Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om mange har fått det med seg, men NTNU legger om profesjonsstudiet i psykologi ved å gjøre det til et seksårig, integrert løp. Tidligere har man måtte ha nærmere A i snitt fra årsstudiet i psykologi for å kunne bli tatt opp til resten av den femårige utdannelsen. Men slik er det altså ikke lenger.

For første gang til høst tas det opp 58 studenter til det seksårige programmet via samordnaopptak.no

Tror dere at snittet for å komme inn på profesjonsløpet ved NTNU vil være like høyt som det er i Oslo ( ca 5,4 til 5,6 i snitt)? Er en student som veldig gjerne ønsker å bli psykolog, men jeg kunne ikke komme inn i Oslo pga. snittet mitt som på 5,1.

Er det noen mulighet for å estimere om snittet ved NTNU vil bli lavere slik at jeg har en sjanse? Håper noen kan svare..

Mvh. en litt frustrert student..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe poenggrensene vil bli noe lavere enn i Oslo, men at den vil bli så "lav" som 5,1 skjer nok ikke.

Hilsen fredrikba

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Kan nok ikke regne med å komme inn på hovedinntaket, men jeg vil stå på venteliste og håpe at den skyves en del nedover (for det gjør den som oftest i Oslo)

Krysser fingrene!

Skrevet

Ikke for å skuffe deg eller å knuse drømmen din, men 5.1 holder nok dessverre ikke. Selv om at studiet blir omgjort fra profesjon til intregrert masterprogram så vil vel etterspørselen og antall søkere være nogenlunde det samme. Og det vil neppe bli like høyt som ved UiO, men ganske tilnærmet tror jeg du kan regne med. Du kan selvføgelig alltids prøve å stå på ventelister, men det spørs om du ikke må enten velge en annen retning eller skaffe fler poeng.

AnonymBruker
Skrevet

Ja,snittet er nok for lavt :) Men husker da jeg søkte profesjon start vår i fjor. Ved hovedinntaket stod jeg på 74. plass på ventelisten, men etterhvert flyttet jeg meg til nr 20. på ventelista. Sitter derfor med et håp om at det med venteliste kan funke, så lenge man ikke er for langt nede på lista..

:sjenert:

Skrevet

Ja,snittet er nok for lavt :) Men husker da jeg søkte profesjon start vår i fjor. Ved hovedinntaket stod jeg på 74. plass på ventelisten, men etterhvert flyttet jeg meg til nr 20. på ventelista. Sitter derfor med et håp om at det med venteliste kan funke, så lenge man ikke er for langt nede på lista..

:sjenert:

Alternativet er da å ta årsenhet ved UiT og satse på godt nok snitt til å komme videre inn på profesjon der.

AnonymBruker
Skrevet

Går årsenheten i psykologi ved UIO. Men må innrømme at det er vanskelig å få A'er i fem av fem fag første året etter vgs. Men jeg får enten ta opp fag fra årsenheten eller velge en annen studieretning (selv om psykologi er det jeg har brent for i år og dager).

Skrevet

Går årsenheten i psykologi ved UIO. Men må innrømme at det er vanskelig å få A'er i fem av fem fag første året etter vgs. Men jeg får enten ta opp fag fra årsenheten eller velge en annen studieretning (selv om psykologi er det jeg har brent for i år og dager).

Hvorfor kan du ikke gå bachelor i psykologi? Du kan riktignok ikke bli psykolog, men du kan jo jobbe med psykologien på andre felt.

AnonymBruker
Skrevet

Er klar over alternativet, men jeg ønsker å praktisere som psykolog :) Hvilke rådgivningsmuligheter har man med en bachelorgrad i psykologi?

Skrevet

Ingenting! Desverre

Skrevet

Du kan gå bachelor og så søke deg inn på studie i Danmark. Er du godkjent psykolog i Danmark er du det her også. Du må da muligens ta opp noen fa gog du må sjekke opp hvilke fag du burde velge i Bacheloren.

Siden det var over 1000 som hadde psykologi som førstevalg på søknaden og det er 58 plasser vil jeg tro snittet blir ganske høyt. Var vel også 3000 som hadde det som et annet valg.

AnonymBruker
Skrevet

Er du gammel da?

Kanskje du har alderspoeng som har begynnt å telle? Ellers så kan du studere noe annet og få ekstrapoeng for det.

Uansett så er det ikke noe å gjøre med det nå om du ikke går sisteåret på vgs likevel.

Skrevet

Jeg er 19, fyller ikke 20 før i juletiden(noe som betyr at jeg har primærvitnemål?). Jeg sjekket lista med søkertall på samordnaopptak, og til min store forskrekkelse er det flere søkere på profesjonsstudiet ved NTNU sammenlignet med søkertallet i Oslo. Det hadde jeg egentlig ikke forventet.. jaja. Jeg får ta opp fag fra årsenheten og håpe det går bra slik at jeg kan søke meg inn til profesjon i Bergen. Og håpe at det ikke er for kandidater som har A' er, for da blir det hele avgjort med loddtrekning :sukk:

Tre: Jeg har undersøkt mulgiheten med å ta bachelor i Norge også stikke til danmark for å ta det to- årige kandidatstudiet. Og jeg har funnet ut at danskene er bekymret for det høye antall nordmenn som utdanner seg der og flytter tilbake til Norge. Derfor har de blitt strengere med å ta inn utenlandske ved å innføre kvoter. Og jeg ønsker ikke å ta bachelor for å prøve å komme inn når det er store sjanser for at jeg bare blir sittende igjen i Norge med en grad jeg ikke vet hva jeg skal bruke til..

Huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...