Gå til innhold

katt i borettslag

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skal nå flytte inn i leiligheten vår etter ett års framleie, og ønsker oss veldig en katt. Leiligheten ligger i første etasje og har veranda med utgang rett på bakken. Katten vil ikke bruke utgangsdøra vi deler med de andre leilighetene.

Det har vært en del endringer i regelverket i det siste, og jeg har ikke helt fått med meg hva de gjelder. En ting jeg har hørt er at hvis en har en god grunn for husdyrholdet, så kan ikke borettslaget nekte deg å ha en katt.

Mine "gode" grunner er følgende:

1. Jeg hadde katten før jeg flyttet inn (det er nesten sant, for jeg har aldri offiselt bodd der (samboers leilighet))

2. Samboeren reiser mye i jobben, og da er det trygt og fint å ha selskap i et dyr

3. Katten skal først og fremst være inne (noe som i kanskje ikke er sant, hvem vet...)

Jeg er villig til å kjøpe f.eks, presenning til å legge over barnas sandkasse om natta etc hvis det skulle være et problem. (Borettslaget sendte ut et brev til beboerne i fjor om at katteeiere måtte se til at dyrene gjorde fra seg inne, og ikke i sandkassa eller lekeplass. Jeg synes en presenning er en bedre idé...)

Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Å si til katten at den skal gjøre fra seg inne og ikke ute? Fleip.

Laget skal ha sterke grunner til å nekte deg å ha katten din.

Innekatt har du lov til å ha. Hvis katten er til sjenanse for andre beboere kan de nekte.

Pressening over sandkasse? Bare det at katten er ikke programert til å gjøre fra seg om natten. Den gjør det også på dagtid.

Trygg med katt? Ikke skriv det til laget. Lykke til.

Skrevet

Etter "Emeline-saken" for noen år siden, ble det slått fast at borettslag ikke har lov til å nekte noen å ha kjæledyr. Mener jeg. Sjekk med en katteforening eller dyrevern eller noe sånn, de vet kanskje mer.

Catzy

Skrevet

Det står en artikkel om dette (og andre ting vedrørende regler i borettslag) i siste utgave av "Dine penger". Annbefaler deg å kjøpe dette og lese artikkelen.

Dersom du ikke har katten enda kan du jo være ekstra obs på å lære den å gå på sandkasse inne. Dersom den fra den er bitte liten er vant med at man går på do i en sandkasse inne vil den gjøre dette også når den er voksen. Katta til min svigerbror mjauer på døra og vil inn når den skal gjøre fra seg. Mamma og pappa sin hund er vant med å gjøre fra seg på gress fra den var bitte liten, og nekter dermed plent å gjøre fra seg på grus eller asfalt. Nesten problematisk av og til icon_wink.gif Poenget er at det uansett er mere praktisk om katten læres opp til dette, siden du ikke kan dekke over sandkassene til naboblokka og den bortenfor der også... Dessuten slipper man at katten tisser på alle mulige hjørner, slik at det stinker kattepiss der man mindst ønsker det.12

Skrevet

Jeg bor i borettslag. Her er det ikke ønskelig med utekatter fordi utekatter har store revir/områder og det kan skape problemer med andre katter i området.

Det går også på om det er andre i oppgangen som er allergiske. Katter (og hunder) legger jo igjen spor litt her og der så dermed prøver man å ta hensyn til alle.

Katter kan jo finne på å gå inn den inngangen det passer dem og ikke nødvendigvis den vi ønsker.

Jeg ville tatt kontakt med styret og diskutert hva som skal til for at du skal få godkjenning. Men vær ærlig om hvorvidt du skal ha inne/ute katt.

Lykke til12

Skrevet

Jeg bor i borettslag. Her må man spørre de nærmeste naboene om tillatelse til å ha kjæledyr ( de skriver under hvis de er enig ) og dette leverer du til styret.

Og katten må gå i BÅND når den skal ut.

Hvorfor det? Det er ikke en hund det er snakk om her.

Uansett så synes jeg det er dumt og litt utilpassende å ha katter mens man bor i et borettslag. Bor man høyt oppe så kan det bli problemer. Med de reglene de har her så kommer jeg aldri til å få meg en katt, selv om jeg har kjempelyst.

Jeg venter til vi har flyttet til et mer passende sted, som f eks i rekkehus. Min bror bor i rekkehus og der har katten et fint sted og den går ut og inn som det passer den gjennom altandøren.

Nei, katt mens man bor i borettslag er bare tull.12

Skrevet

Til Småbarnsmor: Du sier at det bare er tull med katt i borettslag? Hva mener du med det?? Det er nok det dummeste argumentet jeg har hørt (hvis man da kan kalle det et argument).

Jeg bor i boretslag og har to utekatter. Vi bor i 1. etg. og det går bare kjempebra og begger er utekatter. Jeg oppfordrer alle

alle som bor i borettslag

om å få seg katt. Det at man bor i et boretslag skal ikke være en begrensning for å få seg katt. 12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Det er jeg som skrev første innlegg her. Jeg har alltid hatt katt, også når familien min bodde i borettslag. Da hadde vi en katt med oss da vi flyttet inn, og beholdt i tillegg en kattunge hun fikk noen år senere. Nå er jeg flyttet hjemmefra for lengst, og den den ene katten vi har igjen bor hos foreldrene mine (som nå har enebolig med stor have).

Jeg skal flytte inn i borettslag til høsten, og mener det er velegnet å ha katt der. Ikke noe trafikk inne på området, hovedveien er ikke så traffikkert og en del grøntområder og fri vegetasjon i nærheten. Jeg bor, som nevnt, i første etasje med veranda rett ut på en plen ingen benytter seg av. Tanken er å ha kasse til pusen både inne og ute på verandaen, der han også får seg et lite "hus" som kan isolere mot vær og vind slik at han slipper å søke mot oppgangene hvis han vil finne skjul når vi ikke er hjemme.

Jeg var bare litt usikker på de nye reglene, og etter å ha søkt litt på nettet har jeg funnet ut dette (fra http://home.no.net/fodtrond/):

Om å ha katt i borettslag og utleieleiligheter

HUSLEIELOVEN FRA 1.JANUAR 2000

Høyesterettsadvokat Tore Sverdrup Engelschiøn vant Emmelinesaken 29.10.93, og under er en artikkel skrevet av ham om den nye husleieloven som trådte i kraft fra 1. januar 2000, som slår fast at:

-Forbud mot dyr i borettslag og utleieleiligheter er ugyldige og lovstridige.

-Dyreholdet kan bare forbys dersom det kan bevises at det er til alvorlig sjenanse for andre beboere.

-Ingen kan forby noen å ha innekatt, uansett.

-Beboeren har rett til å ha katt som går både inne og ute uten å spørre borettslaget på forhånd.

Så jeg har loven på min side icon_smile.gif

Hilsen snart katteier

Skrevet

Hvorfor det er tull? Fordi det er det!

Man må spørre naboene om lov, man må ha katten i bånd når det skal ut på tur......

Å ha katt i bånd er ikke naturlig og ha en innekatt er ikke så greit, synes jeg.

Jeg oppfordrer folk til å ikke få katt mens de bor i borettslag.

Muligens det er greit for deg, men det deg. Og ikke alle andre.

Vi kan ikke ha katt heller for jeg NEKTER å ha den i bånd ( det er unaturlig da katten er et selvstendig dyr ), jeg vil ikke spørre naboene om lov da det er min avgjørelse, det er motorvei noen få meter unna blokken......ja grunnene er mange.

Hvordan tror du det går å ha katt hvis man bor i 10 etasje og det f eks ikke er trapp men bare heis ned til 1 etasje ( det er mange blokker og borettslag som har det,

f eks boretsslaget der min søster bor, så ikke si at det ikke finnes sånne )?

Det går ikke særlig bra skal jeg si deg.

Nei, jeg sier igjen, å ha katt mens man bor i borettslag er bare tull for det er så mange idiotiske regler. Enkelt og greit.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Småbarnsmor - for min del passer det fint å ha katt i borettslag. Og man trenger ikke spørre naboen, man trenger ikke å ha katten i bånd - man har de samme rettighetene, med loven bak seg, som alle andre eneboligboere som holder katt.

Skjønner dine argumenter om å ha katt i tiende etasje, men nå gjør heldigvis ikke jeg det. Du sier det er tull å ha katt i borettslag pga de mange idiotiske reglene, men nå er det faktisk slik at et borettslag ikke kan overstyre Norges Lover, og jeg gjør dermed ingenting galt ved å anskaffe med en liten pus (som *skal* være utekatt, borettslag eller ikke).

Skrevet

Hei!

Jeg bor i borettslag og her er det lov til å ha dyr. I bygårdene rundt bakgården (stoor) bor det minst 8 katter. Jeg har to hannkatter, og det er ikke noe problem at jeg bor i høy 4. etasje. Jeg følger dem ganske enkelt inn og ut og følger litt med fra vinduet. De er inne om natten og når vi ikke er hjemme.

Ikke noe problem, og vi har ikke fått noen klager.

De går ikke i bånd, og jeg har enda til gode å finne en eneste kattebæsj ute...

Og å si at noe er tull er ikke et argument.

mvh12

Skrevet

Til snart Katteeier.

Jeg prøvde å¨slå opp på den siden du var inne på for å se på regelverket. Men fant ingen ting. Kan hende jeg er veldig dårlig til å lete icon_smile.gif Men etter denne diskusjonen ble jeg veldig lysten på å se regelverket for å kunne ha alt på det rene. Er det noen som vet hvor jeg kan finne det??

Til småbarnsmor: så forstår jeg frustrasjonen hvis du bor i 10. etg. Og jeg synes borettslag har veldig strenger regler når det gjelder dyrehold. Men vet du hva : det driter jeg i. Og det bør alle andre også gjøre.

Ha en god 17. mai til alle.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Care - gå inn på http://home.no.net/fodtrond/

I hovedvinduet (der en katt er til venstre og tekst til høyre) står den en rekke punkter som fungerer som lenker. En av dem heter "om å ha katt i borettslag og utleieleiligheter". Du kan også scrolle nedover siden; det står nederst.

icon_smile.gif

Skrevet

Jeg har både katt og hund og bor i borettslag.Måtte søke om å få ha begge dyrene og fikk godkjennelse på det.Jeg hadde hunden fra før vi flyttet inn her og skaffet katten etterpå.

Tror ikke ett borettslag kan nekte å la deg ha med katten hvis du søker,men tror det er noen steder der du må ha hatt dyret fra før.

Sånn er det iallefall her i mitt borettslag.

Men dette kan du jo få svar på visst du snakker med styret i borettslaget der du skal flytte.

Skrevet

Som både den lenken vi har fått og artikkelen i "Dine Penger" sier, så kan ikke et borettslag nekte folk å ha katt eller andre dyr. MEN det er jo ingen vits i å gjøre seg til uvenns med naboene likevel. De som allerede bor i et borettslag bør nok søke først, for å gjøre ting på den måten borettslaget ønsker. Så kan de heller gå til anskaffelse av en katt likevel (men henvisning til loven), dersom de får nei etter søknad og anke.

Du som vet at du skal flytte inn i borettslag, bør skaffe katten før du flytter inn, også søke om å få ta den med når du flytter dit. Da skal de ha veldig gode argumenter for å si nei, og gjør de det likevel er det bare å vise til loven.

SELVFØLGELIG er det tullete at borettslaget har så utrolig mange merkelige regler som legger seg oppi privatlivet til folk som ikke på noen måte plager naboene sine. Men det er likevel mest hyggelig om en gjør sitt for å bevare nabofreden, så kan en endre praksis med det gode i stede for med krangel og trass.

Forresten så støtter jeg fullt de som mener at dyr ikke hører hjemme på steder det ikke er egnet for dem. Ikke bare katter, men også hunder, har behov for å løpe fritt en gang i blandt. Dersom katten ikke kan gå fritt uten at det er farlig for den, så bør en ikke skaffe seg katt, selv om en bor i enebolig. Og dersom en ikke bor så nært friområder (uten båndtvang) at hunden kan løpe fritt flere ganger i uka, så bør en heller ikke ha hund. Synes generellt folk som bor i by er alt for dårlige til å tenke på dyrenes beste.12

• 9 år senere...
Skrevet

Jeg har søkt rundt på google nå, men finner ikke noe konkret svar på det jeg lurer på. Kan borettslaget nekte en å ha utekatt? vi bor på bakkeplan og har terassedør som katten gikk inn og ut fra helt til styreleder kom å¨døra mi å klikka helt. Fikk da beskjed om at katten kun kan være inne. Har han rett i dette?

Skrevet

I borettslaget jeg bodde i før ble det innført en sånn regel. Det var greit med de kattene som allerede var der, men det var ikke lov til å få nye. Hørte at det ble totalforbud med katter et par år etter at jeg flytta.

Skrevet

ok. vi fikk katt etter at vi flyttet inn. Det er mange andre katter ute her så vi tenkte ikke over at det fantes en slik lov. men det gjorde det visst. Mener å ha lest ett sted at man ikke kan bli nektet å ha ute katt, da å holde den inne er imot kattens natur.. noen som har peiling?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her var det en saling blanding av fakta og påstander.

Sjekk Norsk Huskattforening

Velg "Dyr i borettslag" fra fanene i toppen.

Der finner du alt du trenger å vite :)

Det er verd å merke seg at Emmeline-dommen satte presedens (dersom "noen" skulle begynne å tulle med ting og tang relatert til at "en annen rett kan jo komme til en annen avgjørelse").

Anbefaler deg sterkt å kastrere katten. Det vil gjøre verden enklere for både deg og pus i borettslag. Dette er det viktig å også informere om når du informerer styret (sender en proforma søknad).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...