Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Muffins vs. cupcakes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg ikke har skjønt... Hva er forskjellen på muffins og cupcakes?

Skrevet

Eg trur det (i alle fall i Amerika) er slik at muffins er meir "sunne" variantar som ein et til frukost og lunsj, medan cupcakes er meir kakeaktige (gjerne med masse glasur/krem).

Skrevet

Eg trur det (i alle fall i Amerika) er slik at muffins er meir "sunne" variantar som ein et til frukost og lunsj, medan cupcakes er meir kakeaktige (gjerne med masse glasur/krem).

Hmm, ok. Jeg har alltid tenkt på muffins som vanlig søte kakegerier i papirform. Sjokolademuffins, blåbærmuffins, etc etc... Så cupcake for meg er bare vanlig muffins men med et søtere navn. Men ja, hørtes logisk ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde forskjellen på cupcakes og norske muffins var den enorme mengden krem på de amerikanske variantene. Muffins forbinder jeg med et tynt lag glasur og kanskje noen nonstop. :sjenert:

Skrevet

Cupcakes har frosting, muffins ikke.

Skrevet

Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins, som lages ved kjapp blanding av tørre og våte ingredienser. Ifølge Nigella i en eller annen bok.

Gjest Spinell
Skrevet

Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins, som lages ved kjapp blanding av tørre og våte ingredienser. Ifølge Nigella i en eller annen bok.

Dette trodde jeg også, men jeg har sett cupcake-oppskrifter som er eksakt like muffinsoppskrifter. Min konklusjon har derfor blitt at cupcakes etterhvert bare er forvokste og jålete muffins.

AnonymBruker
Skrevet

Dette trodde jeg også, men jeg har sett cupcake-oppskrifter som er eksakt like muffinsoppskrifter. Min konklusjon har derfor blitt at cupcakes etterhvert bare er forvokste og jålete muffins.

Men cupcakes ER det samme som norske muffins, bare at de har dette enorme laget med smørkrem på toppen.

Det amerikanerne kaller muffins har vi egentlig ikke noen tradisjon for i Norge, det var vel først for 10-15 år siden disse ble introdusert her i landet (Aunt Mabel o.l.). Det blir egentlig litt feil å fylle disse digre amerikanske muffins-formene (eller brettene) med norsk muffinsrøre (aka cupcake-røre) - ordentlige muffins er mye tyngre og "matigare" enn lette, luftige norske muffins/cupcakes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...