AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Når jeg går tur i nabolaget går jeg ofte (daglig) forbi et hus der det så godt som alltid står en hund ute i bånd. Den har nok ikke noe vondt av å stå ute, men jeg er litt bekymret pga mønsteret jeg ser. Det er en vennlig hund som ser ut som en blanding av golden retriever og kanskje labrador, og jeg pleier å hilse på den når jeg går forbi. - Hunden står der alltid, uansett når tid på døgnet jeg går tur. - Det ligger alltid masse avføring rundt den og det er tydelig at masse av det har ligget der lenge. - Hunden ligger på støpt betong. - Pelsen kjennes alltid skitten og flokete ut, og den lukter vondt. En gang var eieren ute da jeg stoppet for å hilse på hunden og jeg slo av en prat. Jeg sa at jeg ofte går tur i området og at jeg gjerne kunne ta hunden med på tur om han ville. Eieren virket motvillig og sa at hunden gikk dårlig i bånd og stakk bare av om den var løs. Dessuten visste han ikke hvor båndet var. Jeg er usikker på om han bare syntes jeg var plagsom og at han ville bli kvitt meg, eller om han aldri går tur med hunden (som jeg fikk inntrykk av). Hunden virker trygg og glad, så jeg tror ikke noen er direkte slemme med den. Men jeg lurer på om den ikke får det den trenger av stell og mosjon. Leser jeg for mye inn i dette? Burde jeg passe mine egne saker? Eller gjør jeg rett i å være bekymret? Og er det eventuelt noe jeg kan gjøre? Jeg har ikke lyst til å ta kontakt med eieren igjen, for han var ganske avvisende da jeg snakket med han.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 Ring Mattilsynet og spørr om det er noe de kan gjøre med saken. (Evt. dyrebeskyttelsen) Det kan umulig være bra for en hund å stå ute i bånd døgnet rundt. Trist at enkelte ikke tar bedre vare på dyrene sine. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #3 Skrevet 23. april 2011 Dyrebeskyttelsen tar seg nok en tur for å sjekke det ut tror jeg. Hørt om folk som har hatt besøk av dem før jeg. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Dyrebeskyttelsen er en ideell, frivillig organisasjon, - og har ingen (abolutt ingen) myndighet til hverken å "ta" et dyr eller å mot eiers vilje gå inn på privat grunn (hus o.l.). Mattilsynet er den korrekte instansen å henvende seg til, alternativt ringer du politiet og spør om råd (men du får nok ikke noen prioritet nå i påsken med mindre det står om livet.... ). 3
Periwinkle Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 Hvor sånn ca i landet bor du? Det er startet opp SPCA Norge (ala dyrepoliti i USA og Storbritannia) Hva de kan gjøre, og hvilken myndighet de har vet jeg ikke, men om det likner på noe som i USA og Storbritannia vil nok de enklere kunne få kontakt med politiet om de ønsker å ta fra noen et dyr. I andre land har iallefall dyrepolitiet et så tett samarbeid med vanlig politi at det går rimelig kjapt i svingene hvis det skulle være virkelig fare for dyret. Her kan du lese mer om SPCA Norge, samt levere bekymringsmelding om du føler for det:) http://www.spca-norge.no/hXGXAng7vQX,.25.idium
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. april 2011 #6 Skrevet 23. april 2011 Hmm, jeg syns alle punktene dine er litt "svake" for at man skal kunne trekke en beslutning om hvorvidt denne hunden har det bra. Det skal sies at ingen hund har det dårlig av å stå ute i bånd, men hunden har jo også godt av å være sosial og inne sammen med eier. Og hunden har heller ikke vondt av å ligge på betong for en kort stund, men over tid er vel det kanskje ikke helt ideelt. På samme måte som at det er vanlig at litt hundebæsj ligger der hunden gjør fra seg, men man som eier bruker da å plukke opp sånn at ikke hunden skal gå å puste det i seg. Det med at hunden ikke kan gå i bånd, det er helt OK. Båndtrening er vanskelig og det er ikke alle hunder som kan det. Dessuten så er det ikke sikkert at hundeeier tenkte at du kunne håndtere hunden hvis den drar mye i båndet og den er sterk. Eller så er eier bare ikke interessert i at andre skal gå tur med hunden, det er greit det. Men, det med pelsen bekymrer meg litt mer. Det at den ser skitten ut betyr ikke så mye, de fleste hunder ruller seg i gjørme og gress daglig. Men hvis den har betydelige floker og lukter vondt, det kan være en indikator på at pelsstell og generelt stell ikke bli opprettholdt og at eier kanskje er litt slapp på det området. Hvis hunden ikke er en gatehund, men ser ut som en gatehund, da føler jeg at det er grunn til bekymring. Jeg syns kanskje at du bør snakke med eier først om saken, da alt dette kan være helt normale tilfeller som ser grusomme ut for deg. Og hvis du ikke kommer noe nærmere eller føler at alt er som det skal, så kan du ringe Mattilsynet eller Dyrebeskyttelsen.
Gjest Lille-pus Skrevet 23. april 2011 #7 Skrevet 23. april 2011 Dyrebeskyttelsen er en ideell, frivillig organisasjon, - og har ingen (abolutt ingen) myndighet til hverken å "ta" et dyr eller å mot eiers vilje gå inn på privat grunn (hus o.l.). Mattilsynet er den korrekte instansen å henvende seg til, alternativt ringer du politiet og spør om råd (men du får nok ikke noen prioritet nå i påsken med mindre det står om livet.... ). Hvor sånn ca i landet bor du? Det er startet opp SPCA Norge (ala dyrepoliti i USA og Storbritannia) Hva de kan gjøre, og hvilken myndighet de har vet jeg ikke, men om det likner på noe som i USA og Storbritannia vil nok de enklere kunne få kontakt med politiet om de ønsker å ta fra noen et dyr. I andre land har iallefall dyrepolitiet et så tett samarbeid med vanlig politi at det går rimelig kjapt i svingene hvis det skulle være virkelig fare for dyret. Her kan du lese mer om SPCA Norge, samt levere bekymringsmelding om du føler for det:) http://www.spca-norge.no/hXGXAng7vQX,.25.idium De aller fleste lokallag av begge de nevnte organisasjonene, og tilsvarende organisasjoner landet rundt, har et godt (til dels meget godt) samarbeid med politi, Mattilsyn (og Dyrevernnemda som er organisert under Mattilsynet). Dette er kontakt basert på seriøsitet opparbeidet over tid. Den kommer desverre ikke helt automatisk enten man ringer under det ene "flagget" eller det andre Men, alle organiasjonene er frivillige, og ingen av dem har politimyndighet.
Aurora M. Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 T.S Utfra det du forteller så synes jeg ikke det høres ut som denne hunden har det bra. Hvis du kontakter Dyrebeskyttelsen lokalt der du bor, vil de sjekke forholdene, og event. kontakte Mattisynet. Som Lille-pus sier, så har de ofte et godt samarbeide, og det er gjerne litt mer "tyngde" bak en bekymringsmelding fra en sånn organisasjon enn det er fra en enkeltperson. Takk for at du bryr deg! 2
pantora Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Det høres ikke helt bra ut! Som nevnt, kontakt noen som kan hjelpe.. Er den ugreid og har floker, kan det være veldig ubehagelig for den! Og at den ligger på betong er IKKE bra for den!
Gjest fireflies Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Hmm, jeg syns alle punktene dine er litt "svake" for at man skal kunne trekke en beslutning om hvorvidt denne hunden har det bra. Hvordan kan du si det? En hund som mer eller mindre tydeligvis bor på et betonggulv omringet av sin egen avføring, kan vel umulig ha det bra. TS, ring dyrevernet! 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Hvordan kan du si det? En hund som mer eller mindre tydeligvis bor på et betonggulv omringet av sin egen avføring, kan vel umulig ha det bra. TS, ring dyrevernet! Hvis du leser resten av mitt innlegg også, så ser du at jeg er enig i at det er mistenksomt. Og at jeg oppfordrer TS til å gjøre noe med saken.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. april 2011 #12 Skrevet 24. april 2011 (endret) Som Lille-Pus prøver å si her. Det er MATTILSYNET som må kontaktes. Man er pliktig til å kontakte MATTILSYNET om man mistenker omsorgsvikt for et dyr. De er også pålagt å følge opp alle henvendelser de får. Om de så kommer fra en annonym privatperson, eller Dyrebeskyttelsen. http://www.mattilsynet.no/ Endret 24. april 2011 av Belle Gunnes 1
Gjest fireflies Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Hvis du leser resten av mitt innlegg også, så ser du at jeg er enig i at det er mistenksomt. Og at jeg oppfordrer TS til å gjøre noe med saken. Ja...? Likevel velger du å begynne innlegget ditt med å si noe sånt...?
Tears.of.the.Sun Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Ja...? Likevel velger du å begynne innlegget ditt med å si noe sånt...? ... Ja? Hva er problemet? Jeg starter innlegget med å si det pga. at alle de punktene hun viser til kunne vært unnskyldt hvis det gjaldt èn gang eller et av punktene. Hvis hunden f.eks. hadde stått ute i bånd lenge èn dag, eller hvis den hadde ligget på betongen en bitteliten stund, men det gjorde den ikke, og det utdypte jeg videre.
Gjest fireflies Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 ... Ja? Hva er problemet? Jeg starter innlegget med å si det pga. at alle de punktene hun viser til kunne vært unnskyldt hvis det gjaldt èn gang eller et av punktene. Hvis hunden f.eks. hadde stått ute i bånd lenge èn dag, eller hvis den hadde ligget på betongen en bitteliten stund, men det gjorde den ikke, og det utdypte jeg videre. Nemlig. Hun skrev jo nettopp det veldig tydelig i innlegget sitt, at dette var et mønster som gjentok seg gang på gang, hver gang hun gikk forbi. Derfor reagerte jeg på at du valgte å starte innlegget ditt med å skrive at alle punktene var litt for svake til at man skulle kunne trekke en beslutning om hvorvidt hunden hadde det bra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå