Gå til innhold

Hva er biotika?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er biotika? Hva med antibiotika? Hvorfor hjelper ANTI biotika når vi er syke? Hva skjer hvis vi tar bare biotika? Er det bakterien eller viruset det da? Siden vi må ta ANTI biotika når vi er syke?

Er penicilin en anti biotika?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil noen flere også svare? leste den linken.

Biotika er levende organismer

Ani biotika dreper levende organismer (og da virus og bakterier i halsen når vi er syke)

Så så og si alt er jo biotika. Jævlig mye hvertfall. Vil noen forklare litt mer?

Og hva med penicilin?

Hva gjør de som er allergiske mot anti biotika eller imune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil noen flere også svare? leste den linken.

Biotika er levende organismer

Ani biotika dreper levende organismer (og da virus og bakterier i halsen når vi er syke)

Så så og si alt er jo biotika. Jævlig mye hvertfall. Vil noen forklare litt mer?

Og hva med penicilin?

Hva gjør de som er allergiske mot anti biotika eller imune?

Antibiotika er en samlebetegnelse, det finnes utallige forskjellige ting som tar livet av bakterier. Ingen vil være imun/allergisk mot alle sammen.

Hvitløk er et eksempel på naturlig (men svakt) antibiotika, og det er ikke så veldig skummelt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antibiotika er en samlebetegnelse, det finnes utallige forskjellige ting som tar livet av bakterier. Ingen vil være imun/allergisk mot alle sammen.

Hvitløk er et eksempel på naturlig (men svakt) antibiotika, og det er ikke så veldig skummelt eller?

Nei, det er ikke skummelt. Det er intressant! Derfor jeg spør. Så det går ikke ann å være imun mot antibiotika, men mot ulike typer. Vet at mange ikke tåler penicilin.

Så alt som lever er biotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan ikke noen svare ordentlig? Hva er biotika? Jeg lurer veldig!

Anibiotika dreper liv. Men burde ikke mye "dø" og bli ødelagt inni meg da når jeg tar det????

Jeg skjønner det ikke :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anibiotika dreper liv. Men burde ikke mye "dø" og bli ødelagt inni meg da når jeg tar det????

Mye dør og blir ødelagt inne i deg: mikroskopiske livsformer som bakterier. Du tar ikke skade av det, men de ondartede og godartede bakteriene som lever i deg gjør det. Det er derfor man er mer utsatt for en del infeksjoner (f.eks sopp) når man tar antibiotika; bakterier vi trenger kan nemlig også bli drept, og etterlater seg plassen fri for motstand mot en del annet. Derfor er det lurt å få i seg godartede bakterier under og etter en antibiotikakur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika virker ved å ramme bestemte deler av bakterienes livssyklus. Det skjer stort sett ved at de hemmer produksjon av bestemte proteiner som bakteriene trenger for å leve, eller for å kunne formere seg. Så selv om antibiotika direkte oversatt betyr noe som dreper liv, så gjelder det bare for bakterier og lignende. De dreper ikke ALT liv, og de vil ikke kunne skade deg direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arlequin

Når DNAet i cellene våre skal oversettes til proteiner er de avhengige av ribosomer. Både bakterieceller og dyreceller (bla menneske) har ribosomer og de har samme oppgave i cellen, men de er bittelitt forskjellige. Antibiotika hemmer funksjonen til ribosomene i bakterieceller, men siden våre ribosomer er litt annerledes blir ikke disse påvirket. Det er det som er så fantastisk med antibiotika.

Det virker forresten bare på bakterier, du kan ikke ta knekken på virus med antibiotika siden disse ikke har ribosomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterieceller og menneskeceller er helt forskjellig oppbygd, og også utsiden av cellene ser forskjellige ut. Medikamentene gjenkjenner ofte bestanddeler som sitter på utsiden av cellemembranen, og vil da angripe kun de cellene som har de nødvendige elementene på seg. Siden vi mennesker ikke har samme oppbyggning på våre celler vil de heller ikke bli angrepet. Som Chikako sier så går det ut over oss også, fordi antibiotikaen ikke skiller mellom gode og dårlige bakterier. Så når vi tar antibiotika går det også utover bakteriene vi trenger f.eks. i tarmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...