rosapels Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Jeg lurer på om hva som er best? Vår datter får stortsett middagsmat fra ferdig på glass fra matbutikken og hun syns dette er veldig godt. Hun er 6mnd. Grøten hennes er også slik fra butikken og det er frukt mosen hun storsett får også. En gang i blandt prøver vi å lage mat til henne selv, men dette er hun ikke så glad i. Hun spytter det ut og nekter å spise... Men hva er best for barnet? Glass eller hjemme laget? :kgbaby:
litle_my Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Jeg lurer på om hva som er best? Vår datter får stortsett middagsmat fra ferdig på glass fra matbutikken og hun syns dette er veldig godt. Hun er 6mnd. Grøten hennes er også slik fra butikken og det er frukt mosen hun storsett får også. En gang i blandt prøver vi å lage mat til henne selv, men dette er hun ikke så glad i. Hun spytter det ut og nekter å spise... Men hva er best for barnet? Glass eller hjemme laget? :kgbaby: Jeg sverget til hjemmelaget. På den måten hadde jeg best kontroll med hva ungen fikk i seg. Og med en stavmikser, blir det jo barnevennlig konsistens på det meste. Jenta mi var veldig glad i mos av nektarin, f.eks. Av og til blandet med litt eple eller pære, alt etter som. Jeg smakte alltid på maten selv først for å kjenne om det var spiselig. (Det er også en grunn til at jeg ikke brukte middagsglass fra butikken; _jeg_ likte ikke smaken.)
Ta Meg Vekk Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Da mine jenter var så små, fikk de av båda två: hjemmelaget når det passet, og glass når det passet. Fungerte veldig greit. Sånn generelt heller jeg nok mer til hjemmelaget enn ferdigprodusert, for det er vel hjemmelaget mat det kommer til å gå i videre i oppveksten? Så det er like greit de venner både smakssanser og mager til den maten som faktisk kommer til å bli servert framover. De færreste har vel planer om kun å servere mat som på glass resten av barndommen... 2
Gjest pysepusen Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 Her sverger jeg til hjemmelaget! Det smaker veldig mye bedre og man kan styre mer hva man vil at barnet skal spise. Jeg synes ingrediensene i glassene er veldig mye det samme, selv om rettene har forskjellige navn. Men for all del - glassene er gode alternativer
-Englefjes- Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 (endret) Av diverse grunner ble det mye glassmat fra 5 til 10 mnd her i gården. Planen var opprinnelig å lage alt selv, men slik ble det ikke. Nå (1 år) får jenta vår glassmat kun som nødløsning, ellers får hun samme middag som oss (evt. litt modifisert), lett knust tilsatt litt meierismør. Etter at vi begynte med mest mulig hjemmelaget middag, har hun blitt langt mer interessert i ny mat. Fruktpuréer og slikt har jeg alltid laget selv. Når det kommer til grøt så går det fortsatt i industritypen, men det er vel ikke lenge til vi slutter helt med det heller. Hun får det kun til kvelds. Selv spiser jeg aldri hel- og halvfabrikata, så det skulle jo egentlig bare mangle at barna våre spiser hjemmelaget mat også. Endret 22. april 2011 av -Englefjes-
Harlekin Skrevet 23. april 2011 #6 Skrevet 23. april 2011 Mat på glass skal være like sunt som hjemmelaget, såvidt jeg vet. Så det kommer vel an på hva du og barnet foretrekker. En kombinasjon og gradvis overgang til hjemmelaget er kanskje bra?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #7 Skrevet 23. april 2011 Prøv deg fram. Her spiste barn både hjemmelaget og kjøpt. Var veldig lett å lage hjemmelaget når du hadde foodprosessor. Fryste ned i barnematglass. Ergo så var det like lettvint som kjøpt. Av grøt så ble det kun kjøpegrøt her. Ser for meg at det blir en glidende overgang til familiens middag dersom du lager selv. Stavmikser må jo være genialt.
Paprica Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 Vi kombinerer, men det blir en overvekt av middagsglass. Men etter at vi begynte å lage ukemenyer og handle inn middag en gang i uken, har det iallfall blitt litt enklere å planlegge og tenke ut hvordan forskjellige retter kan lages i en babyvennlig versjon. Ofte koker jeg en ekstra potet/gulrot/osv og har i kjøleskapet til dagen etter hvis jeg planlegger sterk mat, for eksempel. En av middagsfavorittene her, er potet, gulrot og litt kokt skinke, most med litt smør. Frukt: Vår baby er glad i banan, jeg pleier å skrape den med teskje slik at det blir en slags grøt. Det er enkelt, billig, sunt og populært. Noen ganger blender vi banan sammen med litt frosne bringebær. Da blir det skikkelig namnam! Ellers går det i butikk-beger med most frukt som h*n også liker godt. Jeg har ikke prøvd å lage grøt selv, men vår er stor nok til at vi prøver litt med brød nå. Baker grovbrød selv.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2011 #9 Skrevet 23. april 2011 eg laga alt til barna mine sjølv.anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå