Pingting Skrevet 23. april 2011 #1 Skrevet 23. april 2011 Folk i relativt vanskelige situasjoner trenger vel heller ikke en coach, men en psykolog? Eller kanskje en coach med en couch?
Pingting Skrevet 23. april 2011 Forfatter #2 Skrevet 23. april 2011 Og "person som tar alt for mye betalt for å gjøre noe de ikke har peiling på". 2
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Og "person som tar alt for mye betalt for å gjøre noe de ikke har peiling på". NÅH ... Det der var vel litt strengt? Det finnes vel gode og dårlige - dyktige rådgiver og sjarlataner - også innenfor "coach" sjangeren.
Pingting Skrevet 23. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2011 NÅH ... Det der var vel litt strengt? Det finnes vel gode og dårlige - dyktige rådgiver og sjarlataner - også innenfor "coach" sjangeren. Sa jeg at det gjaldt alle? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 Sa jeg at det gjaldt alle? Nei, du gjorde vel ikke det. Du presiserte ikke at det gjaldt "noen".
Pingting Skrevet 23. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. april 2011 Språkfight! Meh, gidder ikke: nei, jeg gjorde ikke det. Men jeg mente det altså som "noen".
Kråkesaks Skrevet 23. april 2011 #7 Skrevet 23. april 2011 Det finnes sikkert dyktige veiledere, men så vidt jeg vet kan hvem som helst kalle seg coach uten noe som helst utdannelse eller jobberfaring. Folk med store problemer bør heller komme seg til noen som faktisk er profesjonelle.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 Språkfight! Meh, gidder ikke: nei, jeg gjorde ikke det. Men jeg mente det altså som "noen". Kjedelig. Gidder ikke. Jeg aksepterer at du mente noen. Fred!
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #9 Skrevet 23. april 2011 Det finnes sikkert dyktige veiledere, men så vidt jeg vet kan hvem som helst kalle seg coach uten noe som helst utdannelse eller jobberfaring. Folk med store problemer bør heller komme seg til noen som faktisk er profesjonelle. Det gjelder veileder og rådgiver også. Men - spesielt innenfor livsstil - er det mange merkelige veiledere og fag ja. Kommer aldri til å glemme interiørpsykologene til Avinor. Har også vært på et kontor der en interiørpsykolog hadde vært på ferde. Jeg er ikke spesielt imponert, men håper at interiøret har fått hjelp for sin barndom som var så lang og trist.
Gjest Tjoms Skrevet 23. april 2011 #10 Skrevet 23. april 2011 Folk i relativt vanskelige situasjoner trenger vel heller ikke en coach, men en psykolog? Eller kanskje en coach med en couch? Kan du begrunne hvorfor du mener det? Kjenner folk som har vært i traumatiske situasjoner som har opplevd bedre hjelp ved å gå til en coach kontra psykolog.
Pingting Skrevet 23. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2011 (endret) Kan du begrunne hvorfor du mener det? Kjenner folk som har vært i traumatiske situasjoner som har opplevd bedre hjelp ved å gå til en coach kontra psykolog. Bare at jeg i utgangspunktet har større tiltro til fagfolk, og ikke noen med en tittel som hvem som helst kan ta. Utdannelse er ikke alt, men en psykolog sitter garantert med NOE kunnskap og erfaring, den garantien er Men som det ble diskutert over her, så skal man jo ikke generalisere for mye. Enkelte psykologer kunne virkelig trengt å bytte jobb, og det finnes helt sikkert oppegående og flinke coacher. Også kommer det sikkert endel an på hvilken sykdom man har. Endret 23. april 2011 av Pingting 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #12 Skrevet 23. april 2011 Bare at jeg i utgangspunktet har større tiltro til fagfolk, og ikke noen med en tittel som hvem som helst kan ta. Utdannelse er ikke alt, men en psykolog sitter garantert med NOE kunnskap og erfaring, den garantien er Men som det ble diskutert over her, så skal man jo ikke generalisere for mye. Enkelte psykologer kunne virkelig trengt å bytte jobb, og det finnes helt sikkert oppegående og flinke coacher. Også kommer det sikkert endel an på hvilken sykdom man har. ?
Pingting Skrevet 23. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 23. april 2011 (endret) ? Det er ganske stor forskjell på lette depresjoner, tunge depresjoner, posttraumatisk stress (som Tjoms nevner), angst, schizofreni, paranoia, konsentrasjonsproblemer, sosial angst, spiseforstyrrelser, stress, utbrenthet, bipolaritet, ADHD, tvangslidelser, selvmordstanker og alt mulig annet som man kan gå til en psykolog/psykiater for. Kan godt se for meg at noen av disse kan ha like godt utbytte av en flink coach/rådgiver, mens andre ting ofte krever litt mer faglig oppfølging, eventuelt med medisinering også. Endret 23. april 2011 av Pingting
*Numi* Skrevet 23. april 2011 #14 Skrevet 23. april 2011 Men, jeg ville nå tro at jeg ville gått til coach hvis jeg trengte veledning fordi jeg sto fast litt i livet, ikke visste hva jeg ville eller hvordan jeg skulle oppnå det jeg ville. Og så ville jeg gått til psykolog hvis jeg følte at jeg var nær et sammenbrudd, var fortvilet over tilværelsen eller følte meg regelrett deprimert og utilpass. At jeg var redd for min egen sinnsfriskhet. Så de passer da fint til hvert sitt bruk?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå