AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Hei! Om litt skal vi flytte med våre to katter. Den ene er to år, den andre ett. Hunnkatten er sterilisert og hannkatten kastrert. Vi flytter noen timer vekk fra her vi bor nå. Jeg lurer på noen ting ettersom jeg ikke har flyttet med pusene på flyttelasset før.. Jeg vet at man gjerne skal holde de inne i 2-4 uker, eller mer, før de får gå ut på egenhånd. Mine katter er vant til å gå inn og ut som de vil omtrent, og jeg vet at jeg vil få store problemer med å holde de inne så lenge.. Om jeg kjøper sele/bånd til pus, og har det på slik at jeg kan passe på pus - kan jeg ikke da ta de med ut, enten en og en, eller sammen, litt hver dag - slik at de blir vant til uteomgivelsene når de er trygge inne? Jeg vet ikke, men jeg tenker at de heller vil stikke av om de føler seg "fanget" inne og endelig får springe fritt, i forhold til at de gradvis blir kjent ute sammen med eier først, så alene.. Har dere noen andre tips eller råd iht flytting med pusene? Vi kommer til å ta de med på siste flyttelass slik at det meste er på plass når de kommer til sitt nye hjem. Vil at det skal gå så rolig som mulig for seg, slik at de blir trygg og føler seg hjemme raskt. Takker på forhånd for svar
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Hvordan er det i området dere flytter til? Når vi flyttet til et avsideliggende sted med en del skog bak huset, var det ikke noe problem å slippe begge kattene ut allerede første dagen. De er ganske flinke til å finne hjem igjen, og når de er på et ukjent sted holder de seg som regel ganske nært folka sine. Det er min erfaring hvertfall.
Gjest Raindrops Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Jeg flyttet med mine på landet, med masse skog og enger rundt huset. Da slapp jeg dem ut etter 3-4 dager tror jeg, ulig det var allerede andre dagen. Synes 2-4 uker høres mye ut, men det kommer nok an på hvor du flytter også. Jeg gikk egentlig bare ut i fra at kattene mine ville holde seg der jeg og maten var, og det fungerte forsåvidt :gjeiper:
Plutseliten Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 (endret) Det er et rolig boligfelt, lite trafikk - men ikke noe skog og øde i den forstand. De er vant til litt mer plass i mellom husene og mer hage, men det er jo masse og utforske dit de skal også. Er glad for at det er såpass rolig og stille der, samt lite trafikk - da vil jeg tro de vil føle seg trygg raskere.. Jeg håper jo at det er sånn de vil reagere, at de holder seg nærme oss og finner hjem igjen.. TS - kom borti anonym-knappen i stad, men trenger ikke være anonym akkurat Endret 22. april 2011 av Plutseliten
Plutseliten Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Jeg flyttet med mine på landet, med masse skog og enger rundt huset. Da slapp jeg dem ut etter 3-4 dager tror jeg, ulig det var allerede andre dagen. Synes 2-4 uker høres mye ut, men det kommer nok an på hvor du flytter også. Jeg gikk egentlig bare ut i fra at kattene mine ville holde seg der jeg og maten var, og det fungerte forsåvidt :gjeiper: Jeg også føler egentlig at kattene vil holde seg rundt der jeg og maten er, de er veldig hjemmekjære og mammadalter, og siden de er sammen (og er mor & sønn) håper jeg jo at det også vil hindre de fra å stikke av..
fruBeist Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Vi flytta med en 8 år gammel katt i fjor sommer. Da hadde han vert innepus i et års tid. Før det var han mye ute. Vi slapp han ut etter ca ei uke, og det gikk flott det. Tror kanskje det er en viss forskjell på å flytte med katten, og at katten flytter til en annen familie. Flytter man med katten er det jo kjente ting med kjente lukter i det nye hjemmet. Flytter pus til en ny famlilie er jo alt nytt. Og dermed kanskje holdes inne lenger. Bare en teori.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 Når pusene og dere kommer til ny-huset så er jo mange av de kjente tingene (for pusene) alt på plass. Riktignok på litt andre plasser enn de er vant til, men de tingene lukter kjent (og "hjemme"). tror jeg ville prøvd med å se hvor lang tid de brukte på å utforske det nye huset helt, og når de er ferdige med det så starer nok "de høflige anmodninger" om å "få opp den pokkers døra ! " Når den dagen kommer, så gå ut sammen med dem, rusle rundt i hagen sammen med dem, sett deg på trappa, la døren stå åpen (da kan de raskt stikke inn om noe er skummelt ute) og prøv å holde et lite øye med dem En katt er ingen matathonløper, så er noe skummelt pleier de å gjemme seg i rimelig nærhet av det stedet de er på når det skumle starter, - i motsetning til en "standard hund" som er en marathonløper og reagerer litt annerledes i en skremmende situasjon). Det kan fort gå godt Gratulerer med nytt hus
Plutseliten Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 Takk for svar, Lille-pus Det kommer helt sikkert til å gå bedre enn jeg er redd for..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå