsen rundt halsen...
Gjest Adera Skrevet 26. april 2011 #16 Skrevet 26. april 2011 Bruker for øyeblikket halsbånd, men har planer om å gå til innkjøp av ein god kraftig sele og ei ny og bedre lenke. Har ei tispe som trekker ein del i båndet når vi er ute, spesielt under løpetid eller når vi er i "ukjent" terreng (skal snuse overalt, helst på samme tid).
Gjest Consensio Skrevet 26. april 2011 #17 Skrevet 26. april 2011 Hva foretrekker du? Nå er det ikke jeg som skal foretrekke det ene fremfor det andre da, men hunden På turer bruker vi sele (men har også på halsbånd) av den simple grunn at hun ikke klarer å gå pent (har litt med rasen å gjøre), og da er det ikke bra for nakken til hunden at den går å trekker med halsbånd. Når vi trener, er ute i hagen eller hun går løs på hytta, så har hun på seg halsbånd av den enkle grunn at da har hun alltid synlig merke om at hun er ID-merket og hvilket telefonnummer vi kan nås på dersom hun blir borte, samt at jeg har en kapsel med slike tabletter mot ormebitt i tilfelle uhellet skulle skje og det er langt til veterinær. Dersom hunden aldri trekker og går pent, så ser jeg ingen grunn til å gå med noe annet enn halsbånd egentlig.
Amélie E. Skrevet 26. april 2011 #18 Skrevet 26. april 2011 Vi bruker halsbånd når vi går tur. Har av og til hatt sele på picnic ol når hunden er bunder der vi sitter. Jeg prøvde meg frem til hva som fungerte for oss.
Ziphud Skrevet 26. april 2011 #19 Skrevet 26. april 2011 Jeg bruker sele hvis vi går tur og halsbånd hvis han må gå pent. Fikk anbefalt det på valpekurset, og jeg synes det fungerer fint. Både for meg og hunden.
FantasDick Skrevet 28. april 2011 #20 Skrevet 28. april 2011 (endret) Bruker halsbånd (bredt, mykt og polstret) når vi går småturer/går pent, sele når vi sykler eller går på tur i skogen, kløv når vi går på lange turer og/eller han skal bære og sporsele når vi går spor. Edit; hunden vet godt forskjellen på båndet, selene og kløven og oppfører seg deretter. Endret 28. april 2011 av Zaphireh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå