Gå til innhold

Er dette en grei kostholdsplan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dårlig på mat å sånn, så det hadde vært fint om noen kunne si om jeg spiser lite/mye/feil. Iallefall viss det er helt på styr :goodbye: det er litt lite variert på frokost og kvelds og lunch spsielt. Men jeg vet ikke helt hva annet jeg kan putte inn der :sjenert:

Frokost: Corn Flakes med banan og hjemmelaget syltetøy og melk

Mellommåltid: Frukt. (Spiser mest eple, druer, melon, kiwi og bær)

Lunch: To grove brødskiver. Pålegg er stort sett ost, skinke eller leverpostei og jeg prøver å også å få med noen grønnsaker.

Middag: Jeg bor alene, så jeg tenkte å spise det samme to dager på rad, da slipper jeg kanskje å kaste så mye mat.

Mandag-tirsdag: Svinekjøttdeig+løk, pastasaus med masse grønnsaker og fullkornspasta

onsdag-torsdag: Poteter, kokte grønnsaker (gullerot, blomkål og brokkoli), fisk

fredag-lørdag: Kyllingkjøttdeig+løk krydret med basilikum og chillikrydder, friske grønnsaker (salat, paprika, agurk, sukkererter, rødløk)

Søndag: Eventuell restemiddag.

Mellommåltid: 1-2 knekkebrød

Kveldsmat: Yoghurt med havre og rosiner

Dette er altså for å gå opp i vekt:) I helgene blir det nok litt mer kos til kvelds enn yoghurt og rosiner da :fnise:

Noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Gjest Reproductivist
Skrevet

Frokost:

Cornflakes og syltetøy har nesten ikke næringsinnhold bortsett fra kaloriene.

Banan og melk er omtrent middels bra.

Mellommåltid:

Frukt er overvurdert, særlig de man får kjøpt i butikken fordi de har vokst rask (avlet for volum og smak) i jord utarmet for sporstoffer.

Lunch: Brød er ikke sunt, og er dyrt og plundrete hvis man veier over ca 60 kilo.

Middag: Næringsverdien på fersk frukt og grønnsaker går raskt ned når det lagres.

Mandag-tirsdag: Svinekjøttdeig+løk, pastasaus med masse grønnsaker og fullkornspasta

Fullkornspasta er veldig overprisa og grønnsakene har mista vitamininnhold hvis det er hermetiske i sausen.

onsdag-torsdag: Poteter, kokte grønnsaker (gullerot, blomkål og brokkoli), fisk

Å koke grønnsakene fjerner mye næriongstoffer, særlig vannløselige vitaminer hvis kokevannet kastes.

Gulrot har nesten null nytteverdi bortsett fra fargestoffet, A-vitamin og fiber.

fredag-lørdag: Kyllingkjøttdeig+løk krydret med basilikum og chillikrydder, friske grønnsaker (salat, paprika, agurk, sukkererter, rødløk)

Sterk chili ødelegger fordøyelsen av fet og proteinrik mat fordi den hindrer tarmen å senke farta på maten. (Vanligvis svak hvis det er ferdigkjøpt og laga i Norge.)

Mellommåltid: 1-2 knekkebrød

Ikke verdt tiden å spise de. Og man må bruke større andel pålegg og margarin enn brød så det blir mer usunt.

Kveldsmat: Yoghurt med havre og rosiner

Ikke sunt hvis den er sukret. Og selv da er det unyttig fordi nordmenn får stort sett i seg nok eller for mye melkeprodukter/kalk allerede.

Noen som har noen innspill?

Spis grønne erter til middag for vannløselig fiber, mange vitaminer og mineraler. Rimelig billig og enkelt med hermetiske. Veldig billig med tørka og kan la være å kaste vannet da så det blir sunnere. Spiser ofte bare erter på en dag(kokt i gammelt vann, med smør og kjøttbuljong oppi).

Tomatpure tilsatt i pastasausen eller lag selv for sterkere smak og sunnere. Jeg spiser et hel tomatpureglass til mellommåltid.

Spiser store havregyn (ikke som grøt) istedet for brød.

Grønne erter og lignende er så vidt jeg vet den eneste måten og få nok av den fleste mineraler, vitaminer og proteiner, iallefall uten kosttillskudd eller en ekstrem diett bestående av veldig dyr mat, komplisert tilberedning og innkjøp eller proplemer som dødelig/gjør deg rød som 1 KG tomatpure om dagen ville ha gjort.

Skrevet

Jeg syns at planen din høres veldig bra ut jeg, ts!!! ;)

Skrevet

Visste du at cornflakes gir høyere blodsukkerstigning enn sukker? Med andre ord kan du like godt spise rent sukker til frokost.....

Anbefaler deg å bytte ut cornflakesen med havregrøt(sammen med banan og melk). Enda kaloririkt, men mye næring - i motsetning til cornflakes.

Skrevet

Unnskyld at jeg ler, men synes første svaret der var litt drøøøyt :sjenert: og det kommer fra eks-anorektiker :gjeiper:

Hva med å bytte ut cornflakes med havregryn eller noe som ikke får blodsukkeret til å eksplodere? :) Syltetøyet vet jeg ikke siden det er hjemmelaget, er det lite sukker er det ikke så ille det altså. Jo mindre sukker jo bedre ;)

Banan og frukt er bra, spis gjerne mer! Kan godt ta med en neve nøtter også, da blir det eenda bedre..

Personlig tror jeg vi har det MYE Bedre uten kornprodukter så jeg holder meg unna. Vi har jo alle forskjellige syn og "prioriteringer", selv har jeg funnet ut at brød, pasta osv er bortkastet for meg da det er såå mye mer man kan spise ellers, i tillegg fungerer kroppen min MYE bedre uten :) Det er jo ikke sikkert du er sånn så da tenker jeg at grovt brød og knekkebrød er bra (de flinkeste baker selv), med rene pålegg og gjerne makrell i tomat osv hvis du liker. EGG foreksempel! Hvis man vil være "sunnest" som mulig er jo avocado kjempebra erstatning for smør..

Middagene dine ser bra ut, så lenge du holder deg til rene proteiner (ikke for mye pølser, ferdiglaget/halvfabrika osv), en god del grønnsaker, steker med olje osv er det mer enn bra nok :) Lag alt fra bunnen så vet du hva du får i deg.. Dropp sukker så langt det lar seg gjøre og hvis du ikke går opp i vekt hjelper det med litt nøtter, berike salaten/grønnsaker med god olje og ikke spise lettprodukter.

Som sagt, synes det ser bra ut jeg! Eneste minuset er cornflaksen, hva med å ha det som "helgekos"? :jepp:

Gjest Mynona83
Skrevet

Det første svaret du fikk kan du bare hoppe over!

Inspill - spis mer rent kjøtt, ikke så mye deig. Kjøp heller kyllingfilet enn kyllingkjøttdeig.

Matvarer som er bra å spise når man skal gå opp i vekt: avokado, nøtter, rosiner og makrell i tomat og annen fet fisk (kom plutselig ikke på noe mer.)

Gjest Blondie65
Skrevet

Istedenfor å lage NØYAKTIG det samme to dager på rad - hva med å bruke f.eks. svinekjøttet sammen med en annen saus og hvis det er pasta en dag så er det ris neste - etc. Det samme gjelder selvsagt alt annet.

Mange gode oppskrifter der du kan søke på ingrediensene du har finner du her:

Matprat - søkeord svinekjøtt

Matprat - søkeord fisk

Matprat - søkeord kyllingkjøttdeig

Gjør du det på denne måten blir det større sjanse for suksess - selv om du må ha samme "hovedingrediens" to dager på rad.

Gjest Mynona83
Skrevet

Og hvis du blir lei av mellommåltidene du har eller kveldskosen - hva med smoothie?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange flotte svar!

Det er ikke det at jeg lager samme middag to dager på rad, men heller det at det ofte blir to porsjoner/mer enn jeg klarer å spise. En kjøttdeig kan jeg jo alltids bare dele i to. Men det er ikke alle matretter det fungerer med, så i utgangspunktt tenker jeg at det er greit å lage omtrent det samme to dager på rad. Altså varme opp rester rett og slett.

Smoothie var jeg hekta på en god stund, men nå har jeg ikke lenger noe å lage smoothies av. Så jeg kan ikke ha med det i denne planen.

Kornprodukter er jeg ikke helt klar for å kutte ut enda, jeg må ta ett skritt av gangen. Først og fremst få inn matrutine.

Cornflaksen blir verre XDXD Jeg har vanskelig for å spise "fast føde" om morgenen, men også avhengig av å spise noe. Før gikk det greit med smoothies, men nå står jeg litt på bar bakke igjen. Havregryns grøt synes ikke smaker noesomhelst, og er dessuten tungt og varmt å spise til forkost. :sjenert:

Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for mange flotte svar!

Det er ikke det at jeg lager samme middag to dager på rad, men heller det at det ofte blir to porsjoner/mer enn jeg klarer å spise. En kjøttdeig kan jeg jo alltids bare dele i to. Men det er ikke alle matretter det fungerer med, så i utgangspunktt tenker jeg at det er greit å lage omtrent det samme to dager på rad. Altså varme opp rester rett og slett.

Smoothie var jeg hekta på en god stund, men nå har jeg ikke lenger noe å lage smoothies av. Så jeg kan ikke ha med det i denne planen.

Kornprodukter er jeg ikke helt klar for å kutte ut enda, jeg må ta ett skritt av gangen. Først og fremst få inn matrutine.

Cornflaksen blir verre XDXD Jeg har vanskelig for å spise "fast føde" om morgenen, men også avhengig av å spise noe. Før gikk det greit med smoothies, men nå står jeg litt på bar bakke igjen. Havregryns grøt synes ikke smaker noesomhelst, og er dessuten tungt og varmt å spise til forkost. :sjenert:

Jeg pleier å ta 1 d. havregryn med 2 dl vann, blande i 1/2 ts med salt og masse kanel og varmer det i microen i 3 min. Veldig raskt..jeg og trenger litt ektra for smaken, så jeg drysser 1 ss med brunt sukker på og tar litt ektra kanel....NAM! Holder på mettheten mye lenger enn corn flakes :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...