flickan Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Om et par år skal vi overta huset til svigers, og der står et nydelig spisebord med plass til opptil 14 personer. Det veier flere hundre kilo, og skal derfor ikke være med til boligen de flytter til, så vi er så heldige at vi får overta bordet. Stolene skal de imidlertid ha med seg, så vi må finne noen nye. Jeg har allerede begynt å tenke på hva slags stoler som kan være fine til, men trenger litt inspirasjon. Bordet likner litt på dette: Jeg liker klassiske og enkle stoler som f eks og men også mer moderne stoler som dette. Ser for meg at et slikt bord "krever" stoler med høy rygg? Jeg liker bedre stoler med lav rygg, med noen få unntak.. Tar imot alle forslag, i alle prisklasser. Men siden vi trenger hele 14 stoler er det selvsagt begrenset hvor dyre stolene kan være, men akkurat nå er jeg bare ute etter inspirasjon og gode forslag til hva slags stoler som kan være fine til. Rommet ellers er lyst med store vinduer og flisgulv i terracotta. Jeg er ikke så glad i den type stol som er på bildet m/bordet.
Ciara Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Du har veldig lik stolsmak som meg. Elsker Scandia, Y-stolen og Date. Jeg vurderte alle disse, men dessverre er ikke mannen min så glad i dem. Jeg vurderte også en Eames-variant, men de har ganske lav sittehøyde (men det har jo Scandia også) og passet dermed ikke så godt siden vi er høye begge to. Vi endte opp med City-stolen - du ser den på Pur Norsk. Det er en norsk designklassiker som er veldig komfortabel. Kan tenke meg at den ville vært en kul kontrast til dette mer tradisjonelle bordet. City er ganske dyr, ca 2800, men den er også lansert i plast til 1700 (tror jeg). Finnes i mange forskjellige farger og er stabelbar.
flickan Skrevet 26. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2011 City-stolen var fin, ja. Liker at det er norsk design Jeg tror og det kan være fint med litt moderne stoler til, selv om bordet er veldig tradisjonelt. Hva tenker du om høy vs lav rygg?
Ciara Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 Jeg foretrekker høye rygger, først og fremst fordi de gjerne er mer behagelige. Dette bordet innbyr jo til mange og lange middagsselskaper, og da blir komfort ekstra viktig
flickan Skrevet 27. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2011 Jeg foretrekker høye rygger, først og fremst fordi de gjerne er mer behagelige. Dette bordet innbyr jo til mange og lange middagsselskaper, og da blir komfort ekstra viktig Det er sant. Har tenkt på noe ala Jærstolen Aksel, de er enkle og fine i designet synes jeg. Og med høy rygg.
Ciara Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 Ah, en annen favoritt. Du har god smak Hvilken tresort er bordet?
flickan Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2011 Måtte bare dra frem denne tråden igjen. Hadde visst ikke sett det siste spm, Ciara, men er usikker på tresorten. Skal til svigers i sommer, så da skal jeg sjekke det ut. Har funnet en ny stol som jeg liker veldig godt: Variér Invite Samme produsent som Date-stolen, men denne ser hakket mer komfortabel ut synes jeg. *drømmer* (får vel bare begynne å spare, for den var ganske dyr )
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #8 Skrevet 29. juni 2011 Er også på jakt etter fine spisestustoler. Ser at du har plukket ut spisestoler med stoff som en av favorittene. Er du ikke litt redd for at de fort blir sausa inn med diverse mat?
Umuriel Skrevet 29. juni 2011 #9 Skrevet 29. juni 2011 Scandia er min favoritt! Men spørs om den passer til et såpass "tungt" bord.
flickan Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2011 Er også på jakt etter fine spisestustoler. Ser at du har plukket ut spisestoler med stoff som en av favorittene. Er du ikke litt redd for at de fort blir sausa inn med diverse mat? Flere av stolene kan velges i skinn også. Hvertfall date og invite. Ser evt for meg i skinn, tenker det samme som deg ang søl.
flickan Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2011 Scandia er min favoritt! Men spørs om den passer til et såpass "tungt" bord. Det tenker jeg og. Tror bordet blir for massivt. Alternativt måte de kommet i malt utgave, men tviler på at de er like fine da.
Gjest Badabing Skrevet 29. juni 2011 #12 Skrevet 29. juni 2011 Jeg har ikke noe godt forslag til en spesifikk type stol, men bare tenker at jeg ville valgt noen smale og enkle stoler til et såpass stort og tungt bord. Jeg synes de første stolene du linker til har et litt for massivt og tungt preg, og ville nok heller valgt et lettere alternativ.
Gjest Badabing Skrevet 29. juni 2011 #13 Skrevet 29. juni 2011 Har funnet en ny stol som jeg liker veldig godt: Variér Invite Samme produsent som Date-stolen, men denne ser hakket mer komfortabel ut synes jeg. (får vel bare begynne å spare, for den var ganske dyr ) Denne var fin og virket ganske passende. Om det ikke blir den, så i alle fall noe lignende
Gjest Harriet Skrevet 29. juni 2011 #14 Skrevet 29. juni 2011 Jeg synes ingenting slår syverstoler. De er enkle, fine og klassiske - stoler som aldri går av moten.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #15 Skrevet 30. juni 2011 Flere av stolene kan velges i skinn også. Hvertfall date og invite. Ser evt for meg i skinn, tenker det samme som deg ang søl. Ok, da forstår jeg. Min erfaring med spisestustoler er at de ofte trengs og vaskes over, i alle fall om det er unger med i bildet. Når du skal ha en spisestue, hva ønsker du da å fremheve? Er bordet stort og tungt, et virkelig blikkfang som du ønsker skal få komme til sin rett? Da ville jeg valgt lette og luftige stoler, gjerne med stålbein og nøytral farge. Var bordet litt anonymt og standard ville jeg tenkt at stolene kunne fått være "hovedingrediensen".
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2011 #16 Skrevet 3. juli 2011 Jeg synes det går fint å blande massivt og spinkelt. I utgangspunktet er jeg ikke så glad i spisestuestoler med høy rygg, men Scandia spisestuestol med ekstra høy rygg er nydelig. Jeg tror syveren blir for lav, har selv syveren og liker dem godt, men bordet vårt er enklere. (Vi har forresten Scandia lounge, og den er også sååå fin. ) Variér-"uttrykket" er jeg ikke så glad i, men det er jo smak og behag. Man skal selvsagt velge noe som man liker selv.
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2011 #17 Skrevet 3. juli 2011 Er bordet stort og tungt, et virkelig blikkfang som du ønsker skal få komme til sin rett? Da ville jeg valgt lette og luftige stoler, gjerne med stålbein og nøytral farge. Var bordet litt anonymt og standard ville jeg tenkt at stolene kunne fått være "hovedingrediensen". Veldig enig, bortsett fra at jeg tenker at lette og luftige stoler også kan være hovedingrediens. Og det med søl er viktig - jeg vasker over stolene mine etter omtrent hvert måltid. Blir fingermerker på dem og annet. Hadde ikke valgt stoff. Noen av syverstolene våre er i skinn og de får seg også en rask tørk.
flickan Skrevet 3. juli 2011 Forfatter #18 Skrevet 3. juli 2011 Jeg synes det går fint å blande massivt og spinkelt. I utgangspunktet er jeg ikke så glad i spisestuestoler med høy rygg, men Scandia spisestuestol med ekstra høy rygg er nydelig. Oh, ja den var nydelig. Har faktisk ikke sett at den fantes i en høyrygget utgave. Og den kan fås i beiset rød, grønn, hvit, sort og blå.. Jeg tenker at beiset sort kunne vært fint til Hadde liksom slått den litt fra meg, fordi bordet er i så massivt tre, at det ikke ville blitt fint å blande tresorter. Spesielt ikke siden treet er en såpass viktig og dominerende del av stolen også. *drømmer mer* Takk for flere innspill Og nei, stoff vil ikke bli aktuelt med små barn i hus hvertfall, måtte evt bli skinn.
flickan Skrevet 3. juli 2011 Forfatter #19 Skrevet 3. juli 2011 Personlig er jeg ikke sååå fan av syveren, da er det andre AJ-stoler jeg liker bedre...
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2011 #20 Skrevet 3. juli 2011 Personlig er jeg ikke sååå fan av syveren, da er det andre AJ-stoler jeg liker bedre... Jeg liker mauren aller best, men av og til må man kompromisse. Mannen ville ha syvern, men nå er jeg fornøyd. Vi har hatt stolene i snart femten år, men jeg blir aldri lei dem. Enkle og rene i stilen og gode å sitte på. (Bedre enn Scnadia-stolen - jeg har prøvd dem også lenge av gangen.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå