AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 I sent 2008, hadde jeg arveoppgjør etter min far, etter å ha diskutert i flere måneder, ble vi enig, og oppgjør ble gjort. Motparten var da hans kone. Vi hadde uenighter om oppgjøret, men vi tok oppgjør fullt ut. Nå kommer hun og krever at hun ikke lenger godtar oppgjøret. Vi hadde begge samme advokat som bekrefter lovligheten i alt vi foretok oss gjennom hele prossessen. Nå kommer hun med krav om at hun ikke lenger godtar et punkt i oppgjøret angående skjevdeling av en gjenstand. Har hun på noen måte rett til å sette frem krav nesten 3 år etter endelig oppgjør? er det jeg egentlig lurer på.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 I sent 2008, hadde jeg arveoppgjør etter min far, etter å ha diskutert i flere måneder, ble vi enig, og oppgjør ble gjort. Motparten var da hans kone. Vi hadde uenighter om oppgjøret, men vi tok oppgjør fullt ut. Nå kommer hun og krever at hun ikke lenger godtar oppgjøret. Vi hadde begge samme advokat som bekrefter lovligheten i alt vi foretok oss gjennom hele prossessen. Nå kommer hun med krav om at hun ikke lenger godtar et punkt i oppgjøret angående skjevdeling av en gjenstand. Har hun på noen måte rett til å sette frem krav nesten 3 år etter endelig oppgjør? er det jeg egentlig lurer på. Er vel underskrevet av alle parter? glem det, si at gjenstanden er knust,solgt eller noe. La vær å svar på henvendelsen fra henne. La henne kontakte advokat som vil koste henne dyrt
Gjest Blondie65 Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 Spør advokatene om ankefrist. Jeg kan aldri tenke meg at hun kan påberope seg dette så lenge etterpå.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #4 Skrevet 21. april 2011 Jeg googlet ankefrist på arveoppgjør etter deres forslag: Jeg fant følgende. 4.2 - offentlig skiftede boer Skiftes et bo offentlig, er hovedregelen etter § 9 første ledd bokstav b at rådigheten erverves ved utlodningen, ved utlevering uten utlodning eller når boet tilbakeleveres til arvingene til privat skifte (ekstraderes). Når et bo skiftes offentlig, er det vedkommende skifterett som er avgiftsmyndighet. Avgiften forfaller til betaling straks, jf. arveavgiftsloven § 20 første ledd bokstav b. 4.2.1 - rådighetserverv ved utlodningen Offentlig skiftede boer sluttes gjerne ved en samlet fordeling av arvemidlene; utlodningen. Utlodningen skjer i rettsmøte og er gjenstand for anke. Ankefristen er ifølge skifteloven § 40 en måned regnet fra utlodningsdagen. Det følger av samme bestemmelse at betaling i henhold til utlodningen ikke kan kreves før ankefristen er utløpt. Hvis jeg tolker det riktig, så er det faktisk en månedes ankefrist? Men hva hvis det faktisk ble gjort en feil under arveoppgjøret, nå hevder ikke motparten at det ble gjort en feil, men at motparten er uenig i ett av punktene.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Sitter midt oppi et arveoppgjør nå. Husker ikke nøyaktig ankefrist, men i følge de papirene jeg fikk er det 30 eller 40 dager eller noe. Ikke 3 år, i alle fall!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 3 år er altfor lenge etter, antakelig prøver hun seg og håper hun at du bare skal gi deg, juridisk har hun ingen rettigheter etter så lang tid
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 Jeg googlet ankefrist på arveoppgjør etter deres forslag: Jeg fant følgende. 4.2 - offentlig skiftede boer Skiftes et bo offentlig, er hovedregelen etter § 9 første ledd bokstav b at rådigheten erverves ved utlodningen, ved utlevering uten utlodning eller når boet tilbakeleveres til arvingene til privat skifte (ekstraderes). Når et bo skiftes offentlig, er det vedkommende skifterett som er avgiftsmyndighet. Avgiften forfaller til betaling straks, jf. arveavgiftsloven § 20 første ledd bokstav b. 4.2.1 - rådighetserverv ved utlodningen Offentlig skiftede boer sluttes gjerne ved en samlet fordeling av arvemidlene; utlodningen. Utlodningen skjer i rettsmøte og er gjenstand for anke. Ankefristen er ifølge skifteloven § 40 en måned regnet fra utlodningsdagen. Det følger av samme bestemmelse at betaling i henhold til utlodningen ikke kan kreves før ankefristen er utløpt. Hvis jeg tolker det riktig, så er det faktisk en månedes ankefrist? Men hva hvis det faktisk ble gjort en feil under arveoppgjøret, nå hevder ikke motparten at det ble gjort en feil, men at motparten er uenig i ett av punktene. Hun kan være uenig så mye hun vil. Hun kan bare glemme det. Er det 30 dager så er det det. Ikke si noe til henne om saksbehandlingsfeil eller lignende - det blir bare å putte ideer i hodet hennes. Stå på ditt/deres om at arveoppgjøret var slutt for 3 år siden og dere anser dere ferdige med saken.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 3 år er altfor lenge etter, antakelig prøver hun seg og håper hun at du bare skal gi deg, juridisk har hun ingen rettigheter etter så lang tid Høres ganske sannsynlig ut, men uansett så sendte jeg en mail til advokat for å forsikre meg om at hun juridisk sett ikke har noen rettigheter lengre i saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå