Steinar40 Skrevet 22. april 2011 #1 Del Skrevet 22. april 2011 Hva styrer dine valg - følelser eller fornuft? Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apekattenico Skrevet 22. april 2011 #2 Del Skrevet 22. april 2011 Hva styrer dine valg - følelser eller fornuft? Hvorfor? Fornuft. Livet blir mye enklere å både leve og forholde seg til. Bakdelen er at man nødvendigvis ikke løper rundt halvruset på hormoner, men samtidig slipper man de kjipe episodene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DBM Skrevet 22. april 2011 #3 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Følelser, med et innslag av fornuft. Edit: da svarte jeg i forhold til jenter, ikke generelt. Endret 22. april 2011 av DBM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tears.of.the.Sun Skrevet 22. april 2011 #4 Del Skrevet 22. april 2011 Oi, veldig god problemstilling. En sånne type problemstilling hvor man virkelig må gå inn i seg selv for å vurdere egne valg i livet. Jeg ønsker å si fornuft, men tror nok at følelser styrer nesten alle mine valg. Ofte er det jeg føler ganske fornuftig også, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #5 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg har vel alltid følgt følesene mine tidligere, men denne gangen er det fornuften som gjør at jeg tenker på å gjøre det slutt. Selv om følesene for han er enorme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #6 Del Skrevet 22. april 2011 Følelser. Men da ikke typ impuls-følelser, men dype følelser om hva som føles rett og galt, for meg. Det er bare sånn jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 22. april 2011 #7 Del Skrevet 22. april 2011 Begge deler. Er en grunn til at vi er utstyrt med både følelser og evne til rasjonell tenking. Og veldig ofte samsvarer disse med hverandre. I de tilfeller de strider mot hverandre går jeg for "den sterkeste". Dvs en sterk følelse kan overstyre fornuften, eller en sterk rasjonell overveielse kan overstyre en følelse.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. april 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 22. april 2011 Begge deler. Er en grunn til at vi er utstyrt med både følelser og evne til rasjonell tenking. Og veldig ofte samsvarer disse med hverandre. I de tilfeller de strider mot hverandre går jeg for "den sterkeste". Dvs en sterk følelse kan overstyre fornuften, eller en sterk rasjonell overveielse kan overstyre en følelse.. Interessant. Jeg tenker at hvis det ikke er samsvar mellom følelser og fornuft så er det noe som er galt. Dette er den berømte magefølelsen, i mine øyne. Altså, vil det ikke da stort sett være riktig å avbryte uansett om følelsene eller fornuften er sterkest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettvenninnen Skrevet 23. april 2011 #9 Del Skrevet 23. april 2011 Styres av fornuft, selv om jeg selvfølgelig kan ha følelser også. Hos meg fungerer det mest på den måten at hvis jeg får følelser for noen, slår fornuften inn. Og da enten dreper eller øker følelsene som jeg måtte ha. Fornuften vinner alltid Det er også slik at fornuften kun forholder seg til tidligere erfaringer og ønsker å føle seg trygg. Mens rene følelser blåser i slike ting. Følelser forholder seg til nåtid (så sant ikke fornuften blander seg) Om man har fulgt følelsene sine med hell tidligere, så tror jeg at man lettere kan bli overstyrt av kun følelser ved senere tidspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 23. april 2011 #10 Del Skrevet 23. april 2011 Følelser. De tar sjelden feil. Krydrer med litt fornuft på toppen - men ikke for mye. Blir feil å skulle resonnere seg ihjel. Mine beste opplevelser har jeg hatt når jeg har stolt på følelsene og latt fornuften seile sin egen sjø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 23. april 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 23. april 2011 Følelser. De tar sjelden feil. Krydrer med litt fornuft på toppen - men ikke for mye. Blir feil å skulle resonnere seg ihjel. Mine beste opplevelser har jeg hatt når jeg har stolt på følelsene og latt fornuften seile sin egen sjø. Har du hørt dette uttrykket? Etter den søte kløe, kommer den sure svie. Ble det litt sånn etterpå da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 23. april 2011 #12 Del Skrevet 23. april 2011 Har du hørt dette uttrykket? Etter den søte kløe, kommer den sure svie. Ble det litt sånn etterpå da eller? Om det hadde blitt sånn så ville jeg vel ikke omtalt det som gode opplevelser? Tenker også veldig generelt nå, i forhold til alle deler av livet mitt (uten om jobbsituasjonen min akkurat nå - der går jeg faktisk fullstendig mot følelsene mine for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chanè Skrevet 23. april 2011 #13 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg har tatt alle avgjørelser basert på fornuft så lenge jeg kan huske (etter at jegble voksen selvsagt) Men så ble jeg lei av det. Og så snudde jeg om. Og nå lar jeg følelsene mine styre det meste. Og jeg er utvilsomt blitt et lykkeligere menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 23. april 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 23. april 2011 Om det hadde blitt sånn så ville jeg vel ikke omtalt det som gode opplevelser? Tenker også veldig generelt nå, i forhold til alle deler av livet mitt (uten om jobbsituasjonen min akkurat nå - der går jeg faktisk fullstendig mot følelsene mine for øyeblikket) Jobb-eksemplet ditt er godt! Jobben er nemlig et område der fornuften som regel overstyrer følelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 23. april 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg har tatt alle avgjørelser basert på fornuft så lenge jeg kan huske (etter at jegble voksen selvsagt) Men så ble jeg lei av det. Og så snudde jeg om. Og nå lar jeg følelsene mine styre det meste. Og jeg er utvilsomt blitt et lykkeligere menneske. Hvordan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chanè Skrevet 23. april 2011 #16 Del Skrevet 23. april 2011 Ved at jeg nå lever og puster for min egen del, tar mer hensyn til mine egne behov, og lar følelsene mine avgjøre hvorvidt jeg skal dra noe sted, bruke penger på noe, ringe gamle venner jeg ikke har snakket med på mange år, male en vegg i stuen .. - der jeg tidligere var opptatt av "fornuft" og å leve etter samfunnets begrensende normer, ta mer hensyn til andres ønsker enn mine egne. Loving it 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 23. april 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 23. april 2011 Ved at jeg nå lever og puster for min egen del, tar mer hensyn til mine egne behov, og lar følelsene mine avgjøre hvorvidt jeg skal dra noe sted, bruke penger på noe, ringe gamle venner jeg ikke har snakket med på mange år, male en vegg i stuen .. - der jeg tidligere var opptatt av "fornuft" og å leve etter samfunnets begrensende normer, ta mer hensyn til andres ønsker enn mine egne. Loving it Ja, hvis du tidligere har "forsaket deg selv" i et dårlig parforhold, så ser jeg hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chanè Skrevet 23. april 2011 #18 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg har svart i forhold til livet generelt, ikke i forhold til partner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 24. april 2011 #19 Del Skrevet 24. april 2011 Definitivt følelser!! I min verden følger jeg følelsene selv om det ikke alltid er like fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 24. april 2011 #20 Del Skrevet 24. april 2011 Interessant. Jeg tenker at hvis det ikke er samsvar mellom følelser og fornuft så er det noe som er galt. Dette er den berømte magefølelsen, i mine øyne. Altså, vil det ikke da stort sett være riktig å avbryte uansett om følelsene eller fornuften er sterkest? Jo, viss man her utelukkende tenker parforhold er jeg enig med den. Det vil forsåvidt da være fornuften som går herskende ut i et slikt tilfelle eller?.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå