AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Har trent jevnlig før, men ikke de siste 18 mnd. Har for 3 mnd siden operert menisken i det ene kneet. Operasjonen var vellykket, men sliter med betennelse i kneet etter overbelastning etter operasjonen. Synes det er vanskelig å finne treningsformer som kan hjelpe meg å gå ned noen kilo før sommeren, når kneet er så kranglete.. Er vanskelig å sykle, gå fort/jogge/gå oppoverbakker og trapper, samt å ta knebøy og utfall. Før trente jeg på treningssenter, og da brukte jeg ofte apparat som gikk på lårmuskulaturen, det apparatet der man sitter og skyver fra med beina, samt mye tredemøllejogging og sykling på ergometersykkel.. Noen forslag til hvordan jeg kan forbrenne kalorier uten å belaste det allerede overbelastede kneet mitt for mye? Blir i utgangspunktet bare hjemmetrening som er aktuelt nå for tiden..
Gjest made4u Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Etter mine to kneoperasjoner, alpintskade, gikk jeg til fysioterapaut og fikk tilrettelagt opptrening der. Denne startet på ergometersykkel da dette er den letteste belastningen for kneet, og siden kunne jeg belaste dette mer og mer. Har du ikke fått fysioterapaut du? Tror i så fall det er best å forhøre seg med han/henne for veiledning for hva du kan og ikke kan gjøre, kjenner jo ikke din skade jeg eller noen her. Uansett lytt til din egen kropp (kneet) og ikke gjør noe som gjør vondt verre. Tror svømming, sykling etc. er det minst belastende i så måte. Og hva gjelder å gå trapper og bakker etc, så er det større belastning for et kne å gå nedover enn oppover. Kanskje bør du vise slike hensyn og velge aktiviteter som belaster minst mulig og gir jevne bevegelser heller enn harde støt. F.eks. er det å starte en bevegelse eller stoppe en bevegelse hardt for et kne, således også å skifte retning raskt m.m. Men en fysioterapaut eller lege som kjenner hva ditt kne kan tåle kan nok svare bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå