Gå til innhold

Er det dumt å trene slik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener på senter 3-4 dager i uka, og kjører ca 30 min styrketrening etter oppvarming og så jogger jeg intervall etterpå (ca 40 min på mølla tilsammen). Er det dumt å trene styrke og kondis slik på samme dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det høres veldig bra ut. Men er det ikke vondt å trene kondis og særlig intervaller rett etter styrke :)?

AnonymBruker
Skrevet

Det er i utgangspunktet ingenting i veien med å kjøre styrke og kondis på samme dag, avhengig av målet/målene med treningen er.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det høres veldig bra ut. Men er det ikke vondt å trene kondis og særlig intervaller rett etter styrke :)?

Neida, det går fint :) Nå trener jeg ikke spesielt hard styrke, og bruker de apparatene, hehe.. Det er ikke så lenge siden jeg begynte å trene, så er ikke så sterk enda :P

Skrevet

Jeg trener på senter 3-4 dager i uka, og kjører ca 30 min styrketrening etter oppvarming og så jogger jeg intervall etterpå (ca 40 min på mølla tilsammen). Er det dumt å trene styrke og kondis slik på samme dag?

Kommer an på hva du ønsker å oppnå med treninga. Generelt så går kondisjonstrening på bekostning av styrke, ikke mye, men litt. Det som kanskje har større betydning i ditt tilfelle er at kroppen etter en (tung?) styrkeøkt ikke får mulighet til å fylle energilagrene effektivt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man tar seg helt i enten styrke eller kondisjonsdelen så har man kun krefter til én av delene. Adaptasjon vil ikke skje med mindre man faktisk presser kroppen lenger enn før. Uansett, ønsker man generell god form så er vel dette greit nok.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg jogger 7 km og trener styrke i 20 min. etterpå...funker som bare juling det :jepp:

Skrevet (endret)

Det høres jo kjempebra ut! Så kan du heller ta en fridag imellom hver økt, siden du har kjørt styrke og kondisjon sammen dagen før :biggrin:

Endret av odah
Skrevet

40 minutter på tredemølle er nå ikke all verden, så hvis du kjenner deg noenlunde uthvilt før neste treningsøkt så skulle dette gå helt greit.

Du kommer neppe i form til å vinne Oslo Maraton i september eller tilsvarende, men du kommer i brukbar form til mosjonist å være.

Når det er sagt så vil jeg anbefale at du tar noen av joggeturene ute i ulendt terreng. Når du løper på et joggebånd får du null variasjon i underlag, og får ikke variert belastning på muskulaturen i knær og ankler. Det er mye større sjanse for å få belastningsskader av å løpe på tredemølle enn i utmark.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...