louise1 Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Noen som har litt peiling på hvilken hund som passer som førstegangshund? Har aldri hatt hund før og veit at det er en del raser som ikke passer som førstegangshund! Har fryktelig lyst på en rottweiler, men veit at det kanskje ikke er det lureste (?)
Gjest Fikira Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Kommer vel litt an på hvordan du er. Hvor aktiv er du, hva vil du bruke hunden til, har du stor eller liten boplass, reiser du mye, har du andre dyr...osv
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 Min førstegangshund var en rottweiler. Ikke noe problem det. Men jeg er vant til å trene dyr fra før og har med dyr å gjøre stort sett hele dagen. Min andre hund, en omplasseringshund av ymse slag, var mye vanskeligere å ha med å gjøre selv om hun var av middels størrelse og var veldig søt å se på Hva som er en bra førstegangshund kommer ann på hvor mye tid du er villig til å sette av for trening og instruksjon. Er du interessert i å endre din livsstil for en hund, så er en rottweiler en superfin hund det og kan fint være en førstegangshund. Men vil du bare ha et kjæledyr og leve livet som normalt, så skal du ikke ha en slik hund.
dorkie Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 En perfekt familie/selskapshund som er lett å trene opp er Cavalieren, vi har hatt flere sånne i familien og det har vært svært lite problemer med de. Men vær obs på hjertefeil, vår første døde av det. Nå har jeg Dorkie terrier, den er mye kulere men også striere enn Cavalieren så definitivt ikke enn førstegangshund! 2
Gjest missEva Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Ser ikke hvorfor du ikke kan ha rottweiler som førstehund...? Jeg har en mix mellom doberman og rottweiler, tror ikke jeg kunne ha valgt en bedre hund. Lettlært og snill, krever ikke stort egentlig. Anbefaler i allefall IKKE boarder collie eller annen type collie som førstehund!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Jeg hadde bc som førstegangshund og det gikk fantastisk bra. Men tror det har mye med din personlighet å gjøre, ditt aktivitetsnivå, om du innerst inne er redd noen raser selv om du synes de er søte som valper? Hvor mange av dere som svarer var helt alene om ansvaret? Tror det er avgjørende for hvilken hund man bør velge og hva man vil drive med av dressur og aktiviteter, hvor mye man er vant til hunder og om man har trent noen fra før. Jeg vil ikke anbefale noen spesiell rase, da dette er noe du som skal ha hund må sette deg inn i og da nytter det å prate med raseklubben, gå på utstillinger, prate med de som driver dressurkurs der du bor og vite hva du skal bruke hunden til. Cavalieren er en takknemlig hund, men alle hunder krever mye og spesielt som valp og unghunder.
skruf Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 Vi har Berner Sennen som førstegangshund, helt super! Lett å dressere, fikk hene husren veldig fort, barnevennlig (vi har to jenter), går utmerket sammens med katten, trenger middels trim (vi går ca 30 min på morgenen, ca 2t på ettermiddagen og en kveldstur), men hun klarer og flere timers fjelltur. Har gått i fjellet over flere dager med bikkje, mann og barn, og sovet i lavvo. Hunden elsker å bære kløv. Ikke er det så mye pelsstell heller, jeg trodde det ville bli mere.. Hun røyter såklart ekstra i perioder, men vi er flinke til å børste og spyle henne, og en dusj innimellom. Elsker hunden min!!
maya86 Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 Hos oss ble det en omplassert ungarsk puli på ca. 1,5år som førstegangshund. Skulle egentlig bare fostre henne mens ho venta på å få nytt hjem, men vi falt pladask og tok ho selv Ho er helt herlig. Veldig lettlært og kjempesmart. Kan være litt utspekulert iblant. Kjemperolig inne, elsker å gå tur og å være i parken. ho er ikke så flink å leke og sånn med andre hunder ennå, men det bedrer seg Samboer er også allergisk mot pelsdyr, men ikke mot denne rasen Ho røyter ikke. Ho får dreads Ser skikkelig kul ut Jeg tror de kan være en fin førstegangshund, jeg har ikke mye erfaring med hund og får da greit til å trene ho Har hatt mye dyr oppigjennom, men aldri hund.
Bodøjenta87 Skrevet 22. april 2011 #9 Skrevet 22. april 2011 Noen som har litt peiling på hvilken hund som passer som førstegangshund? Har aldri hatt hund før og veit at det er en del raser som ikke passer som førstegangshund! Har fryktelig lyst på en rottweiler, men veit at det kanskje ikke er det lureste (?) Heia! Bruk Canis for det de er verdt sier jeg bare: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=11 Forumet der er alfa & omega for en hundeeier, spes en førstegangshundeeier! Så DET er mitt beste råd til deg!
Tears.of.the.Sun Skrevet 22. april 2011 #10 Skrevet 22. april 2011 Jeg tror at så lenge man er en dreven hundeeier, så er det få hunderaser som ikke fungerer som førstegangshund Rottweiler f.eks. tror jeg går helt fint så lenge man er tålmodig på treningen, har litt erfaring med hunder fra før av, og har lest seg opp på rasen og gemyttet til rasen. Rottweiler er en veldig psykisk sterk rase. Den er også er rase som beskytter sin eier uansett hva det krever! Det kan være farlig hvis uvedkomne kommer inn til huset, men ellers er det helt fint. Rottweilere er også ofte rolige, gode hunder som følger etter overalt. De er også lettere å trene enn andre raser. Jeg tror ikke det er et dumt valg. De som ikke passer som førstegangshunder er alle typer terriere, de er nemlig veldig vanskelige å dressere. Og hunder som har bestemte bruksområder som elghunder, fuglehunder og sauehunder. Ja og veldige bestemte, sta hunder som f.eks. Newfoundlander, og dominante, lett aggressive hunder som f.eks. Chow Chow.
Gjest Consensio Skrevet 22. april 2011 #11 Skrevet 22. april 2011 Noen som har litt peiling på hvilken hund som passer som førstegangshund? Har aldri hatt hund før og veit at det er en del raser som ikke passer som førstegangshund! Har fryktelig lyst på en rottweiler, men veit at det kanskje ikke er det lureste (?) Jeg HATER begrepet "førstegangshund". Om jeg vil ha en rottweiler, så går jeg ikke til anskaffelse av en golden retriever fordi jeg ikke har hatt hund før. Jeg vil ikke ha en golden. Har hatt MANGE hunder opp gjennom årene, og jeg ser ingen grunn til at du ikke skal skaffe deg en rottweiler. At du ikke har hatt hund før spiller ingen rolle, det er hvordan DU er som person som spiller en rolle. Om du setter deg inn i rasen og lærer deg hva slags behov en slik hund trenger slik at du er forberedt på hva du har i vente, så skaff deg en rottweiler. 1
louise1 Skrevet 22. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2011 Jeg HATER begrepet "førstegangshund". Om jeg vil ha en rottweiler, så går jeg ikke til anskaffelse av en golden retriever fordi jeg ikke har hatt hund før. Jeg vil ikke ha en golden. Har hatt MANGE hunder opp gjennom årene, og jeg ser ingen grunn til at du ikke skal skaffe deg en rottweiler. At du ikke har hatt hund før spiller ingen rolle, det er hvordan DU er som person som spiller en rolle. Om du setter deg inn i rasen og lærer deg hva slags behov en slik hund trenger slik at du er forberedt på hva du har i vente, så skaff deg en rottweiler. Ja, du har jo et godt poeng der!
Tre Skrevet 22. april 2011 #13 Skrevet 22. april 2011 Hvis du vil ha en rotweiler på grunn av rasens egenskaper så gå for det. En førstegangshund vil jeg ikke si eksisterer. Om du lykkes med hunden eller ikke kommer an på om du valgte rett rase (godt forarbeid er viktig her og det å vite hva du egentlig vil ha. Joda border collien er smart og lettlært, men den lærer kjapt uvaner også og kan begynne å gjete), har forberedt deg på hva det innebærer å få en valp/omplasseringshund og bruker mye tid på hunden når du først får den. Vil tro det er større sjanse for at du mislykkes om du får deg en "enkel" hund for førstegangseiere når du egentlig burde hatt en husky fordi du elsker skiturer og vil ha en som trekker. Eller at du endre opp med en liten hund når du egentlig liker litt størrelse og vil ha muligheten til kløv. Eller ender opp men en litt "treg" hund når du har veldig lyst til å trene lydighet og triks.
Gjest Elyssa Skrevet 25. april 2011 #14 Skrevet 25. april 2011 Noen som har litt peiling på hvilken hund som passer som førstegangshund? Har aldri hatt hund før og veit at det er en del raser som ikke passer som førstegangshund! Har fryktelig lyst på en rottweiler, men veit at det kanskje ikke er det lureste (?) Hvordan er du som person da? Aktivitetsnivå og hva du skal bruke hunden mest til f.eks. Det har jo litt å si. Ellers er sikkert rottweiler en fin førstegangshund det. Sett deg bare litt inn i rasen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå