Gå til innhold

Kvinner og styrketrening

Anbefalte innlegg

Gjest Frøkenlille
Skrevet

Lei av fettet som aldri vil slippe? Her er linken for deg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lei av fettet som aldri vil slippe? Her er linken for deg!

Utrolig stiv pris for informasjon man finner i langt større omfang gratis på nettet.

Man trenger ingen glossy treningsmagasiner med fitnessjenter på coveret for å gå ned i vekt.

• Liker 2
Gjest Frøkenlille
Skrevet

Utrolig stiv pris for informasjon man finner i langt større omfang gratis på nettet.

Man trenger ingen glossy treningsmagasiner med fitnessjenter på coveret for å gå ned i vekt.

Dette er en bok skrevet av Silje Mariela TN's egen ambassadør og personlig trener. Den er skrevet til spesifikt til jenter som er målrettet og ønsker resultater. Hun vet hva hun snakker om, og er det noen som har tipsene er dette jenta å høre på. Jeg har selv testet treningsprogrammet hennes og resultatene er enestående.

Gjest made4u
Skrevet

Ville ikke anbefalt noen å betale den prisen for det PDF-dokumentet, hvorfor skulle noen?

Bruk heller pengene på nye sko (fjellsko, joggesko, sykkelsko) eller treningsklær eller øvrig utstyr. Står ikke en ting i den boken, som man ikke kan tilegne seg kunnskap om gratis om man vil det. Blir bare meningsløst bortkastede penger.

Finnes veldig gode bøker om emnet gratis til låns på bibioteket, og går dere dit så får dere trim i tillegg. Ergo har dere veldig mye mer igjen for en slik tur.

Skrevet (endret)

Dette er en bok skrevet av Silje Mariela TN's egen ambassadør og personlig trener. Den er skrevet til spesifikt til jenter som er målrettet og ønsker resultater. Hun vet hva hun snakker om, og er det noen som har tipsene er dette jenta å høre på. Jeg har selv testet treningsprogrammet hennes og resultatene er enestående.

TN har et utmerket treningsopplegg for nybegynnere på nettsidene sine som er gratis og kan lastes ned her:

https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf

Dette tar sikte både på styrkeøkning, utholdenhet og vektnedgang.

EDIT:

Eller som David Hasselhoff over her, invester i treningsutstyr.

Endret av Larsern
Gjest Frøkenlille
Skrevet (endret)

TN har et utmerket treningsopplegg for nybegynnere på nettsidene sine som er gratis og kan lastes ned her:

https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf

Dette tar sikte både på styrkeøkning, utholdenhet og vektnedgang.

EDIT:

Eller som David Hasselhoff over her, invester i treningsutstyr.

Selvfølgelig er jeg klar over dette, har selv benyttet meg av programmene. RYP har flere gode programmer for alle, men BB har programmer for oss jenter! Nå sier jeg ikke at gutter og jenter ikke kan trene de samme programmene eller øvelsene, men det kvinnelige kjønn kan yte så mye mer med et som er skreddersydd oss. Det sies også at vi jenter kan oppnå resultater hyppigere enn menn pga at vi har kortere restutusjons tid og kan derfor trene samme muskelgruppe oftere. Selvsagt må vi trene hardere og tyngre, og være mer fokusert på hva vi putter i munnen. Men studier viser at vi kan nå lenger med programmer tilrettelagte for oss, enn om vi skulle trene som menn. Det er nok mange av dere som har mer treningserfaring enn meg, men da antar jeg at dere har trent som menn og ikke som kvinner. For de som ikke tror det, det er faktisk en forskjell her.

En periode trente jeg sammens med samboeren min. Nøyaktig det samme programmet på nøyaktig de samme dagene, joda jeg fikk resultater av det. Men ikke før jeg begynte med BB-programmet tok det hele av. Og som sagt, dette er for målrettede jenter som ønsker resultater uavhengig om du er erfaren eller nybegynner.

Edit: Misforstå meg rett, jeg sier ikke at alle må velge samme vei å gå. Det ville bare vært kjedelig. Og alle har forskjellige meninger om hva som funker. Dette er iallefall bare min erfaring og om det kan hjelpe andre også er det vel ingenting som er bedre enn det.

Endret av Frøkenlille
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er jeg klar over dette, har selv benyttet meg av programmene. RYP har flere gode programmer for alle, men BB har programmer for oss jenter! Nå sier jeg ikke at gutter og jenter ikke kan trene de samme programmene eller øvelsene, men det kvinnelige kjønn kan yte så mye mer med et som er skreddersydd oss. Det sies også at vi jenter kan oppnå resultater hyppigere enn menn pga at vi har kortere restutusjons tid og kan derfor trene samme muskelgruppe oftere. Selvsagt må vi trene hardere og tyngre, og være mer fokusert på hva vi putter i munnen. Men studier viser at vi kan nå lenger med programmer tilrettelagte for oss, enn om vi skulle trene som menn. Det er nok mange av dere som har mer treningserfaring enn meg, men da antar jeg at dere har trent som menn og ikke som kvinner. For de som ikke tror det, det er faktisk en forskjell her.

En periode trente jeg sammens med samboeren min. Nøyaktig det samme programmet på nøyaktig de samme dagene, joda jeg fikk resultater av det. Men ikke før jeg begynte med BB-programmet tok det hele av. Og som sagt, dette er for målrettede jenter som ønsker resultater uavhengig om du er erfaren eller nybegynner.

Har du referanser til de studiene du nevner? Skulle gjerne lest om det da jeg aldri har kommet over liknende.

Jeg har allid "trent som en mann" og tror ikke på "kvinnetrening". Jeg tviler ikke på at Silje Marielas og Eiriks program er et greit program. Det jeg tviler på er at det er spesielt tilrettelagt for kvinner. Det er markedsført for kvinner, ja, men det er nok ganske så likt det de ville anbefalt for menn.

Skrevet

Kvinner SKAL trene som menn, det er forskjellen mellom trening og mosjon.

Kvinner er naturligvis annerledes genetisk utstyrt enn menn og har en annen respons på treningen, men utførelse og nytteverdi av øvelser er lik. Å mystifisere og komplisere trening er gavner kun dem som jobber i bransjen.

Skrevet

Har du referanser til de studiene du nevner? Skulle gjerne lest om det da jeg aldri har kommet over liknende.

Jeg har allid "trent som en mann" og tror ikke på "kvinnetrening". Jeg tviler ikke på at Silje Marielas og Eiriks program er et greit program. Det jeg tviler på er at det er spesielt tilrettelagt for kvinner. Det er markedsført for kvinner, ja, men det er nok ganske så likt det de ville anbefalt for menn.

Omtrent som kjerringsnusen. Litt annen innpakning, men samme skiten.

Gjest Frøkenlille
Skrevet

Øvelsene er nok mer eller mindre de samme ja. Det hele er vel mer snakk om oppsette av programmet. I stedet for et kroppsbyggersplitt program hvor det går 5 dager mellom hver gang man trener rygg/biceps (f.eks) kan vi jenter trene et fullkroppsprogram 4-5 ganger i uken.

Enjoy!

Dette kan nok diskuteres i alle retninger til det gror mose ut av øra. Men det som er så gøy med oss mennesker er at alle er forskjellige og liker å gjøre ting forskjellig. Jeg tror fast og helt at det ikke finnes noen fasit på hvordan man skal og burde trene. Så lenge man har det gøy med det man gjør og trives med det er det ingen som skal komme å beordre deg om å gjøre noe annet, så fremst du ikke skader deg selv da...

Gjest made4u
Skrevet

Det er renspikket tull at jenter responderer så forskjellig på trening i forhold til gutter, at dem trenger egne treningsformer.

Men menn og kvinner har forskjellige forutsetninger, det er sant. Men sett i lys av de forutsetningene (og dem må jo ta hensyn til) så responderer menn og kvinner veldig likt hva gjelder trening.

Men selvfølgelig, det er jo en forskjell på muskelmasse og type av muskelvev og hormoner etc. Men det betyr ikke at menn og kvinner må trene så ulikt som du noen her vil ha det til, selv har jeg A- og B-kurs i treningsledelse og kan mye ut over dette om trening. Dessuten har jeg jo vært en del av treningsmiljø på ganske høyt nivå tidligere selv, og vet da at det er store likheter i hvordan menn og kvinner trener fortsatt.

Så det er bare oppspinn, i hvilken hensikt vet jeg ikke, men skal ikke se bort fra at den myten har oppstått av noen som har sådd spinnville teorier uten faglig innhold for å nå en målgruppe (nemlig kvinner). Slik kan slike teorier skape salg i seg selv, men ikke dermed sagt at det er noe i verdi i teoriene da slik er det ikke.

Er bare til å se hva Olympiatoppens anbefalinger sier det, dem kan dette med trening, men går ikke ut og skiller vesentlig mellom kvinner og menn av den grunn.

Ikke tro alt du leser, men se hva som praktiseres på høyt nivå, og myten avsløres umiddelbart.

Gjest Frøkenlille
Skrevet

Det er renspikket tull at jenter responderer så forskjellig på trening i forhold til gutter, at dem trenger egne treningsformer.

Men menn og kvinner har forskjellige forutsetninger, det er sant. Men sett i lys av de forutsetningene (og dem må jo ta hensyn til) så responderer menn og kvinner veldig likt hva gjelder trening.

Men selvfølgelig, det er jo en forskjell på muskelmasse og type av muskelvev og hormoner etc. Men det betyr ikke at menn og kvinner må trene så ulikt som du noen her vil ha det til, selv har jeg A- og B-kurs i treningsledelse og kan mye ut over dette om trening. Dessuten har jeg jo vært en del av treningsmiljø på ganske høyt nivå tidligere selv, og vet da at det er store likheter i hvordan menn og kvinner trener fortsatt.

Så det er bare oppspinn, i hvilken hensikt vet jeg ikke, men skal ikke se bort fra at den myten har oppstått av noen som har sådd spinnville teorier uten faglig innhold for å nå en målgruppe (nemlig kvinner). Slik kan slike teorier skape salg i seg selv, men ikke dermed sagt at det er noe i verdi i teoriene da slik er det ikke.

Er bare til å se hva Olympiatoppens anbefalinger sier det, dem kan dette med trening, men går ikke ut og skiller vesentlig mellom kvinner og menn av den grunn.

Ikke tro alt du leser, men se hva som praktiseres på høyt nivå, og myten avsløres umiddelbart.

Misforstå meg rett her altså. Jeg trener selv markløft, benkpress, militærpress, chins og hele den smørja der. Jeg sier ikke at øvelsene er noe forskjellig. Det går akkurat ut på det samme og jeg får akkurat det samme igjen for det som min samboer! Men med tanken på at vi jenter har kortere restitusjons tid enn gutter kan vi trene samme muskelgruppe hyppigere uten svekkelse i kraften imotsettning til dere. Vi kan altså trene samme muskelgruppe flere ganger i uken, mens menn gjerne har 5 dagers mellomrom pga et splittprogram. Når det kommer til dette med pauser mellom settene f.eks har jeg selv sett hvor "klar" jeg er etter igjen etter 30 sekunder mens han kan stå i 3 minutt å drømme seg bort før han setter i gang igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jenter responderer nokså forskjellig, i kraft av manglende testosteron.

Skrevet

Jenter responderer nokså forskjellig, i kraft av manglende testosteron.

Det er (nesten) irrelevant i forhold til treningsplan og øvelser.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i forhold til økt belastning. Men selv jenter kan følge lineær progresjon til å begynne med, gitt nok mat.

Skrevet

Det er (nesten) irrelevant i forhold til treningsplan og øvelser.

Ja, forskjellen er kvantitativ, ikke kvalitativ. Altså, oppnåelig prosentmessig progresjon osv. kan være forskjellig, men ikke at man får progresjon hvis man gjør slik og sånn.

Gjest made4u
Skrevet

Visste dere f.eks. at hvorvidt enn er i stand til å få estetisk fine mageruter eller ei, er genetisk betinget? Altså, en flat mage med fine ruter er det naturen som har bestemt om vi har anlegg for å oppnå eller ei...

Det betyr at noen kan ha fult fokus på både trening og kosthold, uten å nødvendigvis få den fine magen en annen person har uten all verdens fokus på trening og kosthold. Naturen er urettferdig i så måte, for hvordan den har skapt oss.

Det betyr ikke at ikke alle kan få frem mageruter, dog vil dem ikke se like estetisk ut hos alle og vil være vesentlig vanskeligere å få frem for noen enn andre.

De som når toppen innen fitness har fra naturens side gener som gjør dette mulig, ikke alle kan nå like langt og få en slik kropp... Likevel selges drømmen for alle, og det synes jeg virkelig at blir feil da ingen burde gå rundt å drømme om noen andres kropp eller et uoppnåelig ideal som dem ikke er genetisk disponibel til å oppnå fordi dem legger på seg på sin måte og kan ha vidt forskjellig fordeling av type muskelvev (for der er ingen like).

Det er på samme måte som at ikke alle er født til å bli sprintere, dem har ikke nok av disse muskelfibrene dette krever. Dog kan disse ha andre styrker hvor dem enklere kan utvikle ekstrem-egenskaper. Sagt på en annen måte, det ligger ikke i de som har lettest for å bli veldig sterke og utvikle masse muskler å bli maratonløpere. På samme måte som at dem som har anlegg for å bli god innen kondisjonsidretter ikke kunne blitt verdensmester i styrkeløft etc.

Ofte selges en uvirkelig drøm, gjerne med fitness-mennesker som salgsplakater. Dog må folk vite at dette er mennesker som ikke bare har jobbet hardt for den kroppen dem har, men dem er også heldig fra naturens side (altså genene). De fleste kan ikke oppnå en lignende kropp, selv om dem prøver.

Alle kan dog gjøre noe med sin egen kropp og form. Dog ikke sett i lys av et bilde man ikke bør speile seg i og håpe på å oppnå selv, den drømmen kan jeg si med en gang er en illusjon heller enn en virkelighet. Aldri trakte etter noe man ikke er, er mitt budskap. Ikke se mot andre og kroppen dem har, men gjør hva du kan med din egen - er alt jeg vil formidle her.

Derfor, glem salgsplakatene som vil selge et produkt med sine perfekte kropper, det er på ingen måte noe slikt man kjøper og kan oppnå dersom man går for tilbudet. Såfremt man ikke har gener for det da selvsagt, og er villig til å gjøre det som kreves (intet kommer av seg selv).

Jeg blir bare smått irritert jeg, når jeg ser salgsplakatene som skal selge slankeløsninger. Rett og slett fordi dem prøver å skape en illusjon om noe mer enn noen kan oppnå, eller dem lover alt for mye i forhold til hvilken forventninger kundegruppen kan ha.

Dessuten ser jeg denne tråd som regelrett reklame og et ønske om salg, heller enn som noe som er ment som et konstruktivt råd. Hadde trådstarter virkelig ønsket å hjelpe noen, så hadde trådstarter droppet denne reklamen og heller bidratt med noe heller enn å ønske å selge.

Jeg fatter ikke at ikke moderatorene griper fatt i dette og lar det få stå, mitt råd er å gjenta meg selv i at dere ikke bør kaste bort penger på noe dere strengt tatt ikke trenger å bruke penger på. Ønsker dere å lære om dette finnes bedre bøker og informasjon om dette gratis til låns på biblioteket (og da får dere en tur på kjøpet også, noe som gjør det dobbelt positivt), eller dere kan bruke internett hvor det finnes mange råd om akkurat det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...