Gå til innhold

Internatskole

FrøkenSommer

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ikke i riktigaldersgruppe for dette forumet, men det er her jeg når ut til den gruppen jeg vil nå ut til; så la gå :)

Jeg vurderer sterk å søke meg inne på internatskole, når den tid kommer at jeg skal på vgs. Jeg vet hva mine foreldre tenker om det; det kommer litt ann på situasjonen, men søsteren min har gått på internatskole, noe som har gått veldig fint, dessuten koster det ikke noe mer enn vanlig privatskole.

Det jeg lurer på er; hva tenker andre foreldre om internatskole? jeg tror ikke akkurat det vil ha så mye å si for besluttningen min hva andre tenker, det er trossalt mitt valg (og mine foreldres). Jeg vil vite litt om hvordan reaksjon det kan komme fra mine venners foreldre om de får vite det; HVIS det blir besluttningen. ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke forelder, men har gått på internatskole og vil oppmuntre mine barn hvis de ønsker det i fremtiden!:) Møtte aldri noen negativ respons på det fra andre foreldre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror internatskole kan gi noen riktig gode år, så hvis opplegget virket seriøst og bra og barnet mitt var passe modent og hadde de riktige grunnene for å ønske internatskole, ville jeg oppmuntret det, selv om det kanskje hadde stukket litt i mammahjertet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri hørt at det skal være noe negativt. Er jo en del som gjør det, og mange stortrives. Det viktigste er vel hva dine foreldre synes om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt etter hvordan tenåringen min var så ville jeg ha stilt meg positivt eller negativt. Må bare innrømme at ingen av mine tenåringer hadde vært voksne nok til det. Samtidig så ser jeg en kostnad som foreldre må ta. Har dine foreldre den muligheten? Dersom ja, så må du bare argumentere. De kjenner jo deg og har erfart deg som person. De har en formening om hva som kan være riktig for deg.

Mest mulig kunnskap og viten så kan du argumentere bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en mamma som har gått på internatskole i 3 år på vgs. Jeg mener man vokser veldig på den tiden. Man blir mer selvstendig både i forhold til å vaske sine egne klær, passe på å få leksene gjort før hobbyer og så videre. Dessuten er det mange som får venner for livet om man går på en internatskole. I alle fall mange gode minner. Det er absolutt verdt et forsøk. Om ikke annet kan du alltids droppe ut av internatskolen etter førsteåret for så å hoppe over på en offentlig skole. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min går på privatskole. Og hvis meningene ikke endrer seg, så kommer han til å gå på internatskole senere.

Føler at barna blir passet godt på ved en internatskole. Og de som er modne nok for det, for lov til å dele leilighet litt utenfor skoleområdet.

De ungdommene som ikke passer til internatskole får også som regel hjemlengsel og det viser seg fort om man mistrives eller ikke egner seg til studiesituasjonen. Og da står man fritt til å kunne reise hjem. Det er ofte noen som ikke fullfører, fordi de heller vil hjem og da eventuelt vil gå på offentlig skole. De som blir får en opplevelse for livet. Og de lærer en del av å bo hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min går på privatskole. Og hvis meningene ikke endrer seg, så kommer han til å gå på internatskole senere.

Føler at barna blir passet godt på ved en internatskole. Og de som er modne nok for det, for lov til å dele leilighet litt utenfor skoleområdet.

De ungdommene som ikke passer til internatskole får også som regel hjemlengsel og det viser seg fort om man mistrives eller ikke egner seg til studiesituasjonen. Og da står man fritt til å kunne reise hjem. Det er ofte noen som ikke fullfører, fordi de heller vil hjem og da eventuelt vil gå på offentlig skole. De som blir får en opplevelse for livet. Og de lærer en del av å bo hjemmefra.

Hvilke positive sider er det du ser ved dette med internatskole? kunne trenge litt argumenter/positiveting å si til mine foreldre, selv om de sikkert burdte vite dem, da søstra mi går på internatskole..

selv har jeg funnet noen;

- veldig sosialt; det er ikke så lett når man går på skole på andre siden av byen (oslo) alle bor spredt, og Ruter/NSB svikter i tide og utide (akkurat dette er noe jeg har erfart, altså at det er litt vanskligere å være sosial med venner i klassen, når man går på skole med folk fra hele byen(går privat) og det gjør man jo på vgs...)

- man blir mye mer selvstendig og vokser mentalt, jeg vil selv si jeg er eldre mentalt enn mange av mine venner...

- internatskolen jeg vurderer er en kristen skole, jeg kommer fra en kristen familie - så da kan jeg ikke se noe negativt ved det

- dessuten blir man reise vandt (selv om det bare er 2 timer herifra..), men det er jeg fra før av..

Kan heller ikke se noen negative sider med det, flere over her skriver, men når andre foreldre har hørt at søsteren min går på internatskolen, og det er vanlig studiespess, har folk stussa skikklig. kan selvfølgelig ha noe med at hennes skole er sju timer herifra.. hehe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internatskule på vgs er jo heilt vanleg, i alle fall litt utpå bygdene ;) . Eg gjekk på det sjølv. Så lenge det er ein offentleg skule, må ikkje foreldra betale noko. Elevane får bortebuarstipend gjennom lånekassa.

Endret av imli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internatskule på vgs er jo heilt vanleg, i alle fall litt utpå bygdene ;) . Eg gjekk på det sjølv. Så lenge det er ein offentleg skule, må ikkje foreldra betale noko. Elevane får bortebuarstipend gjennom lånekassa.

Ikke det vanligste her i Oslo, økonomisk tror jeg ikke det er så stress. Det er privatskole, men har grunnlag for borterboerstipend, og da koster det ikke stort mer enn den privatskolen jeg går på nå.. Faktisk mindre tror jeg!

Tusen takk for svar, alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er egentlig ikke i riktig aldersgruppe for dette forumet,

Hvilken aldersgruppe er den riktige?

Finnes det virkelig internatskoler i Norge? De kalles vel i dette landet mer for leirskoler eller folkehøgskular?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes det virkelig internatskoler i Norge? De kalles vel i dette landet mer for leirskoler eller folkehøgskular?

Det finnes internatskoler hvor du kan gå alle tre årene på VGS, disse skiller seg fra folkehøgskoler fordi:

- på folkehøgskole har man ingen eksamen, man går ikke "egentlig" skole, det er ikke som VGS eller høgskole

- man må være 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste er over 20, noen litt yngre, men jeg er 14.. Så følte meg litt "feilplassert":P

Og ja, som en annen sier deg over her så har vi fortsatt internatskoler i Norge, men mange assosierer nok det med det samme som deg, itillegg til kostskole, institusjoner, og i min vennegjeng; fengsel.. Hehe!

nlm har 11 skoler med internat i Norge, i tillegg vet jeg om hvertfall en på Hedmarken, tror den heter Jønsberg eller noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ER mange likheter med folkehøgskole, og det er et argument du kan bruke hvis du "vet" at du vil begynne på studier rett etter vgs.

Man får folkehøgskole-opplevelsen, men med en sluttresultat som gir deg noe konkret og praktisk.

Ang pris, så får man borteboerstipend, og det dekket omtrent hele månedskostanden der jeg gikk. 3500-4000kr. Siden jeg ikke bodde hjemme, fikk jeg barnetrygden på min konto, jobbet i ferier, og fikk litt lommepenger av mor og far til f.eks busskort o.l. Man får kost og losji, det er mye arrangert underholdning på skolen, man spleiser på ting med venner, og man trenger egentlig ikke så mye penger.

Argumenter:

- Får nye venner

- Tettere oppfølging i fag

- Øvelse i å bli mer selvstendig, ang klesvask, betale regningene dine selv osv.

- Folkehøgskole-opplevelse, men produktivt

- En kristen skole vil ha kristne møter og overvekt av kristne elever. En fin mulighet til å bli bedre kjent med din egen tro, og å få jevngamle venner som deler den.

- Ta en titt på valgfagene skolen du vil gå på har, ofte mye man ikke får tilbud om i vanlig skole. Selv har jeg hatt både psykologi, filosofi, ledertrening, konfliktløsning, idrett, bibelstudier o.l.

- Man lærer seg selv bedre å kjenne, og finner mer ut av hvem man er når man blir kjent med en haug mennesker som ikke vet mer om fortiden din enn du forteller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleire - heilt vanlege vgs, som i tillegg har internat på skulen. Som regel valfritt om ein vil bu der eller ikkje. På slike skular bur gjerne elevane som bur langt unna på skulen, medan dei som bur nærme ofte bur heime (med det er opent for alle). Dette er vanleg litt utpå bygdene ;) Gjerne yrkesskular, t.d landbruk/jordbruksskular er ofte internatskular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...