Gå til innhold

2,5 åring i svømmehall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi skal på hotell, hvor det er svømmebasseng. Tror ikke det er plaskebasseng der.

Hva gjør man med en 2,5 åring som aldri har vært i basseng før?

Bruker man redningsvest eller hva?

Er det vanlig å ha badebukse utenpå badebleia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er plaskabsseng, må han være i dine armer, eller en annens voksen, hele tiden.

Hvis det finnes "pølser" der, kan man bruke de som flytehjelp. Andre ting også - baller, matter etc er eventuyell flytehjelp, IKKE redningsting. redningsvest er ikke bregnet på å kose seg i bassenget med.

Badebleie holder - trenger ikke badebukse i tillegg.

Skrevet

Er det ikke vanlig med baderinger og armeringer?

Må likevel holdes av en voksen HELE TIDEN. En to-treåring som ikke er vant til basseng, kan ikke holde seg selv flytende med denslags leketøy. Må aldri la en unge være uten holding og oppsyn - de er avhengig av at en voksen holder/passer på.

Skrevet

Må likevel holdes av en voksen HELE TIDEN. En to-treåring som ikke er vant til basseng, kan ikke holde seg selv flytende med denslags leketøy. Må aldri la en unge være uten holding og oppsyn - de er avhengig av at en voksen holder/passer på.

Ja, det tenker jeg også. Men det er kanskje gøy med et eller annet å ha i tillegg. Armringer eller noe som barnet kan sitte på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker veldig udigg om ungen skal bade, pisse og drite i vannet. My thoughts.

• Liker 3
Skrevet

Vår to-åring elsker svømmebasseng! Han bruker badebukse (sånn spesial som er tett rundt bena), men badebleie kan fint brukes alene. Og han har alltid på armringer - pass på at du får sånne som er trekantet og har en side det ikke er luft inni! Hvis det er luft hele veien rundt blir armene stående rett ut til hver side noe som er lite gunstig...

En av oss er alltid sammen med gutten og han storkoser seg! Han hopper alt fra kanten alene :) (vi står ALLTID der og hjelper han opp til overflaten).

Han liker ikke å sitte på ting (er ustabilt og føles utrygt) eller ha annen flytehjelp (redningsvest og flytehjelp for svømmetrening setter deg i liggende posisjon i vannet)

Pass på å ta det pent og rolig så ungene er bekvem og føler seg trygg!

Skrevet

Må ha baderinger på armene, selv om han blir holdt hele tiden.. Har jobba som badevakt og man kan (og burde ikke) være for forsiktig! Og badebleie er et must..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke redningsvest??? Vi har brukt dette på min unge, som da var litt yngre. Og vi var alltid samtidig i bassenget/vannet....

Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke redningsvest??? Vi har brukt dette på min unge, som da var litt yngre. Og vi var alltid samtidig i bassenget/vannet....

Fordi redningsvest ikke er et leketøy! Den er designet for at den som har den på og faller i vannet skal snus på rygg og kunne holde seg flytende til man blir plukket opp. IKKE for å lære å svømme eller plaske i basseng.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg synes det virker veldig udigg om ungen skal bade, pisse og drite i vannet. My thoughts.

Du vet at unger ikke gjør det?

Det finnes det bleier som kan brukes i vannet slik at ingenting kommer i nærheten av deg engang.

Hadde ungene driti og pissa i vannet, så hadde det jo ikke sett ut når det er babysvømming...

Skrevet

Som gjesten over skreiv, er redningsvest nettopp det - redningsvest, ikkje badevest. Med ein redningsvest blir du snudd over på ryggen - ikkje akkurat praktisk å bade i.

Dessutan er redningsvestar neppe særleg reine. Dei fleste svømmehallar har eigne armeringar o.l til utlån.

Foreldre må halde på ikkje-svømmedyktige barn heile tida i (dype) basseng - ein voksen pr unge. Greit å ha på eit par armeringar for sikkerheits skuld, det finnes som regel til utlån. Mange stader er det ikkje lov å ta med seg flyteutstyr av hygieniske årsakar. Korleis nokon fekk lov til å ta med ein redningsvest i eit basseng, finn eg veldig merkeleg... Jo meir drit me drar med oss i basseng, jo meir må bassenga klorast, noko som ikkje er bra for huden.

Ang tiss/bæsj, så stengast basseng for rensing viss nokon har bæsja i vatnet. Tissing er uungåeleg slike stader (ikkje berre babyar som tissar...), og ein av grunnane til kloring og renseanlegg...

Skrevet

Det er forskjell på oppsyn og å holde i noen hele tiden. Jeg er fullstendig uenig i at man må holde i barnet hele tiden... Man trenger ikke å ha panikkangst fordi det er et lite barn som ikke er vant med basseng. Det kan jo hende at barnet finner seg godt til rette i vannet. Det er klart at uavbrutt oppsyn er høyst nødvendig, men å ikke slippe taket i barnet blir feil. Armringer rekker godt til å holde en to-tre åring flytende.

Skrevet

Det er etter min mening unødvendig å holde fast i ungen hele tiden. Hele tiden være klar og innen rekkevidde av barnet, ja, men de må jo få prøve å plaske litt selv også (hvis de har på flyteringer eller noe som holder dem oppe, selvsagt). Vår datter på snart 2 år har bare badet i svømmebasseng to ganger. Da holdt vi henne stort sett, men da vi fikk tak i flyteringer, fikk hun plaske litt med dem mens vi var helt i nærheten og så på henne hele tiden.

Enig i at redningsvest ikke bør brukes, det er jo ikke mulig å lære å svømme eller kjenne hvordan vannet bærer en med en slik.

Skrevet

Vår to-åring elsker svømmebasseng! Han bruker badebukse (sånn spesial som er tett rundt bena), men badebleie kan fint brukes alene. Og han har alltid på armringer - pass på at du får sånne som er trekantet og har en side det ikke er luft inni! Hvis det er luft hele veien rundt blir armene stående rett ut til hver side noe som er lite gunstig...

En av oss er alltid sammen med gutten og han storkoser seg! Han hopper alt fra kanten alene :) (vi står ALLTID der og hjelper han opp til overflaten).

Han liker ikke å sitte på ting (er ustabilt og føles utrygt) eller ha annen flytehjelp (redningsvest og flytehjelp for svømmetrening setter deg i liggende posisjon i vannet)

Pass på å ta det pent og rolig så ungene er bekvem og føler seg trygg!

Skjønte ikke helt det med armringene kan noen vise med bilde?

Skrevet

Skjønte ikke helt det med armringene kan noen vise med bilde?

Fant ikke noe bilde, men jeg kan forklare. I stede for armringer som blåses opp rundt det hele og blir som en liten badering, kan du få armringer som bare blåses opp på to kanter. Den tredje kanten blir værende helt flat. Denne skal barnet ha inn mot kroppen, for å kunne lee godt på armene sine.

Skrevet

Fant ikke noe bilde, men jeg kan forklare. I stede for armringer som blåses opp rundt det hele og blir som en liten badering, kan du få armringer som bare blåses opp på to kanter. Den tredje kanten blir værende helt flat. Denne skal barnet ha inn mot kroppen, for å kunne lee godt på armene sine.

Å tusen takk. Husker da jeg var barn det ble veldig skvist rundt armer, noe som var ubehaglig. Hørtes veldig smart ut men sitter de fast på armene? Særlig nederste link så litt løse ut..

Fant bilder tror jeg

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.gbsports.co.uk/acatalog/bema_arm_bands.jpg&imgrefurl=http://www.gbsports.co.uk/cgi-bin/ss000001.pl%3FPRODREF%3D27%26NOLOGIN%3D1&usg=__qVmuucUBN8kawfhHO99HJDV1tHw=&h=160&w=165&sz=22&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=vERcfsLI5EHHsM:&tbnh=128&tbnw=132&ei=fOqyTZuXN4-gOv62-YYJ&prev=/search%3Fq%3Dswimming%2Barm%2Brings%26um%3D1%26hl%3Den%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:no:IE-SearchBox%26biw%3D1291%26bih%3D560%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=595&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=40&ty=59

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.mikes-diving.co.uk/ekmps/shops/mikesdiving/images/spdeluxearm.jpg&imgrefurl=http://www.priceninja.com/floats--inflatables-79801-c.asp%3Flayout%3Dlist%26page_num_standard%3D6&usg=__1nyes6sclIX0yGXlHb9zfizUUjo=&h=340&w=340&sz=103&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=AUG3999lDTNl4M:&tbnh=140&tbnw=140&ei=fOqyTZuXN4-gOv62-YYJ&prev=/search%3Fq%3Dswimming%2Barm%2Brings%26um%3D1%26hl%3Den%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:no:IE-SearchBox%26biw%3D1291%26bih%3D560%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=331&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=106&ty=66

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.blueribandpools.co.uk/shop/uploadfolder/arm%2520bands.jpg&imgrefurl=http://www.blueribandpools.co.uk/shop/product.asp%3Flid%3D3%26scattitle%3DInflatables%26cat%3D38&usg=__Gcg6DQ-qpoANWc3zJ2XdI9bigIQ=&h=244&w=244&sz=14&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=DoInflsbX2YsgM:&tbnh=140&tbnw=140&ei=fOqyTZuXN4-gOv62-YYJ&prev=/search%3Fq%3Dswimming%2Barm%2Brings%26um%3D1%26hl%3Den%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:no:IE-SearchBox%26biw%3D1291%26bih%3D560%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=302&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:6,s:0&tx=64&ty=51

Skrevet

Hvis du skal finne et badebasseng hvor ungene ikke tisser i bassenget skal du lete VELDIG lenge er jeg redd, det er jo en grunn til at svømmehallene er så sterkt kloret. Badebuksa holder på bæsjen, og det er uansett veldig sjelden at ungene bæsjer så lenge de er i vannet.

Vår gutt lærte bevege seg med svømmering på babysvømming da han var 6 måneder, så at man skal tviholde på en toåring ser jeg ikke helt vitsen med. Ihvertfall ikke hvis hun viser at hun er komfortabel med vannet. Men man følger selvsagt godt med, og står klar hele tiden.

Skrevet

Jeg har vært svømmelærer tidligere, og å holde på noen hele tiden synes jeg bare er tull. Da får jo ikke barnet lært å bli trygg i vannet.

Anbefaler på det sterkete armringer, slike trekantede som blir nevnt over, og oppsyn hele tiden. Men, tvilhoder dere barnet inntil kroppen, så får det jo ingen opplevelse av hvordan vannet virker. Dere kan godt veksle mellom å holde og ikke gjøre det, det kan jo bli litt slitsomt å være lenge i vannet.

En siste ting, som er ganske viktig, for at barnet skal føle seg trygt i vannet, det er å ikke vise eventuell redsel som du som voksen har. Jeg anbefaler å ikke fortelle barnet hele tiden hvor farlig det er, og la barnet prøve seg. Det er kanskje ikke det mest delikate, men å svelge litt vann er ikke farlig. Det skal veldig mye til før man får det i lungene ved et bittelite dykk, eller hopp fra kanten...

Kos dere masse i bassenget!! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange veldig gode svar på mine spørsmål! Er veldig takknemmelig!

Vi kommer til å gå for armringer (hvor får man kjøpt?).

Kommer også til å satse på å holde ham, men la han også få prøve seg litt på egenhånd. Er jo sånn han lærer - men selvsagt hele tiden under oppsyn :-)

Et annet spørsmål:

Bruker de små barna badesko i svømmehallen slik at de ikke skal skli i garderoben osv? Eller er det nok bare å fortelle han at han ikke må løpe?

Vennlig hilsen TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...