Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er en mann på 36, og jeg har nettopp fått til en samværsavtale med barnemora om 50 /50 samvær om vår felles jente på 3 år. Jeg trodde dermed at jeg kom innunder skatteklasse 2. kan noen bekrefte/ avkrefte dette? evt hva må til for å komme innunder skatteklasse 2. og er det mye å spare? i prosent? hva er forskjellen på samværsavtale og forsørgeransvar? Jeg har lenge hatt 40/60. Hvorfor er det en barriere for mor å gå med på 50/50. Jeg fikk veldig lett avtele om 40/60. Har hørt flere tilfeller om ulike samværsavtaler. Noen som har noen gode tips /forslag til hva som er best økomonisk for min del. hvor mye får en alenemor fra staten, med forsørgeransvar til 2, i snitt?

håpefull pappa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker, men tror dere får kl. 2 annet hvert år. Kl. 2 utgjør omtrent 11.000 mindre i skatt. Hvem av dere får trukket fra SFO utgiftene, eller deler dere på dette?

Skrevet (endret)

Litt usikker, men tror dere får kl. 2 annet hvert år. Kl. 2 utgjør omtrent 11.000 mindre i skatt. Hvem av dere får trukket fra SFO utgiftene, eller deler dere på dette?

takker Titti72. Barnemora mottar samtlige offentige bidrag + betaler også bhg plass...vi deler på større utgifter + innkjøp av klær...11 tusen e jo mye penger.. hvordan ordner det man sånn rent praktisk da? hvordan blir det registert at i år har eg skatteklasse 2 f.eks.

Endret av vannm75
Skrevet

Hadde jeg vært deg, ville jeg har lett rundt i forskjellige nettaviser, for alle har hatt "spør skatteekspertene" spalter i metervis siste mnd. Din situasjon har sikkert blitt besvar mer en en gang.

Gjest Tidssone
Skrevet

takker Titti72. Barnemora mottar samtlige offentige bidrag + betaler også bhg plass...vi deler på større utgifter + innkjøp av klær...11 tusen e jo mye penger.. hvordan ordner det man sånn rent praktisk da? hvordan blir det registert at i år har eg skatteklasse 2 f.eks.

Det er vel sånn at når dere deler 50/50, så mister mammaen sine stønader. Da skal dere dele på alt, også utgifter til barenpass. Hva koster barnehage nå for tiden?

Deretter får dere delt fradrag på skatten for barnepassutgifter.

For å få endret skatteklasse, må dere endre bostedsadresse på barnet annenhvert år. Når det gjelder fradraget for barnepass, må dette deles mellom dere og skrives en kommentar på i selvangivelsen.

Ved 50/50 får dere en barnetrygd hver.

Tror du kommer til å oppdage at en knapp tusenlapp i måneden ikke er så mye når alle utgifter skal deles 50/50.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...