Gå til innhold

Proteinpulver og det der...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å gå ned i fettprosent fort som fy, men ønsker samtidig å øke muskelmassen. Har tenkt litt på proteinpulver eller måltidserstattere med mye protein, men usikker på om det virker noe bedre enn vanlig "slankemat".. Har noen av dere prøvd dette? Hvordan er erfaringene deres? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Proteinpulver brukes for å bygge muskler og er ikke slankemat. Det er den rimeligste proteinformen per vektenhet. Dvs. det er billigere, og enklere også, å ta en proteinshake enn å spise en kyllingfilet. Proteinpulver regnes ikke som mat fordi det er et kosttilskudd, ikke noe som skal erstatte måltider.

Måltidserstattere inneholder mer av fett og karbohydrater og kan dermed brukes til å erstatte måltider. En måltidserstatter gir vanligvis ikke samme metthetsfølelse som et vanlig måltid og man kan bli fristet til å spise mer og dermed ende opp med høyere energiinntak enn om man spiser et vanlig måltid.

Anbefaler absolutt ikke å gå ned i fettprosent raskt.

Jeg har god erfaring med å bruke proteintilskudd for å bygge muskler som tillegg til et eksepsjonelt sunt og "rent" kosthold og hard styrketrening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med å bruke proteintilskudd for å bygge muskler som tillegg til et eksepsjonelt sunt og "rent" kosthold og hard styrketrening.

Takk for svar! :) Fettprosenten vil vel ikke øke av å bruke proteintilskudd, i tillegg til det du beskriver som et sunt og rent kosthold? I tillegg til styrketrening(og kondisjon), selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) Fettprosenten vil vel ikke øke av å bruke proteintilskudd, i tillegg til det du beskriver som et sunt og rent kosthold? I tillegg til styrketrening(og kondisjon), selvfølgelig.

Vel, hvis proteintilskuddet i tillegg til alt det andre man spiser overgår det man forbruker vil man lagre overskuddet som fett.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvis proteintilskuddet i tillegg til alt det andre man spiser overgår det man forbruker vil man lagre overskuddet som fett.

Ja, det er jeg klar over, men jeg mener å ha hørt at du kan få økt fettprosent uavhengig av kalorioverskudd/kaloriunderskudd når du går på proteintilskudd - derfor litt usikker. Dette er kanskje bare en myte? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jeg klar over, men jeg mener å ha hørt at du kan få økt fettprosent uavhengig av kalorioverskudd/kaloriunderskudd når du går på proteintilskudd - derfor litt usikker. Dette er kanskje bare en myte? :)

Du vil ikke øke i fettprosent når du bruker proteinpulver med mindre du går i kalorioverskudd.

Gjest made4u
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke ditt utgangspunkt, men det kan jeg si med en gang. Muskelvev kommer ikke av seg selv, det krever trening. Dog tar mange proteintilskudd av mange grunner, også for å bevare muskelvev (kroppsbyggere f.eks.)

Dog kan ikke en vanlig slanker, dersom du er det, ta proteintilskudd og tro at det uten videre skal gi noen supereffekt. For det første kommer som sagt ikke muskelvevet av seg selv, og for det andre vil ikke vanlige mennesker tape muskelvev i den grad godt trente vil om dem er på kaloriunderskudd. Så om utgangspunktet ditt er helt normalt, ja så vil du ikke bli noen supermenneske bare ved å ta proteintilskudd sånn uten videre.

Men du kan gjerne øke proteininntaket dersom du ønsker bedre fettprosent på kortest mulig tid, selv hadde jeg valgt dette. Men det er i grunn det samme om proteinene kommer fra kyllingfileter eller annet kjøtt eller egg etc., er eliteutøvere i styrkeidretter og kroppsbygging som utelukkende spiser dette og ikke tar tilskudd. Dog blir dette vannvittig dyrt, men dem er på et nivå at dem er sponset med dette.

Nå trenger du jo ikke gjøre noe like ekstremt, men det er viktig at du bedriver aerobe aktiviteter i perioden der du skal pynte på fettprosenten. Intet er nemlig mer effektivt enn det, anbefaler deg heller å kjøre på med kondisjonstrening heller enn å senke kalori-inntaket for lavt. Men du må jo gjøre en kombinasjon av begge deler, og hvor ekstremt det kan være er bestemt ut fra ditt utgangspunkt og hvor store komprimisser du er villig til å gjøre.

Skrevet

Men on-topic; Proteintilskudd eller ikke, man VIL gå opp i vekt dersom man ligger på kalorioverskudd, noe man også kan gjøre med proteintilskudd. Energioverskuddet (kaloriene som ikke blir forbrent), lagres da som fett. Så enkelt er det. (Dette er en sannhet med modifikasjoner, men dette er ikke relevant for noen som leter etter kostholdsråd/treningsråd på nettet).

Proteintilskudd er ingen mirakeldrikk, men er kort sagt proteiner i pulverform hovedsaklig basert på myse eller kasein, begge biprodukter ved meieriproduksjon. Det finnes også andre typer proteinpulver, men disse står for nesten hele markedet. Proteinshaken gir en viss metthetsfølelse, men skal ikke brukes som måltidserstatter fordi den er fattig på andre næringsstoffer og spesielt fiber. Absolutt ikke å anbefale for å komme i bedre form, og er ikke mer enn det navnet tilsier, nemlig et tilskudd. Få orden på kostholdet først, når da proteinbehovet ikke dekkes utover dette, så kan tilskudd være et alternativ.

Skrevet

Tråden er delt pga avsporinger

SportyShorty, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...