AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Hei. Jeg sikter til et apperat på treningssenteret som heter "leg-press". http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.answerfitness.com/wp-content/uploads/Leg_Press_Machine.jpg&imgrefurl=http://www.answerfitness.com/157/weight-machines-visual-guide-gym-weight-machines/&usg=__nqbdhG05MLU-GZXdRf7H-u-nFmg=&h=360&w=340&sz=23&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=X9NJojjxNYwaDM:&tbnh=142&tbnw=137&ei=TUOxTdH-C8ik8QOJ-sSWDA&prev=/search%3Fq%3Dleg-press%2Bmachine%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1259%26bih%3D580%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=493&vpy=62&dur=6078&hovh=231&hovw=218&tx=161&ty=179&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0 På maskinen er det tegnet inn hvilke områder på kroppen man trener og bygger muskler på ved å bruke denne maskinen; Rumpa er tegnet inn som en av disse. Likevel har jeg hørt flere si at den ikke trener rumpa, at den bare trener rumpa bittelitt og at den er skadelig for ryggen. Noen som vet hva som stemmer? Synes denne maskinen er praktisk og lett å bruke, men hvis den ikke bygger rumpemuskler gidder jeg ikke; ryggen og beina trener jeg allerede med andre maskiner. Noen med peiling? Får man finere rump av denne? Tusen takk for svar
Gjest Flowerbomb Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Hei. Jeg sikter til et apperat på treningssenteret som heter "leg-press". http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.answerfitness.com/wp-content/uploads/Leg_Press_Machine.jpg&imgrefurl=http://www.answerfitness.com/157/weight-machines-visual-guide-gym-weight-machines/&usg=__nqbdhG05MLU-GZXdRf7H-u-nFmg=&h=360&w=340&sz=23&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=X9NJojjxNYwaDM:&tbnh=142&tbnw=137&ei=TUOxTdH-C8ik8QOJ-sSWDA&prev=/search%3Fq%3Dleg-press%2Bmachine%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1259%26bih%3D580%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=493&vpy=62&dur=6078&hovh=231&hovw=218&tx=161&ty=179&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0 På maskinen er det tegnet inn hvilke områder på kroppen man trener og bygger muskler på ved å bruke denne maskinen; Rumpa er tegnet inn som en av disse. Likevel har jeg hørt flere si at den ikke trener rumpa, at den bare trener rumpa bittelitt og at den er skadelig for ryggen. Noen som vet hva som stemmer? Synes denne maskinen er praktisk og lett å bruke, men hvis den ikke bygger rumpemuskler gidder jeg ikke; ryggen og beina trener jeg allerede med andre maskiner. Noen med peiling? Får man finere rump av denne? Tusen takk for svar Jeg brukte den før, men fikk vondt i knærne av den. Men jeg følte den tok mer på lårene enn selve rumpa. Ta heller utfall med vekstang! Mye bedre for rumpa
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Hei. Jeg sikter til et apperat på treningssenteret som heter "leg-press". http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.answerfitness.com/wp-content/uploads/Leg_Press_Machine.jpg&imgrefurl=http://www.answerfitness.com/157/weight-machines-visual-guide-gym-weight-machines/&usg=__nqbdhG05MLU-GZXdRf7H-u-nFmg=&h=360&w=340&sz=23&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=X9NJojjxNYwaDM:&tbnh=142&tbnw=137&ei=TUOxTdH-C8ik8QOJ-sSWDA&prev=/search%3Fq%3Dleg-press%2Bmachine%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1259%26bih%3D580%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=493&vpy=62&dur=6078&hovh=231&hovw=218&tx=161&ty=179&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0 På maskinen er det tegnet inn hvilke områder på kroppen man trener og bygger muskler på ved å bruke denne maskinen; Rumpa er tegnet inn som en av disse. Likevel har jeg hørt flere si at den ikke trener rumpa, at den bare trener rumpa bittelitt og at den er skadelig for ryggen. Noen som vet hva som stemmer? Synes denne maskinen er praktisk og lett å bruke, men hvis den ikke bygger rumpemuskler gidder jeg ikke; ryggen og beina trener jeg allerede med andre maskiner. Noen med peiling? Får man finere rump av denne? Tusen takk for svar Utfører du øvelsen riktig trener den rumpa veldig godt
Thorn Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 Jeg merker godt at den tar på rumpemusklene, er faktisk veldig glad i denne. Har heller ikke merket noe til at den er vond for ryggen, og jeg sliter med ryggproblemer.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Utfører du øvelsen riktig trener den rumpa veldig godt Den gjør det ja? Men hva mener du med "utfører man den riktig"? Er det mulig å gjøre øvelsen feil?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Jeg merker godt at den tar på rumpemusklene, er faktisk veldig glad i denne. Har heller ikke merket noe til at den er vond for ryggen, og jeg sliter med ryggproblemer. Så hvis jeg tar denne tre-fire ganger i uken knallhardt så vil jeg få fin rumpe?
sussanne Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 Elsker den maskina! Trener rumpa veldig bra! Selvfølgelig kan du gjøre det feil, du må ha nok belastning, beina i 90 grader (veldig viktig) og maskina må være tilpasset kroppen din. Spør de som jobber på treningsentret, så hjelper de deg
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 Så flott! Antar at dette med at den ikke trener rumpa er tull (i hvertfall hvis man gjør det på riktig måte) og jeg ser frem til noen solide treningsøkter med denne maskinen frem mot sommeren!
Gjest Silvermist Skrevet 22. april 2011 #9 Skrevet 22. april 2011 Jeg er veldig glad i det apparatet, og føler absolutt at det hjelper på rumpen!
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #10 Skrevet 23. april 2011 Jeg ville holdt meg unna dette apparatet. Den trener i mindre grad det den er "designet" for, og er unaturlig i den grad at du aldri vil komme i en situasjon annen enn når du bruker dette apparatet hvor du får bruk for den bevegelsen. Tren knebøy med vektstang i stedet - da jobber hele kroppen for å utføre en øvelse som er naturlig for kroppen. 2
Gjest norah Skrevet 23. april 2011 #11 Skrevet 23. april 2011 Har trent mye forskjellig over årene, og det finnes ingenting som slår grunnøvelser med vektstang som knebøy og utfall. Når jeg byttet ut vanlige øvelser til disse to har plutselig folk begynt å kommentere bakenden, tok vel et par måneder hvor jeg trente styrke 2-3 gng i uka m akkurat de øvelsene(pluss kardio) før jeg selv reagerte på forskjellen. Vil påstå det ikke finnes ett eneste apparat som slår de gode gamle basis- og coreøvelsene med vektstang for en hvilkensomhelt muskelgruppe. 1
Larsern Skrevet 23. april 2011 #12 Skrevet 23. april 2011 Maskina trener fremside lår og rumpe, fordelingen bestemmes ut fra benplassering. At den kan være skadelig for rygg tror jeg er irrelevant i ditt tilfelle, ettersom dette gjerne er noe som gjelder de som bruker dette som supplement til tung knebøy og laster på 300-350kg, noe som belaster korsryggen ugunstig. (Løftevinkelen er ca 45 grader på mange av disse apparatene som har frivekter, så belastningen er ca bare 70% av vekten). Dersom du ikke har skader i rygg/nakke/skuldre som hindrer deg i å trene utfall, knebøy eller markløft/strake markløft så bør du heller satse på disse øvelsene for rumpa og lårene.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #13 Skrevet 23. april 2011 Jeg trener noen av den samme maskinen, bare at jeg presser beina oppover og den tar bedre på rumpa en den man skyver beina fremover ellers anbefaler jeg uftall og rumpehev og sef knebøy. Men det er lett for å gjøre knebøy feil og man får vondt i rygg osv.
Teriyaki Skrevet 23. april 2011 #14 Skrevet 23. april 2011 Den som heter "liggende benpress" Er mye bedre. Synes den tar mye mer på rompa enn den vanlige.
Gjest SnakeOil Skrevet 23. april 2011 #15 Skrevet 23. april 2011 Kanskje....men går nok mest på lårene. Forsøk vanlig knebøy med stang, eller utfall, da merker du at du blir støl i rumpa. =) I tillegg trener iallefall knebøy med stang kjerne-muskulaturen. Du får trent ryggen, magen/buk, lårene og rumpa på èn og samme øvelse. - Det merker du også når pulsen flyr i taket under knebøyen utrolig god øvelse.
Rødtoppen86 Skrevet 23. april 2011 #16 Skrevet 23. april 2011 Den kan trene rumpa hvis du plasserer føttene i riktig posisjon. Og ja, den maskinen kan ødelegge knærne, men det er hvis man trener feil. Det er svært viktig at man ikke presser beina helt ut, det skal ALLTID være en liten bøy i knærne i utstrakt posisjon på denne maskinen. For at en slik maskin skal ta på rumpa, så må jeg ha beina høyt opp og med god avstand fra hverandre. Vil du virkelig trene rumpa, så er det ingenting som slår gående utfall.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #17 Skrevet 24. april 2011 Så man kan altså risikere å kun trene lår og ikke rumpa i det hele tatt hvis man bruker den feil? Riktig måte er altså da å ha beina høyest mulig på "brettet" og lengst mulig fra hverandre? Vil helst bruke denne fordi den er enklest rent praktisk. Alt annet dere nevner høres så vanskelig ut, og helt gresk for meg. Knebøy med vektstang, sittende utfall, liggende markbøy osv osv. er bare ord for meg. Og da må jeg sikkert ha en personlig trener også for å gjøre det riktig, og det har jeg ikke råd til nå...
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #18 Skrevet 24. april 2011 Du trenger så visst ingen trener for å lære disse øvelsene. Indeed, hvis du bruker en norsk PT er sjansen stor for at du lærer halve knebøy og annen rusk. Ad beinpress: Det var en "kompis" på senteret jeg trener på som tok alle vektskivene i kjelleretasjen for å laste på den liggende beinpress-anordningen her om dagen. Jeg ser ikke vitsen, fyren klarer så vidt 100kg i knebøy.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #19 Skrevet 25. april 2011 Men nøkkelen til å trene rumpa i denne er bena høyest mulig og mest mulig spredt fra hverandre?
Larsern Skrevet 25. april 2011 #20 Skrevet 25. april 2011 Men nøkkelen til å trene rumpa i denne er bena høyest mulig og mest mulig spredt fra hverandre? Nøkkelen til å trene rumpa er utfall og strakmark (bakside lår). Knebøy er også grei. Hvis du derimot ikke har funksjonalitet til å ta disse øvelsene så kan du fortsette å bruke benpressmaskina. Prøv deg frem for å finne den plasseringen av føttene som belaster rumpa mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå