AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Vi har tenkt på å dra til Barcelona i sommer, men jeg lurer på om det er noe for meg. Jeg er opptatt av at det skal være fine strender dit jeg drar, en fin by og masse bra shopping(ikke jalla-sjapper, men ordentlige butikker som Zara, Mango, H&M osv..). Hvordan er Barcelona? Hvor er det fint å bo?(ønsker å bo sentralt/ved stranden) Hvordan er menneskene her? Hvordan er maten? Noen av dere som har vært på den franske Riviera, og kan sammenligne disse to stedene?(trivdes veldig godt i Sør-Frankrike)
Klips Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 (endret) Barcelona er jo en storby, ikke en turistsjappe, og har nødvendigvis hele spekteret av shopping, designbutikker, kjedebutikker, spesialbutikker. Og som i enhver storby får man også mat i alle varianter. Jeg foretrekker tapas og pinchos av spansk mat, men du kan såklart få mye annet. Strendene har jeg ikke testet på 15 år, men de var fine dengang. Edit: jeg har bodd i Born-området de siste gangene, både sentralt og sjarmerende. Endret 22. april 2011 av Klips 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Jeg har ikke vært i Barcelona, men kjenner mange som har vært der og vært kjempefornøyd!
Henkie Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 (endret) Barcelona er super by! La rambla er Barcelonas "Karl johans gate" Vil du bo nær shoppingen du nevner, skal du finne et hotell oppe i la rambla (ikke nede mot stranden) i nærheten av feks el corte ingles (kjøpesenter) og hard rock cafe. Da er du midt i smørøyet Tapas tester du best på "Peps" Ok og sentralt hotell er "mont blanch" Tips: ta en av hopp på- hopp av turistbussene første dagen. Endret 23. april 2011 av Henkie
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 Var i Barcelona for et års tid siden! Storkoste meg masse! Bodde på hotel Auto Hogar, ligger i en sidegate rett ved enden av La Rambla. Var tidlig oppe og gikk hele veien opp. Oppover gaten er det masse bra butikker, Zara, Nike og alle andre sånne type butikker. Kan også ta bussen en liten halvtime unna byen til en sliten shopping by som heter La Roca. Der selger de masse merkeklær med opptil 70% salg. Der finner man Adidas, Nike, Chanel, Tommy Hilfiger, Gucci osv. Kjempe bra! Og maten er kjempe god! Finnes mange typer ulike resturanter. Hard Rock cafe, italienske, lokale spanske osv. Ikke langt unna vannkanten det hotellet heller =)
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Barcelona er en fin by med mange gode shoppingmuligheter! Du må sjekke ut la sagrada familia, imponerende byggverk. Vær obs på at de mange plasser snakker svært lite engelsk, men du kommer langt med en liten ordbok og et vennlig smil
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Barcelona er fantastisk! Jeg ville bodd ved stranda hvis jeg var deg. Er litt dyrere, men veldig bra på Hotel Pullmann Skipper. Dyrt, men et av de beste hotellene jeg har bodd på! Ellers fins det billigere alternativer i nærheten. Anbefaler gaten Carrer de la Portaferissa for shopping. Her har du Pimkie, HM, Zara, Bershka i tillegg til masse andre bra butikker. Ligger i en sidegate fra Las Ramblas (kan være litt vanskelig å finne). Spansk mat som tapas er veldig bra, men varierer litt da. Taller (den som ligger i Rambla de la Catalunya) er en kjent og bra tapasrestaurant (bl.a ble deler av filmen Vicki Cristina Barcelona spilt inn her). Og cavaen er helt fantastisk! Anbefaler å gå i Parc Güell, og rusle rundt i bydelene Raval og Born. Stranda er helt grei, om sommeren er det masse liv der og utendørs fester etc. Beste utelivet er ved Port Olimpic. Buon viatge som de sier på catalansk
Henkie Skrevet 25. april 2011 #12 Skrevet 25. april 2011 Barcelona er fantastisk! Jeg ville bodd ved stranda hvis jeg var deg. Er litt dyrere, men veldig bra på Hotel Pullmann Skipper. Dyrt, men et av de beste hotellene jeg har bodd på! Ellers fins det billigere alternativer i nærheten. Anbefaler gaten Carrer de la Portaferissa for shopping. Her har du Pimkie, HM, Zara, Bershka i tillegg til masse andre bra butikker. Ligger i en sidegate fra Las Ramblas (kan være litt vanskelig å finne). Spansk mat som tapas er veldig bra, men varierer litt da. Taller (den som ligger i Rambla de la Catalunya) er en kjent og bra tapasrestaurant (bl.a ble deler av filmen Vicki Cristina Barcelona spilt inn her). Og cavaen er helt fantastisk! Anbefaler å gå i Parc Güell, og rusle rundt i bydelene Raval og Born. Stranda er helt grei, om sommeren er det masse liv der og utendørs fester etc. Beste utelivet er ved Port Olimpic. Buon viatge som de sier på catalansk Stranda i Barcelona er digg, men er ikke det litt usentralt å bo? Tenker på shopping osv...
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 25. april 2011 #13 Skrevet 25. april 2011 Stranda i Barcelona er digg, men er ikke det litt usentralt å bo? Tenker på shopping osv... Neida! Tar vel ca 15-20 min å gå inn til sentrum. Du kan jo selvfølgelig også bo ved Las Ramblas, men der er det ikke så mye liv på kvelden da. Bortsett fra restauranter og sånt. Er også ganske bråkete/mye trafikk. Går metro fra Port Olimpic som tar bare et par minutter til sentrum.
Gjest padawan Skrevet 26. april 2011 #14 Skrevet 26. april 2011 (endret) sjekk denne på hjemmesiden min om tips til Barcelona. sjekk også signaturen min. sjekk også denne tråden. Endret 26. april 2011 av padawan
Lipstick Skrevet 27. april 2011 #15 Skrevet 27. april 2011 Stranden på Barcelona er kjempeherlig! Har savnet den mye siden jeg var der i slutten på juli i fjor. Langs stranden er det mange små strandbarer og restauranter som du kan spise på, kanskje særlig på den vestre delen av den (Barceloneta). Lengre østover (Port Olimpic) finnes en del nattklubber. En opplevelse å gå på nattklubb like ved stranden, selv om jeg har hørt at klubbene i Placa de Catalunya er hakket bedre. Vi var misfornøyd med drinkene vi fikk servert på Port Olimpic, men bortsett fra det var strøket livlig og musikken dansbar. Menneskene er, tja, hva skal jeg si? Jeg synes ikke spanjoler er de hyggeligste i Europa. Kanskje desto mindre i byene enn på turiststedene. Men det varierer selvfølgelig. De har mest lyst til å snakke spansk, men de fleste både forstår og snakker litt engelsk hvis det er det du snakker til dem. Det er veldig mange turister her om sommeren, deriblant fra Skandinavia. Barcelona er en veldig stor by, men fremdeles liten nok til at du kan bo nær stranden og likevel komme deg greit rundt i byen til fots, eller du kan bo litt over La Rambla og fremdeles ha kort vei til stranden. Regn med et par dager til å orientere deg skikkelig i byen, så kan du gå en hel masse, eller du kan reise rundt med metroen, som er enkel og kjapp å sette seg inn i. Vi bodde på et hostel i nærheten av universitetet og San Antoni. Det tok oss ikke mange minuttene å rusle derfra og ned til Placa de Catalunya og La Rambla, som du nok har skjønt er hovedgaten i Barcelona. Det yrer av liv her. Du har allerede fått tips om å shoppe klær på Carrer de la Portaferrissa - det bør du gjøre! Spesielt om du har sansen for rimelige merkeklær og sko. Må du ha design, kan du ta turen til bydelen l'Eixample. Her finner du butikker i luksusklassen. Jeg anbefaler også Parc Guell, fordi utsikten over Barcelona herfra er fabelaktig, og arkitekturen til Gaudi er ganske merkverdig. Men Gaudi sin kunst finner du flere steder i byen, bl.a. i L'eixample. Dessuten er han også kunstneren bak fantastiske La Sagrada Familia. Vi var også borte på Camp Nou og kikket, men jeg tipper det bare er verdt det hvis du er spesielt opptatt av fotball og digger FC Barcelona. Vi var altså ikke på fotballkamp, men stadionet holder åpent for turister i museumet sitt og tjener fett på allverdens ta-bildet-av-deg-selv-sammen-med-(fotballspillere, i presserommet, osv.). Derimot synes jeg fonteneshowet Font Magica var litt stas. Du kan se det nå i sommerhalvåret fra tors-søn hver halve time fra 21-23.30. Bare et tips på tampen; ikke stress med å få med deg alle severdighetene. Bruk heller tiden på å kose deg og nyte livet som strandløve om dagen og danseløve om natten - HVIS du liker dette da! Benytt deg av alle de koslige tapasbarene og de lave prisene på det du måtte begjære av klær og sko Barcelona er en super by som byr på mye moro. God tur!! =) 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #16 Skrevet 27. april 2011 Stranden på Barcelona er kjempeherlig! Har savnet den mye siden jeg var der i slutten på juli i fjor. Langs stranden er det mange små strandbarer og restauranter som du kan spise på, kanskje særlig på den vestre delen av den (Barceloneta). Lengre østover (Port Olimpic) finnes en del nattklubber. En opplevelse å gå på nattklubb like ved stranden, selv om jeg har hørt at klubbene i Placa de Catalunya er hakket bedre. Vi var misfornøyd med drinkene vi fikk servert på Port Olimpic, men bortsett fra det var strøket livlig og musikken dansbar. Menneskene er, tja, hva skal jeg si? Jeg synes ikke spanjoler er de hyggeligste i Europa. Kanskje desto mindre i byene enn på turiststedene. Men det varierer selvfølgelig. De har mest lyst til å snakke spansk, men de fleste både forstår og snakker litt engelsk hvis det er det du snakker til dem. Det er veldig mange turister her om sommeren, deriblant fra Skandinavia. Barcelona er en veldig stor by, men fremdeles liten nok til at du kan bo nær stranden og likevel komme deg greit rundt i byen til fots, eller du kan bo litt over La Rambla og fremdeles ha kort vei til stranden. Regn med et par dager til å orientere deg skikkelig i byen, så kan du gå en hel masse, eller du kan reise rundt med metroen, som er enkel og kjapp å sette seg inn i. Vi bodde på et hostel i nærheten av universitetet og San Antoni. Det tok oss ikke mange minuttene å rusle derfra og ned til Placa de Catalunya og La Rambla, som du nok har skjønt er hovedgaten i Barcelona. Det yrer av liv her. Du har allerede fått tips om å shoppe klær på Carrer de la Portaferrissa - det bør du gjøre! Spesielt om du har sansen for rimelige merkeklær og sko. Må du ha design, kan du ta turen til bydelen l'Eixample. Her finner du butikker i luksusklassen. Jeg anbefaler også Parc Guell, fordi utsikten over Barcelona herfra er fabelaktig, og arkitekturen til Gaudi er ganske merkverdig. Men Gaudi sin kunst finner du flere steder i byen, bl.a. i L'eixample. Dessuten er han også kunstneren bak fantastiske La Sagrada Familia. Vi var også borte på Camp Nou og kikket, men jeg tipper det bare er verdt det hvis du er spesielt opptatt av fotball og digger FC Barcelona. Vi var altså ikke på fotballkamp, men stadionet holder åpent for turister i museumet sitt og tjener fett på allverdens ta-bildet-av-deg-selv-sammen-med-(fotballspillere, i presserommet, osv.). Derimot synes jeg fonteneshowet Font Magica var litt stas. Du kan se det nå i sommerhalvåret fra tors-søn hver halve time fra 21-23.30. Bare et tips på tampen; ikke stress med å få med deg alle severdighetene. Bruk heller tiden på å kose deg og nyte livet som strandløve om dagen og danseløve om natten - HVIS du liker dette da! Benytt deg av alle de koslige tapasbarene og de lave prisene på det du måtte begjære av klær og sko Barcelona er en super by som byr på mye moro. God tur!! =) TS her=) Tusen takk for det lange og gode referatet ditt! Gleder meg bare mer og mer til jeg skal dra, når det kommer så mange positive tilbakemeldinger! =)
Gjest Cosette Skrevet 28. april 2011 #17 Skrevet 28. april 2011 Jeg elsket Barcelona. Var der i fjor sommer sammen med kjæresten. Siden det bare var oss to testet vi ikke utelivet, ble mest god mat på tapasrestauranter og sene kvelder med vin på uterestaurant/bar. For ikke å snakke om shopping og severdigheter på dagtid! Gaudí-arkitekturen er et must - Sagrada Familia, Parc Güell og Casa Battló bør man få med seg. Dessuten anbefaler jeg sterkt gamlebyen/Barrio Gótico, som er veldig spesiell og har mange små butikker. Det ligger også en svær katedral der som vi var inni og kikket. Picasso-museet ligger også i nærheten av denne bydelen, så vidt jeg husker.. Litt usikker, men det er uansett noe man bør få med seg siden Picasso tross alt er byens store helt Mont Jüic er også spennende; man tar gondolbane opp dit, og har flott utsikt over byen samt at man får med seg litt historie. Men ikke kjøp hamburger i kafeen der oppe - den er rå! Vi var der en hel uke, så derfor hadde vi mye tid til rådighet. Man må nesten velge ut det man synes virker interessant, ihvertfall om man kun har noen dager. Vi kjøpte en Barcelona-guide i god kvalitet den første dagen, og den hjalp MYE. Våre dager gikk omtrent slik: noen timer strandliv på formiddagen, lett lunsj på uterestaurant, tilbake til hotellet for en kjapp siesta og dusjing, ut igjen for severdighet og/eller shopping, langdrøy romantisk middag med tilhørende sangria (naturligvis ), spasering rundt i gatene om kvelden og vin på en bar med uteservering. Jeg vil definitivt tilbake til Barcelona, men om det blir med bare kjæresten, velger vi nok å reise i mai eller september for å slippe unna høyturistsesongen og dermed mye kø og kaos. Det er MYE folk i Barca i juli-august Om jeg heller reiser med venninner eller en større gjeng, er det ypperlig å reise midt i ferien, da det nok blir mye uteliv og dermed moro med masse folk 1
Marshmallow Skrevet 30. april 2011 #18 Skrevet 30. april 2011 Kjøpesenteret Diagonal Mar nede ved sjøen er veldig bra. Der finnes Zara, Mango, Promod, Top Shop og alt du kan ønske deg av butikker. Jeg ville også bodd ved stranden framfor ved La Rambla, synes den gaten er oppskrytt. Montjuic og Parc Guell kan jeg også anbefale, men dra dit rundt kl. 10.00 på morgenen for å slippe hordene av turister, så kan man heller dra på stranden etterpå.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #19 Skrevet 30. april 2011 Kjøpesenteret Diagonal Mar nede ved sjøen er veldig bra. Der finnes Zara, Mango, Promod, Top Shop og alt du kan ønske deg av butikker. Jeg ville også bodd ved stranden framfor ved La Rambla, synes den gaten er oppskrytt. Montjuic og Parc Guell kan jeg også anbefale, men dra dit rundt kl. 10.00 på morgenen for å slippe hordene av turister, så kan man heller dra på stranden etterpå. Takk for svar! Er Montjuic og Parc Guell kjøpesentre?
Gjest LOGAN Skrevet 30. april 2011 #20 Skrevet 30. april 2011 Barcelona er beste byferien jeg har hatt (5 år på rad)!! Strender langs hele byne, masse å se og gjøre, dødsbra utesteder og spisesteder! Shopping heaven er Diagonal Mar og Lilia(?) samt gatene over La Rambla! La Rambla er sååå oppskrytt - her er bare dritt! hehe! Det positive med Rambla er "inngangen" til gamlebyen, her er det mange koselige og bra spisesteder og barer på kvelden, koselige trange gater etc! Anbefaler Prinsesa Sofia hotel, ligger litt unna alt egentlig men er super bra med spa og alt du kan tenke deg! Metro går gjennom byen uansett og taxi er ikke så dyrt som vi er vant til! DRA DIT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå