straamann Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Jeg er en mann på 24 år, og skal nå på date for første gang i mitt liv. Jeg har aldri vært særlig aktiv på damefronten, kun to korte forhold tidligere. Det er første gang jeg skal møte noen jeg har blitt kjent med via nettet. Vi har chattet sammen hver dag i et par ukers tid. Praten flyter lett og det er en god tone, så nå gjenstår det å se om det samme er tilfelle i praksis. Som første date, har vi avtalt å gå en tur rundt i gamlebyen 2. påskedag. (Ikke den i Oslo, nei :gjeiper: ) Vi tenker begge at det er fint med en uformell setting første date. men...Hva om kjemien er fullstendig fraværende ved første øyekast? Skal man flykte, eller pine seg gjennom daten? Jeg prøver å ha en åpen innstilling til daten, og at målet ikke er å finne ut om hun liker meg, men om jeg liker henne og om vi har en felles kjemi. Noen tips til hvordan man kan forberede seg til en slik date? Er det noe man bør unngå å si/gjøre?
Gjest Fikira Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Om kjemien ikke klikker, så er det vel bare å se på det som en vennskapelig gåtur? Ingen grunn til å flykte med engang hvertfall.
Gjest made4u Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Huske på at det bare er det utseendemessige som kan ødelegge ved første øyekast. Jo da, er viktig for kjemien mellom dere det... Men skulle så skje, ja så er hun ei jente du uansett har kjemi med, dog gjennom hvordan dere kommuniserer. Så slik kan det bli en tur sammen med ei som uansett kan bli av stor verdi for deg, dog som en nær venn om dere utvikler et vennskap i stedet for et forhold. Helt opp til dere det, selv har jeg fått venner over nettet (guttevenner også, og jeg er ikke homse eller bifil), så hvorfor skulle ikke dere kunne utvikle et vennskap uansett? Se frem til en fin spasertur sammen med ei du synes er koselig og trives i selskap med du, og være deg selv fult og holdent når dere møtes. Da vil du se hvor det bærer. Husk på at hun ikke er mindre nervøs før deres date enn det du er, og hun lurer kanskje på mange av de samme tingene. Selv har jeg for det meste gode erfaringer med å møte noen fra nettet, men så har jeg da også kjent dem jeg har møtt ganske så godt før vi møttes. Ikke alt gikk slik jeg håpet på, men for all del, om jeg ser helhetlig på det så har det gått over all forventning bra. Lykke til for deg og dere...!!
Gjest Katten. Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Dere har pratet sammen hver dag i et par uker, så om du klarer å holde samme "oppførsel" IRL som på nettet, vil nok praten flyte lett. Det er en stor sannsynlighet for at hun er enda mer nervøs enn deg, så det er lurt å få henne komfortabel rundt deg så fort som mulig. Smil når du ser henne (uansett hvordan hun ser ut), skap mye latter, mye vennlige blikk osv. Er du avslappet, vil hun bli avslappet. Er du nervøs, vil hun bli enda mer nervøs. Det er selvfølgelig alltid bra å opprette kroppskontakt (OM du er komfortabel med det): klem når dere møtes, du kan erte henne litt med bittelitt dulting, lede henne riktig vei om hun går feil etc. Dette er dog kun om du er komfortabel med det, slik at det ikke virker som en nasty fyr som higer etter kroppskontakt med kvinner. Samtalene bør flyte over alt mellom himmel og jord, selv om jeg liker å få inn en del artige historier. Synes det er viktig å få fram at du har selvtillit, men samtidig "ødelegge" hele historien med å være selvironisk - slik at du ikke virker for kjepphøy. Om du føler at dette ikke er ei jente du vil bli romantisk med, bør du holde ut litt videre (det er jo god trening på jentefronten, men ikke minst: hun kan bli en god venninne (og muligens er bestevenninna hennes kvinnen i ditt liv)). Du kan f.eks. si noe a la: "Jeg fikk en melding rett før jeg møtte deg, og jeg må dessverre dra om en halvtime... " Det kan holde å si bare det, men om du vil berolige jenta, kan du slenge på litt mer "Fadern/en god kamerat overvurderte sine egne krefter, og trenger hjelp til å bære inn xxx" "Hadde visst tatt med meg en gjenstand fra jobben som trengs.." Så tusler dere rundt den neste halvtimen, og fortsetter som tidligere, før du sier at du må dra og gir henne en klem. Om du derimot liker henne, kan du - i det du går forbi en koselig kafé - spørre om hun vil være med inn på en kopp kakao. (Dette er selvfølgelig basert på egne erfaringer, men har virket meget godt for meg. Du er jo mest sannsynlig skeptisk til meg, men jeg dater ikke jenter jeg ikke er seriøse med (og det har forsåvidt blitt forhold av alle jentene jeg har vært på date med).) 1
Gjest fireflies Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 Spennenede Oppdater oss på hvordan det gikk når du har vært på daten, da!
