AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #1 Skrevet 23. april 2011 Vi har leid en leilighet fra 1. januar i år, hvor vi rundt 20. mars oppdaget at det var kommet muggsopp i. Leiligheten var gammel (rundt 50-tallet, ingen ting er blitt pusset opp underveis) og det luktet fuktig på det aktuelle rommet da vi flyttet inn. Vi forstod dog ikke at det var fukt/mugg det luktet. En ukes tid før vi oppdaget alt sammen, hadde huseier en snekker på befaring ifm. bytting av vinduer i hele leiligheten. Huseier hadde fått klager fra forrige leietaker om at de ikke var tette, og vi kunne også se selv at treverket var krympet såpass at det var kommet en glipe mellom karm og vindu. Da snekker var på befaring påpekte han muggdannelser i vinduskarmen, og begrunnet dette med at vinduet ikke har vært tett og at det derfor er kommet kondens og mugg. Huseier og min samboer stod ved siden av han og hørte dette, jeg stod rett utenfor rommet. Huseier gav oss ingen informasjon om hva vi kunne gjøre med mugget i vinduskarmen, så vi luftet godt og prøvde å tørke bort det verste for å prøve å holde det i sjakk frem til vinduene ble byttet. En uke senere oppdaget vi langt mer mugg. Under begge madrassene våre, under en ekstramadrass, inni klesskapet mitt og på hele veggen under vinduet var det nå sortprikkete og loddent. Vi gav umiddelbart beskjed til huseier om oppdagelsen men fikk kun til svar at vi måtte lufte godt for han hadde ikke mulighet til å komme å se på det. Han opplyste også om at det ikke hadde vært problemer med mugg tidligere. Da april kom uten at vi hadde hørt noe fra huseier, bestemte vi oss for å holde tilbake husleien. Det fungerte godt, for da tok huseier kontakt og ville komme og se med en gang. Han hadde med seg en mann som tok bilder av skadene, og vi avtalte å flytte ut 16. april så leiligheten kunne saneres. Mannen som tok bilder oppdaget også muggdannelser bak vaskemaskinen. Så kom da 16. april, og vi traff huseier for å overlevere nøklene. Da kom bomba; Huseieren hadde med seg et skriv, hvor det stod at vi for det første hadde misligholdt leieavtalen ved å ikke betale leie for 1. - 16. april. For det andre mente huseier i dette brevet av vi selv var skyldige i muggproblemet, da han mener at vi har oppbevart tingene våre feil ved å ha noen klær i søppelsekker i et hjørne. Huseier mener at hele plassen under vinduet var fylt opp med søppelsekker, mens sannheten er at jeg hadde en søppelsekk og to bæreposer i et hjørne. Dette hjørnet er totalt fritt for mugg. Huseier benekter også at snekker har påpekt mangel på vindu, og sier at han har selv vært og foretatt en midlertidig reparasjon, og det er derfor ingen ting galt med vinduet. Vinduet har vært fullt av dogg i hele vinter, så det er tydelig at det ikke er tett. Min far og bror har også sett dette vinduet, og sett at det er en stor glipe i det. Dette finner vi oss ikke i, det er ganske komplett umulig å lage mugg i en leilighet på tre måneder. Hadde vi tørket tøy inne på rommet eller hadde luftfuktigheten der inne vært høy hadde jeg forstått det, men vi har luftet det rommet hver dag, og det har ikke vært ett vått klesplagg der inne. I tillegg har vi oppbevart klær i søppelsekker tidligere, over mye lengre tid, og vi har ikke sett snurten av muggdannelser noe sted. Grunnen til at noen av klærne måtte oppbevares i sekker var at vi ikke hadde tilgang til de tre bodene vi egentlig skulle disponere, de var nemlig stapp fulle av ting fra tidligere leieboere. Nå må jeg derfor skrive et motsvar på brevet vi fikk av huseier. Jeg vil få med at vi ikke har lagd muggproblemet, at vi ikke har fått disponere hele leiligheten under leieforholdet (bodene), og at vi ikke skal betale full leie for april da leieforholdet har hatt en vesentlig feil (mugg). Vi har jo ikke kunnet bruke det ene rommet, i tillegg til at vi har vært syke siden vi flyttet inn i leiligheten. Er det noen som kan hjelpe meg litt igang med tanke på oppsett? Bare jeg får kommet i gang så går det bra, men jeg sliter litt med å samle alle tankene mine til en saklig start på et brev. Uansett hva du har å bidra med, takker jeg veldig for hjelpen!
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 Beskriv problemet før du skriver innledningen. Ta også med at de 3 bodene ikke har vært brukelige. Skriv deretter hva dere krever av huseier (reduksjon i husleie etc). Skriv så avslutningen på brevet med en tidsfrist og skriv så innledning til slutt. Det er mye enklere å skrive innledningen når man har skrevet resten av brevet.
slumkim Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Ta kontakt med husleieforeningen, dette er en klar sak for dem. Høres også veldig kjent ut det der. Det er vel ikke en gammel kjip mann ifra Trondheim dere har leid av?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå