Gjest lilly Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Hvor lenge er det vanlig at barn må sitte i barnesete? Kjæresten min har en 11-åring som sitter på en slags pute/barnesete fremdeles. Sikkert flott i forhold til å komme høyere i bilen, men kan ikke en 11-åring bruke vanlig sikkerhetssele?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Det kommer an på hvor høy jenta er. Litt mer her: http://www.dinside.no/302760/sammendrag-regler-og-anbefalinger
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 Det kommer an på hvor høy jenta er. Litt mer her: http://www.dinside.no/302760/sammendrag-regler-og-anbefalinger
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #4 Skrevet 21. april 2011 Min 11-åring bruker fortsatt sete, ser ikke noe galt i det. Selen sitter mer riktig på ham i setet enn uten, og han trives bedre med setet enn uten. 9-åringen min bruker ikke sete lenger. Så det er veldig individuelt.
Gjest NN Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Hvor lenge er det vanlig at barn må sitte i barnesete? Kjæresten min har en 11-åring som sitter på en slags pute/barnesete fremdeles. Sikkert flott i forhold til å komme høyere i bilen, men kan ikke en 11-åring bruke vanlig sikkerhetssele? Barn under 150 cm skal sitte i godkjent barnesikringsutstyr hvis det fins i bilen. Barn under 135 cm skal alltid sitte i godkjent barnesikringsutstyr. Alder spiller ingen rolle. Det vil si at også små tenåringer skal også sitte i barnesete. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2011 #6 Skrevet 23. april 2011 Det kommer an på hvor høy jenta er. Litt mer her: http://www.dinside.no/302760/sammendrag-regler-og-anbefalinger I alle dager... Står det her at en 4-åring lovlig kan sitte usikret i baksetet?
jolie Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 I alle dager... Står det her at en 4-åring lovlig kan sitte usikret i baksetet? Nei. 1) Alle i bilen må bruke bilbelte, ergo vil et barn som ikke sitter i barnestol/beltestol uansett ha bilbelte på. 2) Hvor mange fireåringer over 134 cm/36 kg kjenner du?
ViljaH Skrevet 27. april 2011 #8 Skrevet 27. april 2011 Barn under 150 cm skal sitte i godkjent barnesikringsutstyr hvis det fins i bilen. Barn under 135 cm skal alltid sitte i godkjent barnesikringsutstyr. Alder spiller ingen rolle. Det vil si at også små tenåringer skal også sitte i barnesete. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html Nesten så Prince og Tom Cruise må sitte på pute i bilen
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #9 Skrevet 27. april 2011 Nei. 1) Alle i bilen må bruke bilbelte, ergo vil et barn som ikke sitter i barnestol/beltestol uansett ha bilbelte på. 2) Hvor mange fireåringer over 134 cm/36 kg kjenner du? Det står: Barn over 3 år og under 150 centimeter kan ikke plasseres i forsete i biler som mangler sikkerhetsbelte på denne plassen (forbudt). Barn i denne gruppen kan imidlertid lovlig plasseres i bakseter uten sikkerhetsbelte. Dette anbefales imidlertid ikke av DinSide. Jeg tolker dette dithen at en 4-åring lovlig kan plasseres i et baksete uten belte... Altså i følge teksten. Det er i beste fall en meget mislykket formulering, for jeg vet jo at alle passasjerer i bil skal sitte i belte.
flickan Skrevet 27. april 2011 #10 Skrevet 27. april 2011 Det står: Barn over 3 år og under 150 centimeter kan ikke plasseres i forsete i biler som mangler sikkerhetsbelte på denne plassen (forbudt). Barn i denne gruppen kan imidlertid lovlig plasseres i bakseter uten sikkerhetsbelte. Dette anbefales imidlertid ikke av DinSide. Jeg tolker dette dithen at en 4-åring lovlig kan plasseres i et baksete uten belte... Altså i følge teksten. Det er i beste fall en meget mislykket formulering, for jeg vet jo at alle passasjerer i bil skal sitte i belte. Noen veteranbiler osv har ikke belter bak. Det er likevel tillatt å frakte barn i et slik bil, men aldri i et forsete. Om det er lurt er jo et annet spørsmål. Men man kan jo se for seg anledninger hvor det kan være ønskelig, f eks kjøring til bryllup osv. Da er det gjerne snakk om korte avstander og lav fart.
jolie Skrevet 27. april 2011 #11 Skrevet 27. april 2011 Det står: Barn over 3 år og under 150 centimeter kan ikke plasseres i forsete i biler som mangler sikkerhetsbelte på denne plassen (forbudt). Barn i denne gruppen kan imidlertid lovlig plasseres i bakseter uten sikkerhetsbelte. Dette anbefales imidlertid ikke av DinSide. Jeg tolker dette dithen at en 4-åring lovlig kan plasseres i et baksete uten belte... Altså i følge teksten. Det er i beste fall en meget mislykket formulering, for jeg vet jo at alle passasjerer i bil skal sitte i belte. Nå har jo flickan allerede sagt det, men dette gjelder altså veteranbiler som er registrert før en viss dato da en lov kylte seg inn og sa at det skulle være belter på alle sitteplasser i bilen. Så ja, i slike biler kan en fireåring sitte usikret bak i bilen. Anbefalt er det ikke, og disse bilene er så gamle at de ikke brukes til daglig kjøring men mer sånn type bryllup og denslags. Kjører man uten belter (altså at beltet mangler, ikke at man ikke bruker det) i nyere biler, så er man faktisk ikke EU-godkjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå