Gå til innhold

Følelser mot fornuft

Steinar40

Anbefalte innlegg

Hva styrer dine valg - følelser eller fornuft?

Hvorfor?

Vanskelig å svare generelt, for det kommer helt an på situasjonen. Noen ganger vinner fornuften, andre ganger følelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor?

Begge to - selvsagt.

Aristoteles snakket jo om den gylne middelvei, og gikk for å være en passe fornuftig mann. Eller hva? Så, om følelsene tar overhånd, kan viljen komme inn og overstyre. Om det er mest fornuftig.

Men: når følelser har blitt fortrengt for lenge, så tar emosjonene overhånd og styrer, er mitt innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til kjærlighet; 100% følelser.

I forhold til alt annet; 99% fornuft. Skulle virkelig ønske jeg klarte å være mer ufornuftig på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig at de som følger følelsene er de som har mest suksee når det kommer til kjærligheten. Dog eg tenker og at når en relasjon ikkje går veien så er det de som kræsjer hardest og tar det mest tungt. Har brukt fornuft mest hele livet og angrer egentlig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, viss man her utelukkende tenker parforhold er jeg enig med den. Det vil forsåvidt da være fornuften som går herskende ut i et slikt tilfelle eller?..

Ja, det vil ikke være helt feil å tolke det slik, tenker jeg også ;)

Men som sagt, når det ikke er samsvar imellom følelser og fornuft, da er det noe som er galt. I det minste må man da finne ut av hva som kan være feil først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to - selvsagt.

Aristoteles snakket jo om den gylne middelvei, og gikk for å være en passe fornuftig mann. Eller hva? Så, om følelsene tar overhånd, kan viljen komme inn og overstyre. Om det er mest fornuftig.

Men: når følelser har blitt fortrengt for lenge, så tar emosjonene overhånd og styrer, er mitt innspill.

Ja, ett eksempel kan jo være når man har undertrykt irritasjon for lenge, og så eksploderer man i stedet. Ikke så moro. Heldigvis skjer det ikke altfor ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler. Er en grunn til at vi er utstyrt med både følelser og evne til rasjonell tenking. Og veldig ofte samsvarer disse med hverandre. I de tilfeller de strider mot hverandre går jeg for "den sterkeste". Dvs en sterk følelse kan overstyre fornuften, eller en sterk rasjonell overveielse kan overstyre en følelse..

Dette var så godt formulert at jeg bare må si: Signerer!

Jeg er i tillegg en type som bruker veldig lang tid på å veie for og i mot, og som trenger å forberede meg på omstillinger og avgjørelser gjennom å tenke på situsjonen, på konsekvenser og på hva som kommer til å skje. Fornuftsiden av meg er muligens sterkest, for om jeg ikke får utløp for den gjennom tid til å tenke og overveie, så klarer jeg ikke å finne ro til å vise mine ekte følelser heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Definitivt følelser!!

I min verden følger jeg følelsene selv om det ikke alltid er like fornuftig.

Men det er rett og riktig vanligvis . Leste i illustrert vitenskap at forskere hadde funnet ut at menneskers følelser var ren " fornuft " og styrte oss til å ta de riktige valg .

Så følelsene er viktige å lytte til . De er faktisk fornuftige . Har flere seriøse forsknings studier vist gang på gang innen mange situasjoner , allt fra kjøp og salg til kjærlighet . Ta den du føler mest for , og du velger automatisk riktig . Og gjør et godt kjøp eller valg , dersom du lytter til dine egne følelser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rett og riktig vanligvis . Leste i illustrert vitenskap at forskere hadde funnet ut at menneskers følelser var ren " fornuft " og styrte oss til å ta de riktige valg .

Så følelsene er viktige å lytte til . De er faktisk fornuftige . Har flere seriøse forsknings studier vist gang på gang innen mange situasjoner , allt fra kjøp og salg til kjærlighet . Ta den du føler mest for , og du velger automatisk riktig . Og gjør et godt kjøp eller valg , dersom du lytter til dine egne følelser .

Jeg tviler sterkt på at det er fullt så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Begge deler styrer valgene såklart. Følelser er den underliggende motivasjonen. Om du hadde null følelser hadde du ikke tatt valg du hadde dettet i bakken og ligget der til du døde av vannmangel.

Følelsene er først og fremst de gamle primitive delene av hjernen. Den nyere avanserte delen frontalcortex gir oss evne til å styre følelser for å forbedre oss gjennom læring og rasjonelle valg ikke bare gjennom sakte evolusjon. Dette er hvor menneskene overgår dyrene. Så det relevante spørsmålet er ikke om vi tar valg basert på følelser det vet vi at vi gjør. Spørsmålet er hvor flinke er vi til overstyre følelsene våre når de villeder oss (veldig ofte) gjennom fornuften.

Følelser alene utelukker god moral totalt. Hvis du bare selekterer hva du vil er du bare en totalt egoist. Det betyr ikke at du ikke retter deg etter samfunnet, det tjener man jo på. Det betyr bare at man ikke er konsistent i forhold til rettferdighet, men istede velger hva en til enhver føler for.

Du kan uansett ikke leve funksjonelt i dagens samfunn på bare følelser. De i denne tråden som sier at de bare baserer seg på følelser vet ikke hva følelser er og bruker nok både læring, vane og fornuft i sine avgjørelser. De bruker kanskje mindre fornuft (lowcognition), men de bruker den innimellom samt andre egenskaper som ikke er følelser.

Så lenge du ikke utmatter deg selv er det alltid positivt å tenke mer/være mer fornuftig. Så lenge du tenker på riktig måte. Du kan tenke i all evighet på feil vis og komme til dårlige slutninger. Men baserer du deg på så mye følelser som mulig er du ihvertfall sikret å ta mange dårlige valg dette er de dyriske elementene alene.

Følelser. Men da ikke typ impuls-følelser, men dype følelser om hva som føles rett og galt, for meg.

Det er bare sånn jeg er.

Hvis du tenker at det bare er slik du er vil du aldri forbedre deg.

Følelser. De tar sjelden feil. Krydrer med litt fornuft på toppen - men ikke for mye. Blir feil å skulle resonnere seg ihjel.

Mine beste opplevelser har jeg hatt når jeg har stolt på følelsene og latt fornuften seile sin egen sjø.

Følelser tar ofte feil, i noen situasjoner tar de nesten alltid feil om du ikke har lært deg gode måter å tolke situasjoner på. Et godt eksempel er diskusjon, de fleste er ekstremt dårlige til å ta kritikk. De eneste situasjonene hvor det er feil og resonnere mye er når du ikke har tid til det (det hopper en tiger på deg), eller når tiden du bruker på resonering har mindre verdi en å finne rett svar (10 timers tenkning i butikken på om du vil ha spagetti eller skrue pasta akkurat den dagen).

Begge to - selvsagt.

viljen overstyrer ikke følelser den styreres av følelser og fornuft.

Tenker egentlig at de som følger følelsene er de som har mest suksess når det kommer til kjærligheten. Dog eg tenker og at når en relasjon ikkje går veien så er det de som kræsjer hardest og tar det mest tungt. Har brukt fornuft mest hele livet og angrer egentlig på det.

Helt motsatt, de som baserer seg mest på følelser i kjærlighet går det oftest dårlig med. Dette fordi de lot seg blinde av følelser som avtar over tid istede for å se etter en partner som en mest sannsynlig kan nyte tiden med uavhengig av den konstante dopaminrushet som følger en forelskelse. Ikke angre på at du brukte fornuften, bruk den heller mer.

Dette er bare tull, det er ingen forskning som viser slike resultater. Fornuft er et helt annet system en følelser de jobber samtidig de er ikke det samme. Følelser er et produkt av evolusjon. Hva som fungerte best generelt i en viss tid i et området vil ikke fungere best i alle andre tilfeller. Spesielt ikke i en moderne verden som evolusjonen ikke har oppdatert seg etter. Viss du kjøper det du spontant har lyst på unngår du å tenke masse over ulike nesten like gode alternativer. Da er det liten kjangse for at du angrer som kan gjøre deg mindre lykkelig. Studier viser at om du ikke har noe valg er du oftere glad etter å ha valgt et produkt. Det har ikke noe med at følelsene hadde rett. Om du i det hele tatt har lest forskning om dette som jeg tviler litt på.

Det er vel ganske klart ved tanke på navnet mitt og hva jeg skriver her at jeg bruker aktive problemløsning/fornuft så ofte som jeg orker. Jeg mener at å gjøre noe mindre er egoistisk og selvdestruktivt ved tanke på hvilken forbedring av samfunnet det vil innebære med en økning av fornuft blant medlemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier viser at om du ikke har noe valg er du oftere glad etter å ha valgt et produkt. Det har ikke noe med at følelsene hadde rett.

Dette er stort sett sant.

Det heter ikke "valgets kvaler" for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del er det hundre prosent fornuften som styrer. Blir veldig sjeldent forelsket eller betatt i det hele tatt, men når det skjer så må man alltid sette det i et kritisk lys for å ta det riktige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, interessante disse.

Mennesket er utviklet for å kunne tilpasse seg nye situasjoner og være fornøyd (akseptere situasjonen). Noe som blir lettere når man ikke har noe annet valg.

Tenk så enkelt Adam og Eva måtte ha det ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...