straamann Skrevet 23. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. april 2011 takk for fine svar En ting jeg spesielt er usikker på, er dette med berøring/klem. jeg er ikke naturlig en person som gir klemmer i øst og vest, men er det sånn at dette er obligatorisk når man hilser på jenten første gang? Om hun tar initativ er det greit nok, men spolerer jeg hele daten dersom ikke det blir til at vi klemmer når vi treffes? Blir det ikke litt kleint med bare et hei, og litt vel formelt med et håndtrykk?
Gjest fireflies Skrevet 23. april 2011 #7 Skrevet 23. april 2011 Jeg syns det er på sin plass å gi henne en klem når dere møtes og når dere skilles, rett og slett kun av ren høflighet. Dessuten letter det nok også litt på trykket.
Gjest Katten. Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Håndtrykk er en big no-no. Som sagt, er du komfortabel med deg: klem henne. Hvis ikke, ikke klem henne! Det er ikke viktig om du klemmer henne eller ikke, men hvorvidt du er komfortabel med hva du gjør. Jeg ville klemt henne, da jeg er en veldig "touchy" person, i tilleg til at jeg vet hvor mye positivt det gir.
straamann Skrevet 24. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. april 2011 En annen ting jeg har tenkt på, er temaet forventning. Jeg føler som sagt at jeg har fått god kontakt med jenta når vi chatter, og at hun virker veldig interessert i meg. Hun har spurt mye om min personlighet og interesser, og jeg har svart så ærlig jeg klarer. Uten å fortelle mer enn hun spør om selvsagt... Siden hun vet såpass mye om meg, er jeg redd for at hun før daten har laget seg et "drømmebilde" av meg som jeg ikke skal klare å leve opp til IRL. Når jenta før daten forventer at jeg skal være hennes drømmemann, frykter jeg sjansen for at det ikke klikker mellom oss øker. Fallhøyden blir så stor. De beste øyeblikkene i livet kommer sjelden når vi forventer dem. Hva tenker dere?
Nessy Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Derfor det er best å treffe hverandre fort og ikke pøse på med informasjon om hverandre før en møtes
Gjest fireflies Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Litt enig med Nessy, men samtidig... Så lenge du ikke lyver til henne over msn når du forteller om deg selv, så er det jo ikke noe å frykte? Liker hun det hun hører på msn, så liker hun det jo IRL også. Eller er det utseendet du sikter til?
straamann Skrevet 24. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 24. april 2011 Litt enig med Nessy, men samtidig... Så lenge du ikke lyver til henne over msn når du forteller om deg selv, så er det jo ikke noe å frykte? Liker hun det hun hører på msn, så liker hun det jo IRL også. Eller er det utseendet du sikter til? Nei, jeg er ikke bekymret for at hun ikke vil like utseendet mitt. Jeg ser meg selv som en pen og attraktiv mann, og hun har da også sett en del bilder av meg, som jeg føler er ærlige. Og jeg har jo ikke løyet for henne om noe på MSN. Men jeg tenker at selv om hun liker meg når vi treffes, så har vi kanskje ødelagt noe av magien og nysgjerrigheten på den andre ved å være så åpne på chat? Men samtidig, det er jo noe helt annet å møte en person IRL, så jeg vil tro det ligger nok spenning i lufta. Oppsummert; jeg håper ikke hun har for store forventninger til hvordan jeg skal være; da vil jo ethvert avvik fra den forhåndsbestemte "malen" hennes være en feil, en turn-off.
MissStiles Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Det er jo bra at hun har spurt mange spørmsål om deg. Da viser hun at hun er interessert. Ikke klem henne om det ikke føles naturlig for deg. Jeg er ikke et typsik klemme menneske. Men greit å håndhilse når man treffes for første gang. Hvis man ikke gir en klem. Alle har nok forventninger før første date. Men det er normalt, vil jeg si. Man lager seg jo et bilde av den man snakker med. Også ser man når man møtes om det er bra eller ikke. Lykke til!!
Gjest fireflies Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Jeg skjønner hva du mener, men om du ikke skulle passe inn i den forhåndsbestemte malen hennes, så trenger det likevel ikke å være turn off. Kanskje det heller ville vært en positivt overraskelse. Hvem vet?
Bankai L Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 Syntes du skal ha mest fokus på å ha det gøy eg og ta tingene som de kommer. Når du møter hun gir du hun en god klem. Når du får muligheten så gir du henne noen "uksyldige" berøringer. Feks hvis dere står i et kryss og skal gå en av veiene kan du lede henne forsiktig i riktig retning .
straamann Skrevet 25. april 2011 Forfatter #16 Skrevet 25. april 2011 Da var daten overstått Det var ikke noe å grue seg for, og det jeg var usikker på med klem og sånt gikk smertefritt. Vi møttes i en park, satt og snakket tre kvarter og det var god stemning. Men jeg følte ikke det "klikket" verken for meg eller henne. Til slutt gikk en liten spasertur , og da følte jeg stemningen dalte ganske fort. Det ble et par pauser i samtalen, som jeg opplevde at hun ikke var komfortabel med. Da spurte hun om jeg hadde videre planer for dagen, og jeg sa som sant var at jeg hadde et møte om en times tid. Bussen hennes gikk kun en gang i timen, så hun sa det passet fint å dra nå. Vi skiltes med en klem, og det var det. Siden jeg ikke har vært på date før, er jeg usikker på hvordan det egentlig gikk. Er det normalt at første daten bare er kort møte på en time, og at man ikke umiddelbart avtaler å treffes videre? Eller er det slik at når følelsene ikke renner over ved første møte, så er det best å kutte dette ut? Bør jeg sende henne en sms og si at det var hyggelig å treffe henne etc.. eller bør jeg holde meg unna?
Gjest Katten. Skrevet 25. april 2011 #17 Skrevet 25. april 2011 Skader aldri å ordne flere møter slik at dere blir komfortable med hverandre, og det er ikke alltid at det blir kjærlighet ved første blikk
Gjest fireflies Skrevet 25. april 2011 #18 Skrevet 25. april 2011 Er du interessert i å møte henne på denne måten igjen, eller tenker du at det ikke er verdt et nytt forsøk? Jeg syns ikke det er så rart at det blir litt klein stemning første gang man møtes, men jeg tenker som så at man som oftest merker om det kunne hatt et videre potensiale eller ei. En sms hadde ikke vært så dumt uansett, da. Om enn ikke for noe annet, så i hvertfall for høflighetens skyld. Levde hun opp til forventningene dine foresten?
MissStiles Skrevet 25. april 2011 #19 Skrevet 25. april 2011 Bør jeg sende henne en sms og si at det var hyggelig å treffe henne etc.. eller bør jeg holde meg unna? Ja ikke noe galt i å takke for en hyggelig date. Eller si at det var hyggelig å treffe henne. Men spørsmålet er jo om du kunne tenke deg å møte henne igjen eller ikke?
straamann Skrevet 25. april 2011 Forfatter #20 Skrevet 25. april 2011 Jeg sendte henne en hyggelig SMS etterpå, og vi har snakket litt på MSN også. Det første som slo meg når vi møttes var at hun så annerledes ut enn det jeg hadde forestillt meg ut fra bildene; høyere, annen hårfarge og slikt. Jeg følte hun snakket litt mye om seg selv, og fulgte lite opp på "trådene" jeg gav henne. I tillegg ble hun veldig urolig når det ble små pauser i samtalen. Fikk ikke fikk helt god-følelsen i dag, men det kan også ha noe med at både jeg og henne har bygd opp ganske store forventninger på forhånd. Hun fortalte meg at hun hadde opplevd møtet vårt som litt pinlig. Jeg følte ikke det var pinlig, men uvant, og jeg ble også utilpass når hun var utilpass. Så om det blir noe mer... jeg vet ikke. Hun var en flott jente, og kanskje det bare var litt startvansker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå